Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Du ska vara nöjd om det funkar till en så låg investeringskostnad.
Jag köpte en beg Flex-A en vecka efter att jag köpte huset.
Den betalade sig efter 6-7 månader tack vare hög förbrukning och låg investering.
Installerade en Janfire NH / Integral panna förra helgen.
Hade inte gjort det om bergvärme eller jordvärme hade funkat på min tomt.

Det är inte 30 000 kronors investeringarna i pelletsbrännare som är tveksamma ur ekonomisk synpunkt.

Det är när folk investerar 100 000 för en normalpanna och bergvärme / jordvärme finns som alternativ till 20-30% högre kostnad. (eller samma kostnad med jordvärme) Då är det för mig svårbegripligt varför man ska välja pellets när priserna på pellets är så höga och inte gör annat än stiger medan elpriset går att låsa i fem år. Många anläggningar är betalda efter fem år. Då vet man att kalkylen garanterat gick hem och anläggningen betalde sig. Det vet man inte med pellets och det finns ingen anledning att tro att pelletsen skall ligga på samma pris i fem år som elen kommer göra om man låser sitt pris.

Summa summarum -
Pelletsbrännare i befintlig panna =ja om man gillar pillet och vill spara rejält med pengar.

Ny pelletspanna om bergvärme eller jordvärme finns som lämpligt alternativ = Inte särskilt lönsamt om ens lönsamt idag.
Så varför chansa att priset ligger kvar på dagens nivå när sveriges största pelletsleverantör visar i kalkyler att det nu är endast 5% billigare med pellets ?

Nybygge = korkat med pellets

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Draken
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 03:15
Ort: Ljungbyholm

Inlägg av Draken »

När de flesta ska jämföra ekonomin i en bergvärmeanläggning jämte Pelletspanna så är återbetalningstiden den största nackdelen för värmepumpen.
Man hör pris mellan 120 000- 180 000. Helt horribelt tycker en del.

Men det är få som lyfter på ögonbrynen när det står en bil för 250 000 på uppfarten....
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Man kan nog konstatera att det fins dom som har bergvärme och det finns dom som har har pellets och båda är nöjda med sin lösning, det beror nog också väldigt mycket på vad man har för hus, var man bor osv.

Pelletspriserna springer iväg en del ja, men ingen vet vart elpriserna tar vägen.

En bra pelletsanläggning är det mycket lite underhåll på,och även en värmepump behöver omvårdnad ibland.

Har man sen en skorsten i ett gammalt hus så behövs det värme för att huset skall må bra och det skiter sig med en värmepump.

Så vi kan väl bara konstatera att båda lösningarna har sin plats.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

I mitt hus skulle det inte funka med bergvärme i alla fall.
Självdragsventilation,Kall oisolerad källare.
Sen finns det ingen plast upp mot vinden så om skorstenen blev kall
skulle det nog bli fukt problem på vinden.

Testa att ställa el patronen på 45 grader på vintern o
se hur bekväm källaren blir ..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Vill inte direkt klaga på något av allternativen, kör med pellets och är supernöjd vänner som har bervämer är också supernöjda sedan finns de de som är missnöjda med pellets kanske pga krångel eller kångandet + askning?
Detta går att underlätta med bra pelletspanna samt bulk. vet även bergvärme som funkar mindre bra på vinter säkerligen pga snålborrat hål eller för liten kompressor så el-patronen får hoppa in.

Alltså är det för och nakdelar med båda får man ett system som fungerar bra och man själv är nöjd ska man vara NÖJD....

Att jag är nöjd med pellets beror på att våran investering på 20`000kr är snabbt intjänat även fast priserna har stigit på pelletsen.
En berg/mark-pump hade säkerligen betalt sig om man bundit i 5år
(man kan även binda avtal med pellets i några år)

Men sedan då.. ska man behöva byta system var 5e år för att det blir för dyrt att fortsätta? (ifall el/pellets skenat iväg)

Får vara hur jäkla bekvämt som helst med berg/mark och en BRA pelletspanna som sköter sig själv men i mitt hus kommer det sålänge jag är ung och har ork iallafall aldrig komma in en anläggning där man är bunden till en värmekälla..

