Inne- respektive utegivare?
Visst kan du få det att fungera ganska bra med väl intrimmad utegivare och radiatortermostater, men du kan aldrig ställa in och hålla en lika jämn snitttemperatur med den lösningen, och att i princip alltid shunta ut varmare vatten än du behöver för att ha marginal är definitivt något du får betala för på pelletsräkningen.
Och exakt och exakt, inomhusgivaren reglerar inte ens rummet den sitter i exakt, bara den plats den sitter på. Men vi skall inte överdriva skillnaderna mellan olika rum, de är förbundna med varandra och värme överförs både via stommen och med luften, och dessutom med viss tröghet. Så resten av huset följer oftast med bra ändå, "bara" man hittar en bra placering för innegivaren och har någorlunda balans mellan radiatorerna. Det skiljer oftast inte många tiondels grader i temperatur mellan mina två våningar under eldningssäsongen.
Jag skulle aldrig i livet gå över till en shunt som reglerar på utomhustemperatur igen.
Och exakt och exakt, inomhusgivaren reglerar inte ens rummet den sitter i exakt, bara den plats den sitter på. Men vi skall inte överdriva skillnaderna mellan olika rum, de är förbundna med varandra och värme överförs både via stommen och med luften, och dessutom med viss tröghet. Så resten av huset följer oftast med bra ändå, "bara" man hittar en bra placering för innegivaren och har någorlunda balans mellan radiatorerna. Det skiljer oftast inte många tiondels grader i temperatur mellan mina två våningar under eldningssäsongen.
Jag skulle aldrig i livet gå över till en shunt som reglerar på utomhustemperatur igen.
Ska vi ta hänsyn till alla parametrar blir det komplicerat. Alla lösningar blir kompromisser med för och nackdelar.ABSO skrev:Furetör, tyvärr blir jag inte riktigt klok på vad du menar.
Vad skall vi satsa på enligt dig - radiatortermostater eller inomhusgivare till shuntstyrningen?
Eller menar du att vi skall sätta på oss fleecetröjan när det blir kallt "personernas klädsel".
Låt shunten styras av utetemperaturen, då får man ett system som reagerar tidigt (ibland dock för tidigt). Dessutom undviker man två reglersystem som motverkar varandra, eftersom radiatorregleringen inte påverkar utegivaren.
Sedan individuell reglering på varje radiator, antingen radiatortermostater eller något mer avancerat, beroende på vad man vill kosta på, men inte något som aktivt styr shunten.
Om två personer finns i rummet, finns möjligheten att en är missnöjd. Enda sättet att reglera det är fleecetröja på eller av för någon av dom.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Om vi mäter brevid givaren kan jag tänka mig att det blir väldigt bra.. men om vi kikar lite längre bort, säg att vi har främmande och kollar på tv har dvd och förstärkare på blir det ganska mycket extravärme och då vill man ju inte ha en radiator som värmer på som om ingenting hade hänt ellerhur? Det märks oxå på pelletsräkningen
Någon som kan berätta hur man får en innegivare att reglera för värmekällor i enstaka rum som (elapparater, kamin, människor) solinstrålning m,m? då blir det nog mer än tiondelar tempen svänger eller?
Någon som kan berätta hur man får en innegivare att reglera för värmekällor i enstaka rum som (elapparater, kamin, människor) solinstrålning m,m? då blir det nog mer än tiondelar tempen svänger eller?
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Man kan sätta temperaturgivaren i en svart matt glob, 15 cm i diameter. Det kanske inte ser så roligt ut, men den känner värmestrålning ungefär som människan. Det går med mindre diameter också, men den blir mindre känslig för stålning ju mindre den är.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Blir det någon användbar effekt av det då?Furetör skrev:Man kan sätta temperaturgivaren i en svart matt glob, 15 cm i diameter. Det kanske inte ser så roligt ut, men den känner värmestrålning ungefär som människan. Det går med mindre diameter också, men den blir mindre känslig för stålning ju mindre den är.
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Lite grovt räknat upplever vi klimatet i ett rum som medelvärdet mellan lufttemperaturen och omgivande väggars yttemperatur. Om väggarna har samma temperatur som luften, blir det ingen effekt med globen. Men om väggarna är kalla, eller varma ytor i rummet kommer globen att påverkas. Globen visar då det önskade medelvärdet. Globen ska vara hermetisk och luftfylld.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Du resonerar som om rummen vore slutna system, men det är de inte, de hänger ihop, värmen utjämnas. I genomsnitt ger en inomhusgivare överraskande jämnt resultat. Visst finns det tillfällen då du får någon eller några grader högre temperatur än bastemperaturen, men med lite tröghet når alltid värmen fram till givaren och pannan går ner i effekt.speedie skrev:Om vi mäter brevid givaren kan jag tänka mig att det blir väldigt bra.. men om vi kikar lite längre bort, säg att vi har främmande och kollar på tv har dvd och förstärkare på blir det ganska mycket extravärme och då vill man ju inte ha en radiator som värmer på som om ingenting hade hänt ellerhur? Det märks oxå på pelletsräkningen
Någon som kan berätta hur man får en innegivare att reglera för värmekällor i enstaka rum som (elapparater, kamin, människor) solinstrålning m,m? då blir det nog mer än tiondelar tempen svänger eller?
Den lilla energi du kan spara genom att vid vissa enstaka tillfällen snabbt dra ner radiatorn kan inte på långa vägar mäta sig med besparingen du får av att all övrig tid ha så låg och jämn snitttemperatur som möjligt och precis rätt temperatur ut från shunten.
Jag har läst inläggen i denna tråd och jag blir inte så mycket klokare. Jag har 24 element på enrörssytem och ingen av dessa har termostat. Jag styr idag allt med shuntstyrning vid pannan som mäter enbart utomhustemperatur. Vi upplever inga direkta problem med stora temperatursvängningar i inomhusklimatet så för den delen känns det som att man inte behöver investera i termostater till elementblandarna.
Men frågan är om det kanske går att minska pelletsförbrukningen så att det går att räkna hem investeringeningen på 200 kr per MMA-temostat = 4 800 kronor.
Men frågan är om det kanske går att minska pelletsförbrukningen så att det går att räkna hem investeringeningen på 200 kr per MMA-temostat = 4 800 kronor.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Combifire
Vill du minska pelletsförbruknigen så skaffa en inomhusgivare till shuntstyrningen. Det är enklare, billigare och det ger bättre resultat.Ozcar skrev:Jag har 24 element på enrörssytem och ingen av dessa har termostat. Jag styr idag allt med shuntstyrning vid pannan som mäter enbart utomhustemperatur.
Men frågan är om det kanske går att minska pelletsförbrukningen så att det går att räkna hem investeringeningen på 200 kr per MMA-temostat = 4 800 kronor.
Helt klart ska du köpa en shuntstyrning med innegivare då du saknar termostater i nuläget... skulle iaf jag ha gjort...
Klart att det funkar bra med innegivare.... men jag måste försvara utegivare/termostater då vissa tycker att det är en dålig lösning
Utegivare/termostater:
+ reglering i varje rum
+ snabb reglering vid väderomslag
- tidskrävande att ställa in rätt kurva
- något högre framledningstemperatur
- högt pris om man inte har termostater innan
Innegivare:
+ Så låg framledningstemperatur som möjligt
+ enkel inställning
- temperaturskillnader i rum långt från givaren
- hitta bra plats för givaren
- tidskrävande instrypning av radiatorerna
Det är vad jag kan komma fram till iaf.....
Klart att det funkar bra med innegivare.... men jag måste försvara utegivare/termostater då vissa tycker att det är en dålig lösning
Utegivare/termostater:
+ reglering i varje rum
+ snabb reglering vid väderomslag
- tidskrävande att ställa in rätt kurva
- något högre framledningstemperatur
- högt pris om man inte har termostater innan
Innegivare:
+ Så låg framledningstemperatur som möjligt
+ enkel inställning
- temperaturskillnader i rum långt från givaren
- hitta bra plats för givaren
- tidskrävande instrypning av radiatorerna
Det är vad jag kan komma fram till iaf.....
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Bra initiativ med en sammanställning. Kan addera några punkter.
