Inne- respektive utegivare?

hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Inne- respektive utegivare?

Inlägg av hjerpe »

Jag lutar åt att installera en ny ecotec unic och har fått med i offerten en shuntautomatik från Era. Den har bara innegivare och frågan är om man ska satsa på en annan shunt med både inne och utegivare? Sparar man mer energi med utegivare? Hur har ni det till era pannor?

Känner mig lite rådvill och hoppas att ni kan hjälpa mig i mina funderingar.
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

jag har aldrig förståt hur man skulle kunna spara något med utegivare? Det viktigaste är väl att man alltid har samma inne temperatur. Eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag vet har man inte utegivare för att spara något men för att få ett drägligt innemiljö.

Om man bara har en innegivare styrs husets temperatur till att det ena punkt har rätt temperatur. Om den givare då är placerat på ett ställe som inte är representativt för hela huset kommer hörnrummen ju att bli kalla vid -25°C ute och varma när solen gassar.

Det ideella vore ju att varje rum har egen styrning + kommunikation till shunten men det kostar ju "en aning".

Personligt gillar jag inte varken ute- eller innegivare, för tillfället har jag ingen shuntstyrning men jag jobbar på att varje rum styrs med egen styrning + kommunikationen till shunten. Än så länge ser jag att enbart materialen kommer att hamna på 15K, sen tillkommer ett otal timmer med att få det till att hänga ihop och fungera.

En del styrningar styr efter innegivaren (har jag förstådd) och när utegivaren "spårar ut" typ svinkallt ute klämmer shunten på lite mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Inlägg av hjerpe »

Pratade med grannen idag om huruvida han hade inne eller utegivare. Han shuntade manuellt. Jag fick lära mig att om jag använder innegivare så måste jag ställa samtliga elementtermostater på max och låta innegivaren sköta regleringen. I och med att vårt hus är i fem halvetage, (två källar- och tre bostadsplan) kanske inte det är det ultimata med en innegivare? Är det i mitt fall kanske bättre att satsa på utegivare och reglera termostaterna manuellt i respektive rum?

Icecaps framtidsprojekt med givare i varje rum känns kanon men är inte genomförbart i vår ekonomi de närmaste åren.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

En innegivare sätter man i ett rum som är representativt för hela bostadsdelen och sedan sätter man termostater på varje element i de rum där inte innegivaren sitter. Termostaterna sätter man på de temperaturer som man vill ha i de rummen och rummet där man har givaren styrs tempen av den.

Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Beroende på hur rörsystemet ser ut så kan man dela upp i olika shuntgrupper, tex att källaren som kanske behöver värme året runt för att det inte ska bli rått och fuktigt går på en egen shuntgrupp och bostadsplanen går på en annan och då kan man också ha flera innegivare. Denna koppling är också vanlig om man har både radiatorer och golvvärme blandat i olika delar av huset.
Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Om man sätter upp en innetermostat som styr shuntregleringen så bör man ha en öppen planlösning, i de fall jag har varit inkopplad på så har man satt termostaten på nedre plan och då har den bromsat framledningstempen så pass att det blivit iskallt på övre plan. Detta är naturligtvis en intrimningssak men det kan vara nog så knivigt att lösa så det blir bra utan att behöva skuva vid stora temperaturväxlingar.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Jag håller inte riktigt med. Jag vill mena att om man har utegivare så ställer man termostaterna på max och justerar signalen/kurvan till shuntautomatiken därefter. Skulle man sen vilja ha det svalare någonstans så justerar man det med termostaten i det rummet.
Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Jag är lite osäker på hur du menar, men om man har shuntautomatik som skickar ut så pass varmt vatten så man måste strypa bort det med termostaterna så tappar ju shuntautomatiken sin roll.

Vad jag har förstått angående innegivare så kan det vara en vettig komplettering till utegivare om man har en alternativ värmekälla som öppen spis, eller kanske stora fönster genom vilka solen gör ett utmärkt arbete som värmekälla.

...å så sitter jag här och snackar som har en icke fungerande shunt... :roll:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Jag håller inte riktigt med. Jag vill mena att om man har utegivare så ställer man termostaterna på max och justerar signalen/kurvan till shuntautomatiken därefter. Skulle man sen vilja ha det svalare någonstans så justerar man det med termostaten i det rummet.
Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Jag är lite osäker på hur du menar, men om man har shuntautomatik som skickar ut så pass varmt vatten så man måste strypa bort det med termostaterna så tappar ju shuntautomatiken sin roll.

Vad jag har förstått angående innegivare så kan det vara en vettig komplettering till utegivare om man har en alternativ värmekälla som öppen spis, eller kanske stora fönster genom vilka solen gör ett utmärkt arbete som värmekälla.

...å så sitter jag här och snackar som har en icke fungerande shunt... :roll:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Du tycker alltså att om man har shuntautomatik så ska man inte ha termostater, Jag körde så förut och det blev ett himla rattande på både elementkranar och kurvjusteringar, då monterade jag termostater och vips blev temeraturen perfekt i alla rum och oljeförbrukningen minskade. Är det samma om man har elementtermostater, behöver man ingen shuntautomatik då?
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jössehäring skrev:Du tycker alltså att om man har shuntautomatik så ska man inte ha termostater, Jag körde så förut och det blev ett himla rattande på både elementkranar och kurvjusteringar, då monterade jag termostater och vips blev temeraturen perfekt i alla rum och oljeförbrukningen minskade. Är det samma om man har elementtermostater, behöver man ingen shuntautomatik då?
Nej, det har jag väl ändå inte skrivit? Det jag menar är att om man har behov för att strypa vid elementen så har ju shuntautomatiken skickat ut för varmt vatten, och det är ju just det man vill undvika med shuntautomatik. Vill man sen ha det lite svalare i något rum så stryper man med termostaten, i det rummet.

Just nu har jag problem med min shunt vilket visar sig genom att den skickar den ut varmare vatten än vad det finns behov för. Därför får jag strypa med termostaterna i stället. Jag kan inte se några vinster med det, tvärtom.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Grejen med ett maximalt system är att det element som behöver mest värme är det som ska bestämma hur mycket shunten ska öppnas. Om ni har innegivare, utegivare eller en kombination är det ändå en snikvariant och ni kan debattera det till domedagar, med en eller två givare KAN systemet inte fungera maximalt, så enkelt är det.

Enda sättet jag kan se är att ha en rumsstyrning på varje element med kommunikation till en centralenhet som i sin tur styr shunten. Jag har kollat ordentligt och hittat linjäre aktuatorer som kan styra ventilerna på elementen, då det är ett restparti kan jag få dom för 120:-/st + moms om jag tar alla 200 st. Inte så troligt, jag har inte 30K i lösvikt att lägga ut på detta!

Kommunikationen kan ske på många sätt, jag kollar på et trådlös variant av kostnadsskäl, bra ledning kostar pengar, installationen likaså osv.

Så ni KAN få ett system som ger er möjlighet att shunta ut exakt temperatur, det kommer att kosta ca: 1000:-/element + en centralenhet till ett par tusen. Har man inte termostatventil på varje element tillkommer den kostnad.

Anser ni inte att det är värd det (jag har 15 element :-() sitter ni med en sämre lösning: Inne- och/eller utegivare och kurvor + evt. termostater på elementen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör med inne givare och termostater.Funkar kannon jämn o fin temp.

Icecap vad vinner man på din lösning??
Lägre pellets förbrukning?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kör med utomhusgivare och termostater funkar bra för mig
ivarje fall Är ingen expert på detta Icecaps lösning verkar
ju vara vettig för att styra shunten exakt men som sagt för
dyrt.Vad det handlar om enl min mening är att ställa kurvan
rätt och som i mitt fall ställa termostaterna beroende vilken
temp jag vill ha i olika rum.Tror i varje fall utomhusgivare är
bra i mitt fall då jag värmer källaren med.Vitsen med det hela
måste ju vara att inte shunta ut för mycket Får därför ställa
kurvan efter källarens behov,sedan får termostaterna sköta
resten.Skulle säkert funka likadant med en inomhusgivare placerad
i källaren.Måste ju vara bättre än inget alls?

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Andreas Hansson skrev:Jag kör med inne givare och termostater.Funkar kannon jämn o fin temp.

Icecap vad vinner man på din lösning??
Lägre pellets förbrukning?
Samma här, innegivare och termostater, termostaterna är där som max begränsning soliga dagar ,när de e mycke folk i ett rum, man eldar i kaminen etc, etc.

Fungerar bra, visst, nu har jag ett enplanshus på cirka 120kvm men även när det är runt -20 ute blir inte avvikelsen så stor ute i hörnen jämfört med i mitten, där innegivaren sitter.

Jag upplever avvikelsen som störst när det är cirka 0 till +3 grader ute, men inte termometrarna :wink: , det handlar ju om luftfuktighet i det fallet.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Inlägg av hjerpe »

Det verkar som om de flesta använder innegivare med gott resultat.

Wepe skrev:
Tror i varje fall utomhusgivare är
bra i mitt fall då jag värmer källaren med
Jag har också källare (två halvplan) så med hänsyn till det kanske den mest komfortabla lösningen är en utegivare och reglera lite på elementen om det skulle bli aktuellt? Alternativt som någon sa sätta innegivaren i något av källarplanen?

Det är inte lätt det här förstår jag men jag är tacksam för diskussionen som lär mig mycket. Innan vi köpte det här huset har jag bara haft direktverkande elelement. Kändes lite lättare..... :-)
Skriv svar