Självtömmande förråd med endast 8 graders lutning

Skriv svar
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Självtömmande förråd med endast 8 graders lutning

Inlägg av sanamon »

Har en idè:
Platt botten som lutas 8 grader i båda ledder (sluttar altså ner mot ena hörnet) som monteras på 4 fästen typ motorkuddar. Tänkte tillverka botten
av plåt från oljetanken jag just sågat i bitar och burit ut.
Monterar sen en elmotor med en hyfsad tyngd asymmetriskt på axeln (mellan 2 lager) under bottenplattan. Tanken är att generera vibrationer som får pelletsen att rasa neråt trots den lilla vinkeln.
Tänkte täta skarven mellan botten och sidorna med remsor av gummi från t.ex. innerslag till ett traktordäck som kläms fast med plattjärn.
Har ett pallställ i järn som jag tänkte göra stommen av. Järnbalkar som fästs både i betonggolvet och betongtaket. En kapacitiv givare triggar att vibratorn går t.ex. 1 minut i timmen när nivån sjukit visst mycket i lägsta hörnet där skruven sitter.

Har nån gjort nåt liknande, eller idèer om detta?
Evt. problem kan ju kanske bli att hela huset börjar vibrera? :D

Har inte plats till 5m3 förråd i källaren om man skall ha traditionella rasvinklar (45 gr) i botten, och vill gärna ha självtömmande.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Det var en kul idé!

Hur stora vibrationer tror du krävs? Hur mycket kraft räknar du med att motorn måste generera?

Tror du inte att det kommer att leva om en aning? :wink:
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

Jag vet inte riktigt hur kraftiga vibrationer som krävs.
Gjorde några enkla experiment i garaget, med en borrmaskin fastsatt på undersidan av en plywood-skiva, och ett krökt armeringsjärn i chucken.
Mest för att kolla hur mycket det måste luta.
Min tanke var att experimentera med obalans-vikten och varvtal på motorn på plats när jag byggd upp förrådet. (tänkte ju sätta hela vibratorn under bottenplattan, så kommer ju åt den underifrån)

Ang. vibrationerna så hoppas jag att botten kan vibrera utan att nödvändigtvis hela pelletsmängden ovanpå vibrerar, dvs att pelletsen i viss mån glider mot underlaget.
Jag hade tänkt montera "vibratorn" så att bottenplattan rör sig i horisonalplanet, inte vertikalt, vilket borde ge "glideffekten" ovan.

mvh Jonas
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

sanamon skrev:Gjorde några enkla experiment i garaget, med en borrmaskin fastsatt på undersidan av en plywood-skiva, och ett krökt armeringsjärn i chucken.
Mest för att kolla hur mycket det måste luta.
Hur stor plywood-skiva hade du och hur stort pelletsberg på den?

Kom du fram till något?
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

ABSO skrev: Hur stor plywood-skiva hade du och hur stort pelletsberg på den?
Kom du fram till något?
Den var väl 1x1m eller nåt sånt. Det jag kom fram till var att det räckte med ca 8 graders lutning för att pelletsen skulle flytta sig åt rätt håll av en liten vibration.

mvh Jonas
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ja, men hade du riktiga förhållanden, dvs ett ordentligt berg pellets så det blev rasvinkeln du skakade ner, inte bara ett tunt lager?
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

ABSO skrev:Ja, men hade du riktiga förhållanden, dvs ett ordentligt berg pellets så det blev rasvinkeln du skakade ner, inte bara ett tunt lager?
Kan säkert göras mer autentiskt...
Har tänkt göra ett test till, med plåt i botten istället för plywood, skall se till att ha ordentligt med pellets i då.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ta då hemskt gärna en bild på din experiment-uppställning och posta här!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

ABSO skrev:Ja, men hade du riktiga förhållanden, dvs ett ordentligt berg pellets så det blev rasvinkeln du skakade ner, inte bara ett tunt lager?
Fast om man gör så, så är det väl inte rasvinkeln som skakas ner, utan snarare hela berget. Dvs, pelletsen glider mot golvet.

Jag har en teori om det där med rasvinklar som jag ska testa. Mitt förråd kommer att ha golvlutning på 25-30 grader, inga 'hjälpmedel' och min målsättning är att det ska bli självtömmande så till vida att inget ska bli liggande kvar i högar på sluttningen.

Hejhej

Thomas
Skriv svar