Vad har ni för rökgas temp??
-
- Prima virke
Vad har ni för rökgas temp??
Hola allihopa.
Som ny inom brännarskrået tänkte jag höra med er vad ni har för temp på era rökgaser. Jag eldar med en Janfire NH i en combifire panna på 6kw läget och rökgastemperaturen ligger på 105C, vilket jag tycker verkar lite lite. Vad kan man göra för att höja tempen (om den är för låg), jag har en dragbegränsare som är satt till 15 hpa (eller vilken enhet de nu mäts i), vilket rekommenderades i installtions manualen.
Ha det bra
Som ny inom brännarskrået tänkte jag höra med er vad ni har för temp på era rökgaser. Jag eldar med en Janfire NH i en combifire panna på 6kw läget och rökgastemperaturen ligger på 105C, vilket jag tycker verkar lite lite. Vad kan man göra för att höja tempen (om den är för låg), jag har en dragbegränsare som är satt till 15 hpa (eller vilken enhet de nu mäts i), vilket rekommenderades i installtions manualen.
Ha det bra
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
-
- Pannrumstomte!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Du bör kolla att rökgaserna inte kondenserar i toppen av skorsten. Ett riktmärke är att ha minst 80 grader en meter ner från toppen. I min 5 meters rostfria stålskorsten (120mm) minskar det från 110 vid pannan till 80 en meter ner från toppen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumstomte!
Sedan jag fick dragbegränsaren rätt intrimmad har jag ingen kondens (förutom sista decimetern där röret är murat fast utan isolering. Rökgastemp ca 40-50 grader (1 meter från toppen). Utan dragbegränsare blir det 60-80 grader och kondens.Stugsittaren skrev:Du bör kolla att rökgaserna inte kondenserar i toppen av skorsten. Ett riktmärke är att ha minst 80 grader en meter ner från toppen. I min 5 meters rostfria stålskorsten (120mm) minskar det från 110 vid pannan till 80 en meter ner från toppen.
Re: Vad har ni för rökgas temp??
Hallå ! Med så låg effekt blir rökgaserna kalla.Det beror också på hur effektiv panna du har. Får du långa gångtider på 6kw? Själv körde jag min på 8-9kw i sommras för varmvatten, nu 12kw för värme. Nysotat 130C ,innan sotning160-170 kanske.kurreburre skrev:Hola allihopa.
Ha det bra
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Hej.......
Efter att ha läst era inlägg här så beslöt jag mig att kolla vad jag låg i rökgastemp, efter att ha sotat ur pannan så ligger jag på 100 grader innan sotning låg jag på 150 grader. Tycker att detta är väldigt lågt.
Har en CTC 1100 Famili med 6 turbulatorer därav jag har kapat 4 st till hälften, brännaren är en Janfire Flex - A.
Vad skall man göra för att få upp tempen i rökgaserna ???
Efter att ha läst era inlägg här så beslöt jag mig att kolla vad jag låg i rökgastemp, efter att ha sotat ur pannan så ligger jag på 100 grader innan sotning låg jag på 150 grader. Tycker att detta är väldigt lågt.
Har en CTC 1100 Famili med 6 turbulatorer därav jag har kapat 4 st till hälften, brännaren är en Janfire Flex - A.
Vad skall man göra för att få upp tempen i rökgaserna ???
Man kan höja rökgastempen genom att höja panntempen. Min installatör rekommenderade mig att sätta panntermostaten på 70 °C, men det är ju onödigt högt, ivarje fall på vår/sommar/höst.
Med panntemp på 60 °C, nysotad och turbulatorer har jag 150 °C
Med panntemp på 70 °C, osotad och utan turbulatorer har jag 250 °C
Med panntemp på 60 °C, nysotad och turbulatorer har jag 150 °C
Med panntemp på 70 °C, osotad och utan turbulatorer har jag 250 °C
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Vad har ni för rökgas temp??
Är 105° via pannans avgastempmätare??kurreburre skrev:Hola allihopa.
Ha det bra
Kolla med en stektermometer vad tempen är före motdragsluckan o kolla även 50 cm från skorstenstoppen där den bör vara 65° utan/med stängd motdragslucka.. Med motdragsluckan öppen sänker man daggpunkten 10-15° så 50-55° med dragluckan öppen men gå gärna upp o kolla hur det ser ut i skorsten då det är kallt ute.. Man vill ju köra med lägsta möjliga rökgastemp utan att få problem..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd