Återkommer med fler rapporter.
Innan skorstenen är där lär du inte ha några problem med att den sotar igen i vart fall.Stugsittaren skrev:Jag hade också siktet inställt på en Biomatic men prisskillnaden blev så stor att det inte var något problem att välja Ecoflexen när den dök upp som alternativ. Det skall bli kul att se hur den fungerar när skorsten väl kommer på plats.
Lycka du som har ett schakt. Mitt stålrör går oisolerat genom ett gipstak som är ett extra innertak i pannrummet med sisådär 2 decimeter till övre innertaket, sen går det vidare upp genom krypvinden, utan schakt, men isolerat med mineralull. Närmast mineralullen är det masonit med direktkontakt där röret så att söga delvis skär genom krypvindens innervägg. Sen går det upp genom ytttertaket till en stålkåpa som är den yttre delen av skorstenen.Stugsittaren skrev:Nu när den värsta höstrushen lagt sig på jobbet skall jag göra färdigt i pannrummet. Börjar bli dax här i södernSkorstenen är i stort sätt klar, skall bara såga till en 1 meter hög trappa till plattform som man kan stå på vid sotning och fixa lite småsaker (glidskydd för stege mm). Hela skorstensschaktet var ruttet så det blev till att byta ut från pannrum till 2,25m över taket (=lite drygt 1 m över nock).
Det gamla schaktet var byggt av spånskiva(läs: upplöst av fukt i hörnen) med plåtinklädnad utvändigt. Den har dock hållt i 40 år så man får väl inte klaga alltför mycket.
Mycket ord och liten verkstad...Stugsittaren skrev:Kopplade in radiatorkretsen i helgen! Inte den minsta läckaAllt verkar fungera bra men den riktiga testen på shuntautomatiken kommer först när det blir lite kallare. Sotarn skall titta på måndag så nu närmar sig hembränningen.
Hm undrar om jag slår nåon form av rekord i långsam installation??![]()
Ingen fara. Själv skulle jag ha renoverat alla fönster i somras. Bidde inget av det, däremot installerat pelletspanna (med hjälpStugsittaren skrev:Så sant Barsk! Men tiden räcker bara till så mycket.![]()