Barsk skrev:Varför stänga av underhållsglöd nu? Jag har satt på min.
Det är en jättebra lösning för sommarinställning och VV-uttag, men för uppvärming så är underhållsglöd bäst. Tycker jag i alla fall. Minskar belastningen på varmlufttändaren och minimerar uppstartstider vilket är miljöbov nummer 1. Dessutom är det dålig verkningsgrad innan brännaren och härden blivit ordentligt genomvarm. Bättre att låta det vara brinnklart hela tiden.
Dessutom så går det mer pellets om brännaren måste gör fler än 3 kallstarter/dygn mot om man kör underhållsglöd..
Ca 465 gram pellets/kallstart medans ca 60 gram/pyts för underhållsglöden vilket den gör varje timme men jag ökade till 90 min i våras utan att underhållsglöden slocknade..
Med underhållsglöd på 90 min så blir det max 16 pytsar/dygn = 960 gram om den skulle gå bara på underhållsglöd ett helt dygn vilket gör att det går mindre pellest redan vid fler än 2 kallstarter/dygn..
För min del så är det även snart dags att byta till underhållsglöd då den nu startar 2 ggr/dygn då värme behövs dygnet runt nu o då jag kör mot 500 liters acktank..
Hur många ggr/dygn startar brännaren för ni som kör utan acktank??
Kan tänka mej att det iaf blir fler än 3 starter/dygn iaf..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd