Vad har ni för rökgas temp??

kurreburre
Prima virke

Vad har ni för rökgas temp??

Inlägg av kurreburre »

Hola allihopa.

Som ny inom brännarskrået tänkte jag höra med er vad ni har för temp på era rökgaser. Jag eldar med en Janfire NH i en combifire panna på 6kw läget och rökgastemperaturen ligger på 105C, vilket jag tycker verkar lite lite. Vad kan man göra för att höja tempen (om den är för låg), jag har en dragbegränsare som är satt till 15 hpa (eller vilken enhet de nu mäts i), vilket rekommenderades i installtions manualen.

Ha det bra
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Her Kurreburre,

Jag är ännu mer novis än du när det gäller pellets. Men jag har en dragbegränsare på min oljepanna. Den blandar in kallare/torrare pannrumsluft i rökgaserna. Ska man mäta rökgastemperaturen så ska det väl vara med luckan stängd?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Du bör kolla att rökgaserna inte kondenserar i toppen av skorsten. Ett riktmärke är att ha minst 80 grader en meter ner från toppen. I min 5 meters rostfria stålskorsten (120mm) minskar det från 110 vid pannan till 80 en meter ner från toppen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Stugsittaren skrev:Du bör kolla att rökgaserna inte kondenserar i toppen av skorsten. Ett riktmärke är att ha minst 80 grader en meter ner från toppen. I min 5 meters rostfria stålskorsten (120mm) minskar det från 110 vid pannan till 80 en meter ner från toppen.
Sedan jag fick dragbegränsaren rätt intrimmad har jag ingen kondens (förutom sista decimetern där röret är murat fast utan isolering. Rökgastemp ca 40-50 grader (1 meter från toppen). Utan dragbegränsare blir det 60-80 grader och kondens.
pannlover
Entusiast!

Re: Vad har ni för rökgas temp??

Inlägg av pannlover »

kurreburre skrev:Hola allihopa.

Som ny inom brännarskrået tänkte jag höra med er vad ni har för temp på era rökgaser. Jag eldar med en Janfire NH i en combifire panna på 6kw läget och rökgastemperaturen ligger på 105C, vilket jag tycker verkar lite lite. Vad kan man göra för att höja tempen (om den är för låg), jag har en dragbegränsare som är satt till 15 hpa (eller vilken enhet de nu mäts i), vilket rekommenderades i installtions manualen.

Ha det bra
Hallå ! Med så låg effekt blir rökgaserna kalla.Det beror också på hur effektiv panna du har. Får du långa gångtider på 6kw? Själv körde jag min på 8-9kw i sommras för varmvatten, nu 12kw för värme. Nysotat 130C ,innan sotning160-170 kanske.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
SaskoK
Fröträd

Inlägg av SaskoK »

Hej.......

Efter att ha läst era inlägg här så beslöt jag mig att kolla vad jag låg i rökgastemp, efter att ha sotat ur pannan så ligger jag på 100 grader innan sotning låg jag på 150 grader. Tycker att detta är väldigt lågt.

Har en CTC 1100 Famili med 6 turbulatorer därav jag har kapat 4 st till hälften, brännaren är en Janfire Flex - A.

Vad skall man göra för att få upp tempen i rökgaserna ???
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Färre turbolatorer ger högre rökgastemp.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
SaskoK
Fröträd

Inlägg av SaskoK »

Vad skall man ligga på vid pannan ??? har ca: 6 meter upp till utblåset på skorstenen.
Svenconi
Ungskog

Inlägg av Svenconi »

Man kan höja rökgastempen genom att höja panntempen. Min installatör rekommenderade mig att sätta panntermostaten på 70 °C, men det är ju onödigt högt, ivarje fall på vår/sommar/höst.

Med panntemp på 60 °C, nysotad och turbulatorer har jag 150 °C

Med panntemp på 70 °C, osotad och utan turbulatorer har jag 250 °C
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Vad har ni för rökgas temp??

Inlägg av André »

kurreburre skrev:Hola allihopa.

Ha det bra
Är 105° via pannans avgastempmätare??

Kolla med en stektermometer vad tempen är före motdragsluckan o kolla även 50 cm från skorstenstoppen där den bör vara 65° utan/med stängd motdragslucka.. Med motdragsluckan öppen sänker man daggpunkten 10-15° så 50-55° med dragluckan öppen men gå gärna upp o kolla hur det ser ut i skorsten då det är kallt ute.. Man vill ju köra med lägsta möjliga rökgastemp utan att få problem.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JesperS
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av JesperS »

Jag har 180 grader innan dragluckan med nysotad panna...
2 vån hus fr.-27, 150 m2 uppvärmt
Focus 114B (-91) El 6 Kw
EcoTec BioLine20
Thermomatic CBJ
4 tons bulkförråd, SBE pellets
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

160-165 grader nysotat.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

ca 140C i lågläge (15kW) och 170C i högläge (20kW) nysotat...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Tomas N
Prima virke

Inlägg av Tomas N »

Jag har 170 grader före dragluckan och nysotat.
Tomas N.
SaskoK
Fröträd

Inlägg av SaskoK »

Det väsentliga är väl endå att man håller ca: 80 grader 1 m ner i skorstenen, sedan är väl att har man låg rökgastemp. innan dragluckan så tar man vara på värmen bättre.
Skriv svar