Min panna är från 75=dålig verkningsgrad på pellets kanske bara sparar 50% jämtemot om jag hade haft en ny bra pelletspanna.. men skulle el och pellets skena iväg så kan jag med nöje stoppa in några vedklumpar eller starta oljebrännaren igen.

Min nästa panninstalation kommer att vara ett system som klarar el,olja,ved,pellets och kanske dåtida värme "trend"
gärna med ack-tank också så man kan utnyttja ved till större del då detta är billigast och kommer nog alltid att vara.

Ska satsa på en kamin till sommaren trorjag, bra ifall det är strömavbrott och understödja pelletsen på vintern för elda ved i min gammla panna är ingen hitt men det går=P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hejsan "fisketorp"

Du resonerar i samma tankar som jag har... känns "otryggt" att binda sig för en enda värmekälla!

Har precis köpt mitt första hus (men är uppväxt som bonn-pöjk på vischan så nog har jag kapat, klyvt och kånkat ved!) så jag är inte helt klar med hur jag kommer att ha det i framtiden men några saker har jag klart att ska in "pronto"

- luft-luft pump, relativt billigt att installera och för -5 och varmare så är det svårt att slå priset per kWh om man räknar investeringen, dessutom kan det vara skönt att få ner tempen i sovrummen på sommaren

- insats i öppna spisen

- viss rör/fläkt installation för att kunna blåsa luft mellan rum

- pelletsbrännare mot panna som kan ta ved, inte så bra effektivitet på vedeldning men bättre än ingenting

- stor acktank med minst tre slingor

- solfångare på taket

- sen om jag får tag på till bra pris så blir det en luft-vatten pump för varmvatten på sommaren

Det blir en relativt hög investeringskostnad (runt 100 kkr) men jag får en flexibilitet i val av energikälla, kan i nödfall köra vidare med bara en 12->220 konverter och förstås lyfter värdet på huset!

/Jörgen
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

joeri91942 skrev: Det blir en relativt hög investeringskostnad (runt 100 kkr) men jag får en flexibilitet i val av energikälla, kan i nödfall köra vidare med bara en 12->220 konverter och förstås lyfter värdet på huset!
/Jörgen
Fråga är om det räcker med 100' men du får ju betala en del för flexibliteten med redundanta (överlappande) värmesystem.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Re: Pellets VS Bergvärme

Inlägg av Charlie »

Andreas Hansson skrev:I dag Tis kommer Martin Timell :lol: jämföra bergvärme och pellets.
KL 20.00 på fyran. Kan bli kul
Det missade jag. Nån som såg det??
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jo jag räknar med att klara mig runt 100kkr (ja inte med en luft-vatten pump)... naturligtvis är det ju då inte nån lokal rörkrökare som säljer till mig och installerar!

Kan man få ihop hydrauliska och pneumatiska styrsystem (är utbildad tryck&pys) så är inte ett värmesystem så svårt. Har ju som tur är redan vattenburet i huset så jag slipper den kostnaden.

Om man sen inte är rädd för att handla från utlandet så kommer ju priserna ner en bit till... och sen demo-grejor! Ok, dom är inte nya men å andra sidan vet man att dom har klarat de första 2 veckorna när tillverkningsmissarna brukar dyka upp :-)

/Jörgen
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Man fick se en installation av varje. Bägge var nöjda och glada och man tog inte ställning för något av alternativen.

Bervärme: intallationskostnad 180', 280 kvm, tidigare uppvärmningskostnad 50' fördelat på 35' olja och 15' el, beräknad ny uppvärmningskostnad 13'.

Pellets: installationskostnad 108', 180 kvm, tidigare uppvärmningskostnad 30' med olja, beräknad ny uppvärmningskostnad 12'.

