Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

joeri91942 skrev:
- sen om jag får tag på till bra pris så blir det en luft-vatten pump för varmvatten på sommaren
Låter totalt onödigt. Lägg på några kvadratmeter på solfångarna så har du varmvatten i överskott hela sommaren.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jo i och för sig.... men om jag skaffar solfångare så blir det århundradets tyngsta moln under oöverskådlig tid! :)

Skämt åsido, tidig vår och sen höst (typ 0 till + 10 i luften borde man kunna pumpa varmt varmvatten med bra utbyte på insatt kW

Mest var tanken att om jag hittar nån beg till rätt pris så kompletterar jag med det

/Jörgen
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Patrik skrev:Hej

som vanligt så är detta berg VS spån en värmande diskussion.

Tycker dock att man glömde några saker i inslaget.

:idea: Folksams skadestatistik på pumpar, historiskt sett så går dom bra i 6-7 år sedan så.....
:idea: Förtydligande om att pumpen inte hade varit lika lönsam att sätta in om han hade samma energiåtgång som den andra villan.
:idea: Pump = förhöjt taxeringsvärde
:idea: Ränta: kostnaden för att investera var nog inte med i något av fallen samt risken med den stigande räntan.
:idea: NH pelletspannan skall man ju inte behöva gå och sota en gång per dag.

Men som sagt ser man det hela som en dåligt bilköp så skulle jag nog välja VP om jag nu hade litat på pumpen.

Men i helhet så tycker jag programmet var bra då man visade typ två olika bilar utan som två tillgodosåg två olika familjebehov att jämföra dom rakt av.
Nu skall man inte glömma att villan med bergvärme hade hål och pump dimensionerat för 280 m2. Därav den höga investeringskostaden. HAde man jämfört med ett system för 180 m2 så hade det snarare landat på 140 000 kr. Om nu pumpen skulle leva i endast 6-7 år så må det vara hänt eftersom den redan är avbetald och en ny kostar 40 och är betald på 18 månader. Detta förutsätter att du slänger den gamla så fort den går sönder och absolut inte lagar den eller har tecknat försäkringen som ex Nibe erbjuder för 3000 kr och ger 10 års garanti med försäkring mot nedskrivning av värdet.

Hur länge håller pelletspannor och brännare ? 20 år - 25 år ?
Vad gör du sedan ? Samma investering igen ?
Med bergvärme ? Ny pump för 25-45 tusen, hålet finns där redan.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:
Tja hur många i äldre befintliga villor som satt in enbart vp utan att överdimentionerna vare sej hålet el radiatorerna har bättre än cop 2,5.. :wink:

Jag vet då av 10-12 st som har vp (både jord o berg) o ingen har kommit i närheten av några cop 4.. Totala förbrukningen kan man säga halveras då man installerar berg/jordvärme i ett äldre befintligt hus om man köper en anläggning på offert rakt av utan se över radiatorer o ta en längre markslinga/djupare borrhål..

Din bekante hade väl förstås stoppat in en pelletsbrännare i en gammal oljepanna vilket ingen installatör borde tillåta då det inte blir vare sej bekvämt el bra..
Här finns en tråd där detta diskuteras http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1158669924

Jag vet ingen av dom jag känner som kommit under 16000 kWh/år med berg/jordvärme, utan dom flesta har kommit ner från ca 32000 kWh/år till ca 20000 kWh/år..
Varför skulle man underdimensionera sin anläggning ?
Köpte du en 6 kw pelletsbrännare möjligen ? Knappast.

Gamla hus med stora radiatorer är mycket lämpliga för bergvärme.
Däremot är moderniserade hus med små element avsedda för hög temp mindre lämpliga.
Med de förbrukningarna du anger har man en COP på 1,6.
Det får man nog vara världsmästare för att lyckas hitta 10-12 bekanta som har. Tipsa dina bekanta om att köpa luft/ luft pumpar för 10 000 kr/st för de har bättre årsmedel värde i kyliga Luleå än vad de nämnda bergvärmeanläggninarna har. I alla fall enligt Svensk Provningsanstalt som gjort testerna och beräkningarna.