Utegivare/termostater:
- Håller inomhustemperaturen i snitt sämre då övergripande styrning sker utifrån vad som sker utomhus och inte inomhus
-Termostaterna slits och blir sämre med åren vilket ger sämre reglering och drar mer energi, och till sist måste de bytas och då kostar det pengar
Innegivare:
+ Håller inomhustemperaturen i snitt bättre då övergripande styrning sker utifrån vad som faktiskt sker inomhus
+ Du kan enkelt ändra inomhustemperaturen
+ Du kan logga, fjärravläsa och få larm från inomhustemperaturen (åtminstone om du har en Thermiapanna)
Varför försvara ett system som är svårare att justera in, fungerar sämre och kostar mer både i inköp och drift?
Utegivare/termostater:
- Håller inomhustemperaturen i snitt sämre då övergripande styrning sker utifrån vad som sker utomhus och inte inomhus
-Termostaterna slits och blir sämre med åren vilket ger sämre reglering och drar mer energi, och till sist måste de bytas och då kostar det pengar
Innegivare:
+ Håller inomhustemperaturen i snitt bättre då övergripande styrning sker utifrån vad som faktiskt sker inomhus
+ Du kan enkelt ändra inomhustemperaturen
+ Du kan logga, fjärravläsa och få larm från inomhustemperaturen (åtminstone om du har en Thermiapanna)
Varför försvara ett system som är svårare att justera in, fungerar sämre och kostar mer både i inköp och drift?
Håller vi inte på lite med hårklyverier nu?
Att överhuvudtaget ha shuntstyrning (eller termostater) anser jag vara den stora frågan. Om sedan temperaturen skulle variera någon enstaka procent från idealvärdet gör enligt mig vare sig till eller ifrån. Att hålla på och reglera varje element för sig känns verkligen som overkill.
Ett hus är ett trögt system, och värmen flyttar sig emellan rummen.
Jag själv har både inne och utegivare (vad jag förstår så är utegivaren den som styr huvudsakligen) och inga termostater i elementen. Jag upplever temperaturen som jämn och stabil inne.
Annat var det när jag hade manuell shunt och manuella ventiler. Temperaturer mellan 15 och 25 grader var legio
Att överhuvudtaget ha shuntstyrning (eller termostater) anser jag vara den stora frågan. Om sedan temperaturen skulle variera någon enstaka procent från idealvärdet gör enligt mig vare sig till eller ifrån. Att hålla på och reglera varje element för sig känns verkligen som overkill.
Ett hus är ett trögt system, och värmen flyttar sig emellan rummen.
Jag själv har både inne och utegivare (vad jag förstår så är utegivaren den som styr huvudsakligen) och inga termostater i elementen. Jag upplever temperaturen som jämn och stabil inne.
Annat var det när jag hade manuell shunt och manuella ventiler. Temperaturer mellan 15 och 25 grader var legio

Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Visst, din utegivare gör så gott den kan med grovinställningar men innegivaren är den som i slutänden bestämmer och står för att putta kurvan rätt under alla förhålladen.carpelux skrev:Jag själv har både inne och utegivare (vad jag förstår så är utegivaren den som styr huvudsakligen) och inga termostater i elementen. Jag upplever temperaturen som jämn och stabil inne.
Om du tvivlar, prova koppla ur innegivaren så skall du få se vad som händer.

ABSO:
Du har erfarenhet av lägre pelletsförbrukning med innegivare. Vilka förluster är det som minskar? Har du ledningar i ytterväggarna eller i oisolerat bjälklag?
Du har erfarenhet av lägre pelletsförbrukning med innegivare. Vilka förluster är det som minskar? Har du ledningar i ytterväggarna eller i oisolerat bjälklag?
Senast redigerad av Furetör den ons 18 okt, 2006 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
ABSO:
Du har säkert rätt. Det jag menade är att alla system är så mycket bättre än ingenting alls, så om man redan har ett tror jag inte man får ut så mycket extra genom att krångla till det. I alla fall tror jag besparingen blir minimal.
Du har säkert rätt. Det jag menade är att alla system är så mycket bättre än ingenting alls, så om man redan har ett tror jag inte man får ut så mycket extra genom att krångla till det. I alla fall tror jag besparingen blir minimal.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.