Siffrorna finns här:
http://www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/498362.html
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

som vanligt så är detta berg VS spån en värmande diskussion.

Tycker dock att man glömde några saker i inslaget.

:idea: Folksams skadestatistik på pumpar, historiskt sett så går dom bra i 6-7 år sedan så.....
:idea: Förtydligande om att pumpen inte hade varit lika lönsam att sätta in om han hade samma energiåtgång som den andra villan.
:idea: Pump = förhöjt taxeringsvärde
:idea: Ränta: kostnaden för att investera var nog inte med i något av fallen samt risken med den stigande räntan.
:idea: NH pelletspannan skall man ju inte behöva gå och sota en gång per dag.

Men som sagt ser man det hela som en dåligt bilköp så skulle jag nog välja VP om jag nu hade litat på pumpen.


Men i helhet så tycker jag programmet var bra då man visade typ två olika bilar utan som två tillgodosåg två olika familjebehov att jämföra dom rakt av.
Senast redigerad av Patrik den ons 25 okt, 2006 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:hej ..
joo allt går ju sno på rätt sätt om man vill =)
att räkna ett cop på 2,5 e ju skratt retande lågt ,det cop värdet har ju nästan en luft luft pump räknat över ett år

en normal bergvärme bör ligga på ca 4 i cop värde över året
det e ju nästan 50% bättre än 2
såg att dom börjat köra inverterstyrda berg/jordvärme pumpar nu
skulle va skoj å se vad dom fixar för copvärden


har en bekant som kastade ut pelletsanläggningen

Tja hur många i äldre befintliga villor som satt in enbart vp utan att överdimentionerna vare sej hålet el radiatorerna har bättre än cop 2,5.. :wink:

Jag vet då av 10-12 st som har vp (både jord o berg) o ingen har kommit i närheten av några cop 4.. Totala förbrukningen kan man säga halveras då man installerar berg/jordvärme i ett äldre befintligt hus om man köper en anläggning på offert rakt av utan se över radiatorer o ta en längre markslinga/djupare borrhål..

Din bekante hade väl förstås stoppat in en pelletsbrännare i en gammal oljepanna vilket ingen installatör borde tillåta då det inte blir vare sej bekvämt el bra..
Här finns en tråd där detta diskuteras http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1158669924

Jag vet ingen av dom jag känner som kommit under 16000 kWh/år med berg/jordvärme, utan dom flesta har kommit ner från ca 32000 kWh/år till ca 20000 kWh/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André skrev:Jag vet ingen av dom jag känner som kommit under 16000 kWh/år med berg/jordvärme, utan dom flesta har kommit ner från ca 32000 kWh/år till ca 20000 kWh/år..
Ja det är en viktig poäng som gäller bägge installationer, TV4 har inget facit i hand, det gäller "beräknad ny uppvärmningskostnad" och inget annat. Vore intressant med en uppföljning med faktiska siffror om ett år...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Din bekante hade väl förstås stoppat in en pelletsbrännare i en gammal oljepanna vilket ingen installatör borde tillåta då det inte blir vare sej bekvämt el bra..
Här finns en tråd där detta diskuteras http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1158669924
Varför skulle inte detta "tillåtas", visst får man sota pannan oftare, men varför skulle den inte vara "bra" ? verkningsgraden är lägre än på en modern panna ja, men det är fortfarande en fullt vettig lösning, jag tror inte det finns några moderna pannor som är så mycket effektivare att man får tillbaka dom pengarna som man lägger på den nya pannan inom rimlig tid (om inte pannan måste bytas av annan anledning givtevis).

Och utsläppen är nästan lika bra som på en modern panna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

joeri91942 skrev:
- sen om jag får tag på till bra pris så blir det en luft-vatten pump för varmvatten på sommaren
Låter totalt onödigt. Lägg på några kvadratmeter på solfångarna så har du varmvatten i överskott hela sommaren.
Skriv svar