Mvh

http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... mepump.pdf
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det finns intressant nog inga omfattande undersökningar (mig veterligen) om vad man når för års COP utförda i Sverige, trots alla pump installationer.

Däremot har jag sett en från Sweitsch (hmm hur det nu stavas) och då hade man en stor spridning, men en tydlig topp på 2,7 vill jag minnas. Få installationer nådde över det värdet.

Ett framtids senario som kan bli problematiskt för VP är om man börjar ta betalt för elen i realtid och inte som ett utsmetat årsmedelvärde. De nya elmätarna öppnar för den möjligheten och jag tycker att det finns lite känsla av att det håller på att byggas ett politiskt stöd för en sådan lösning, vilket ju vore rimligt.
Hög och jämn förbrukning, köper billig baskraft. Elpatroner på vintern betalar för spetskraft.

Sedan så är ju både VP och pellets egentligen dumheter för större delen av Sveriges fastigheter.
Rätt lösning vore fjärrvärme med elproduktion från hyggesrester ody, samt spillvärme.
Det kräver ju dock att man skyddar FJV kunden från bolagens monopol.

Jockefors skrev:
en normal bergvärme bör ligga på ca 4 i cop värde över året
Det finns inga normala VP installationer som når det värdet.
Det förutsätter utpräglat lågtemperatursystem på uppvärmningssidan, och låg tappvarmvattenförbrukning i förhållande till uppvärmningsförbrukningen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Erik skrev:Ett framtids senario som kan bli problematiskt för VP är om man börjar ta betalt för elen i realtid och inte som ett utsmetat årsmedelvärde. De nya elmätarna öppnar för den möjligheten och jag tycker att det finns lite känsla av att det håller på att byggas ett politiskt stöd för en sådan lösning, vilket ju vore rimligt.
Hög och jämn förbrukning, köper billig baskraft. Elpatroner på vintern betalar för spetskraft.
Tyvärr innebär ett sånt scenario också problem för dem som eldar med pellets eftersom efterfrågan då kommer att öka vilket skulle driva upp pelletspriset. Inte lika mycket i förhållande förstås, men ändå.

Det bästa vore säsongspris både på el och pellets i kombination med en vp-pelletspanna, så man kunde köpa billig pellets på sommaren, som man eldade när det är som kallast och elen dyrast, och så körde man vp på billig el övriga perioder.

Har sett kombinationspaket vp och solfångare där solfångaren kan ladda borrhålet. Frågan är när kombinationspaketet med pellets också kommer där man kan ladda hålet med pellets och krama ur varenda gnutta ur rökgaserna med vp.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Ang de åsikterna kring vad som är bäst av värmepump och pellets...:

Min åsikt är att det är i snudd på omöjligt att idag säga vem som har/hade rätt beslut vid val av värmesystem.

Om 10-15 år är det lättare att säga om jag tagit rätt beslut idag (sätter in pellets i december). Variabler som elpris, pelletspris, "hållbarhet" m m är ju omöjligt att sia om... :P :P
homann
Prima virke

Inlägg av homann »

Erik skrev: Jockefors skrev:
en normal bergvärme bör ligga på ca 4 i cop värde över året
Det finns inga normala VP installationer som når det värdet.
Det förutsätter utpräglat lågtemperatursystem på uppvärmningssidan, och låg tappvarmvattenförbrukning i förhållande till uppvärmningsförbrukningen.
Kolla gärna på:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/mvp_besparing.htm

Om man behöver ca 30.000 kWh/år för uppvärmning, före konvertering, så sparar man 20.000 kWh. Det blir väl en års-COP på 3? Och det är ett värde från värmepumpsförsäljaren.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

HAHA Vilken pajkastining det blev :D
Kolla här.
http://www.radron.se/templates/test____6068.asp

Års cop 3
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl klart att värmepumpsförsäljarna/tillverkarna säger att deras proukt har minst COP 3, vilken tillverkare skulle inte göra det, det finns biltillverkare som påstår samma sak om bensinförbrukningen, alla uppgifter som kommer från en säljare eller tillverkare måste tas med en stor nypa salt.

Eländet med fjärrvärme tycker jag är (bortsett från herr monopol) är att det uppmuntrar inte mycket till energibesparing eftersom man betalar rätt våldsamma fasta avgifter som man får dras med oavsett om man är duktig och snålar på värmen eller använder braskamin m.m, avgifterna får man dras med i alla fall.

Det är ungefär som med vatten, dom tycker man ska snåla med vattnet, men när man får vattenräkningen så är den på 800 spänn och priset för vattnet är då kanske 300 spänn, en 50% minskning av vattenförbrukningen skulle då betyda att man betalar 650 istället för 800 spänn, knappast något som får folk att spara på vattnet....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kolla in testet.
Det är SP och konsumentverket som har kommit fram till års cop 3
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

elvis skrev: Däremot är moderniserade hus med små element avsedda för hög temp mindre lämpliga.
Kallar du 30-40 år gamla kåkar "moderniserade" ? :lol:

De flesta som är 20 år eller nyare har lågtempsystem...., vips fungerar solvärmen mycket bättre vår/höst !

Märklig diskussion det här.... jämföra två bränsleslag med osäker prisbild i framtiden. Elen är mycket ostabil ,att idag påstå att det t:ex är orimligt att med ett totalpris om 150öre/kwh om 5 år är detsamma som att stoppa huvudet i sanden tycker jag, pelletspriserna har man inte heller riktigt kontroll över än så länge då man inte vet hur många (i hela världen...) som kommer att gå över till detta.

Så jag har solfångare (som skall bli fler så småningon, dom börjar bli billigare nu). Som långsiktig investering.

Och pelletsvärme som kortsiktig. Borra hål i marken å binda upp sig mot den avbetalningen känner jag inte för.

Hade jag byggt nytt idag hade jag sett till att få täckningsgrad för solvärmen 6 månader om året med hjälp av mycket effektiva paneler, välisolerat hus med luftvärmeåtervinning (mekanisk...tack), och ett lågtemperatursystem med STORA radiatorer/golvvärme.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Kan berget "laddas ur" :?:
Ngn som hävdade det bestämt igår.......

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har läst denna tråd med intresse, men avhållt mig från inlägg..

Diskussionerna är helt klart intressanta, det mesta har avhandlats och det finns ju inget generellt svar på vad som är bäst, utan det skiljer sig ju från fall till fall..

En sak som jag dock tycker har missats är att alla former av värmepumpar även i fortsättningen i grunden är beroende av el.

Vi har redan idag brist på elproduktion i Sverige, och tvingas vintertid förlita oss på importerad el från våra grannländer. El som ofta är producerad med olje eller kolkraft. En typ av elproduktion som vi inte själva har för att vi tycker den är förkastlig i miljöhänseende. Tyvärr är ju vindarna inte stilla, utan skiten kommer ju ändå in till oss luftvägen..

Biobränslen från vår skog har vi däremot ett överflöd av. Väldigt mycket användbar energi kvarlämnas i skogen vid skogsbruket idag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Roger
Fröträd

Inlägg av Roger »

Micke skrev::lol: :lol: :lol: den var bra !!!

Ja jag är nöjd med pellets :wink:
Kört i 4år , lagt ut 28.000kr på janfires brännare + Pellistore
Låg på nästan 34.000kWh/per år
Nu 9.000kWh/år + 5.8 Ton pellets/år = 8.700kr
Allså sparat ca: 14.000kr/år , värmer upp 230kvm

Har bytt 2st elspiraler på 4år = ca:350kr/st men det
beror på hur mycket man kör med eltändningen.
Så än tycker jag att det är bra affär :wink: annars får
man elda eller slå på elen om den blir billigare än pellets
:D
Hej

Micke, va köper du din pellets? 8700 kr/5,8 ton = 1500 kr/ton ger 1,5 kr/kg mkt billigt. Köpte 700 kg:s säck för 2 veckor sen för 1470 kr ger 2,1 kr/kg

Mvh

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Skriv svar