Inne- respektive utegivare?
Inne- respektive utegivare?
Jag lutar åt att installera en ny ecotec unic och har fått med i offerten en shuntautomatik från Era. Den har bara innegivare och frågan är om man ska satsa på en annan shunt med både inne och utegivare? Sparar man mer energi med utegivare? Hur har ni det till era pannor?
Känner mig lite rådvill och hoppas att ni kan hjälpa mig i mina funderingar.
Känner mig lite rådvill och hoppas att ni kan hjälpa mig i mina funderingar.
Efter vad jag vet har man inte utegivare för att spara något men för att få ett drägligt innemiljö.
Om man bara har en innegivare styrs husets temperatur till att det ena punkt har rätt temperatur. Om den givare då är placerat på ett ställe som inte är representativt för hela huset kommer hörnrummen ju att bli kalla vid -25°C ute och varma när solen gassar.
Det ideella vore ju att varje rum har egen styrning + kommunikation till shunten men det kostar ju "en aning".
Personligt gillar jag inte varken ute- eller innegivare, för tillfället har jag ingen shuntstyrning men jag jobbar på att varje rum styrs med egen styrning + kommunikationen till shunten. Än så länge ser jag att enbart materialen kommer att hamna på 15K, sen tillkommer ett otal timmer med att få det till att hänga ihop och fungera.
En del styrningar styr efter innegivaren (har jag förstådd) och när utegivaren "spårar ut" typ svinkallt ute klämmer shunten på lite mer.
Om man bara har en innegivare styrs husets temperatur till att det ena punkt har rätt temperatur. Om den givare då är placerat på ett ställe som inte är representativt för hela huset kommer hörnrummen ju att bli kalla vid -25°C ute och varma när solen gassar.
Det ideella vore ju att varje rum har egen styrning + kommunikation till shunten men det kostar ju "en aning".
Personligt gillar jag inte varken ute- eller innegivare, för tillfället har jag ingen shuntstyrning men jag jobbar på att varje rum styrs med egen styrning + kommunikationen till shunten. Än så länge ser jag att enbart materialen kommer att hamna på 15K, sen tillkommer ett otal timmer med att få det till att hänga ihop och fungera.
En del styrningar styr efter innegivaren (har jag förstådd) och när utegivaren "spårar ut" typ svinkallt ute klämmer shunten på lite mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pratade med grannen idag om huruvida han hade inne eller utegivare. Han shuntade manuellt. Jag fick lära mig att om jag använder innegivare så måste jag ställa samtliga elementtermostater på max och låta innegivaren sköta regleringen. I och med att vårt hus är i fem halvetage, (två källar- och tre bostadsplan) kanske inte det är det ultimata med en innegivare? Är det i mitt fall kanske bättre att satsa på utegivare och reglera termostaterna manuellt i respektive rum?
Icecaps framtidsprojekt med givare i varje rum känns kanon men är inte genomförbart i vår ekonomi de närmaste åren.
Icecaps framtidsprojekt med givare i varje rum känns kanon men är inte genomförbart i vår ekonomi de närmaste åren.
En innegivare sätter man i ett rum som är representativt för hela bostadsdelen och sedan sätter man termostater på varje element i de rum där inte innegivaren sitter. Termostaterna sätter man på de temperaturer som man vill ha i de rummen och rummet där man har givaren styrs tempen av den.
Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- Fröträd
- Inlägg: 68
- Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
- Ort: Arvika
Beroende på hur rörsystemet ser ut så kan man dela upp i olika shuntgrupper, tex att källaren som kanske behöver värme året runt för att det inte ska bli rått och fuktigt går på en egen shuntgrupp och bostadsplanen går på en annan och då kan man också ha flera innegivare. Denna koppling är också vanlig om man har både radiatorer och golvvärme blandat i olika delar av huset.
Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Om man sätter upp en innetermostat som styr shuntregleringen så bör man ha en öppen planlösning, i de fall jag har varit inkopplad på så har man satt termostaten på nedre plan och då har den bromsat framledningstempen så pass att det blivit iskallt på övre plan. Detta är naturligtvis en intrimningssak men det kan vara nog så knivigt att lösa så det blir bra utan att behöva skuva vid stora temperaturväxlingar.
Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Om man sätter upp en innetermostat som styr shuntregleringen så bör man ha en öppen planlösning, i de fall jag har varit inkopplad på så har man satt termostaten på nedre plan och då har den bromsat framledningstempen så pass att det blivit iskallt på övre plan. Detta är naturligtvis en intrimningssak men det kan vara nog så knivigt att lösa så det blir bra utan att behöva skuva vid stora temperaturväxlingar.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Jag håller inte riktigt med. Jag vill mena att om man har utegivare så ställer man termostaterna på max och justerar signalen/kurvan till shuntautomatiken därefter. Skulle man sen vilja ha det svalare någonstans så justerar man det med termostaten i det rummet.Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Jag är lite osäker på hur du menar, men om man har shuntautomatik som skickar ut så pass varmt vatten så man måste strypa bort det med termostaterna så tappar ju shuntautomatiken sin roll.Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Vad jag har förstått angående innegivare så kan det vara en vettig komplettering till utegivare om man har en alternativ värmekälla som öppen spis, eller kanske stora fönster genom vilka solen gör ett utmärkt arbete som värmekälla.
...å så sitter jag här och snackar som har en icke fungerande shunt...

VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Jag håller inte riktigt med. Jag vill mena att om man har utegivare så ställer man termostaterna på max och justerar signalen/kurvan till shuntautomatiken därefter. Skulle man sen vilja ha det svalare någonstans så justerar man det med termostaten i det rummet.Har man utegivare måste man ha termostater i varje rum.
Jag är lite osäker på hur du menar, men om man har shuntautomatik som skickar ut så pass varmt vatten så man måste strypa bort det med termostaterna så tappar ju shuntautomatiken sin roll.Själv tycker jag att det fungerar bra med utegivare som sköter om tempen fram till radiatorerna och att elementtermostaterna bromsar när rummet har uppnått önskad temperatur.
Vad jag har förstått angående innegivare så kan det vara en vettig komplettering till utegivare om man har en alternativ värmekälla som öppen spis, eller kanske stora fönster genom vilka solen gör ett utmärkt arbete som värmekälla.
...å så sitter jag här och snackar som har en icke fungerande shunt...

VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- Fröträd
- Inlägg: 68
- Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
- Ort: Arvika
Du tycker alltså att om man har shuntautomatik så ska man inte ha termostater, Jag körde så förut och det blev ett himla rattande på både elementkranar och kurvjusteringar, då monterade jag termostater och vips blev temeraturen perfekt i alla rum och oljeförbrukningen minskade. Är det samma om man har elementtermostater, behöver man ingen shuntautomatik då?
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Nej, det har jag väl ändå inte skrivit? Det jag menar är att om man har behov för att strypa vid elementen så har ju shuntautomatiken skickat ut för varmt vatten, och det är ju just det man vill undvika med shuntautomatik. Vill man sen ha det lite svalare i något rum så stryper man med termostaten, i det rummet.Jössehäring skrev:Du tycker alltså att om man har shuntautomatik så ska man inte ha termostater, Jag körde så förut och det blev ett himla rattande på både elementkranar och kurvjusteringar, då monterade jag termostater och vips blev temeraturen perfekt i alla rum och oljeförbrukningen minskade. Är det samma om man har elementtermostater, behöver man ingen shuntautomatik då?
Just nu har jag problem med min shunt vilket visar sig genom att den skickar den ut varmare vatten än vad det finns behov för. Därför får jag strypa med termostaterna i stället. Jag kan inte se några vinster med det, tvärtom.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Grejen med ett maximalt system är att det element som behöver mest värme är det som ska bestämma hur mycket shunten ska öppnas. Om ni har innegivare, utegivare eller en kombination är det ändå en snikvariant och ni kan debattera det till domedagar, med en eller två givare KAN systemet inte fungera maximalt, så enkelt är det.
Enda sättet jag kan se är att ha en rumsstyrning på varje element med kommunikation till en centralenhet som i sin tur styr shunten. Jag har kollat ordentligt och hittat linjäre aktuatorer som kan styra ventilerna på elementen, då det är ett restparti kan jag få dom för 120:-/st + moms om jag tar alla 200 st. Inte så troligt, jag har inte 30K i lösvikt att lägga ut på detta!
Kommunikationen kan ske på många sätt, jag kollar på et trådlös variant av kostnadsskäl, bra ledning kostar pengar, installationen likaså osv.
Så ni KAN få ett system som ger er möjlighet att shunta ut exakt temperatur, det kommer att kosta ca: 1000:-/element + en centralenhet till ett par tusen. Har man inte termostatventil på varje element tillkommer den kostnad.
Anser ni inte att det är värd det (jag har 15 element
) sitter ni med en sämre lösning: Inne- och/eller utegivare och kurvor + evt. termostater på elementen.
Enda sättet jag kan se är att ha en rumsstyrning på varje element med kommunikation till en centralenhet som i sin tur styr shunten. Jag har kollat ordentligt och hittat linjäre aktuatorer som kan styra ventilerna på elementen, då det är ett restparti kan jag få dom för 120:-/st + moms om jag tar alla 200 st. Inte så troligt, jag har inte 30K i lösvikt att lägga ut på detta!
Kommunikationen kan ske på många sätt, jag kollar på et trådlös variant av kostnadsskäl, bra ledning kostar pengar, installationen likaså osv.
Så ni KAN få ett system som ger er möjlighet att shunta ut exakt temperatur, det kommer att kosta ca: 1000:-/element + en centralenhet till ett par tusen. Har man inte termostatventil på varje element tillkommer den kostnad.
Anser ni inte att det är värd det (jag har 15 element

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Kör med utomhusgivare och termostater funkar bra för mig
ivarje fall Är ingen expert på detta Icecaps lösning verkar
ju vara vettig för att styra shunten exakt men som sagt för
dyrt.Vad det handlar om enl min mening är att ställa kurvan
rätt och som i mitt fall ställa termostaterna beroende vilken
temp jag vill ha i olika rum.Tror i varje fall utomhusgivare är
bra i mitt fall då jag värmer källaren med.Vitsen med det hela
måste ju vara att inte shunta ut för mycket Får därför ställa
kurvan efter källarens behov,sedan får termostaterna sköta
resten.Skulle säkert funka likadant med en inomhusgivare placerad
i källaren.Måste ju vara bättre än inget alls?
Wepe
ivarje fall Är ingen expert på detta Icecaps lösning verkar
ju vara vettig för att styra shunten exakt men som sagt för
dyrt.Vad det handlar om enl min mening är att ställa kurvan
rätt och som i mitt fall ställa termostaterna beroende vilken
temp jag vill ha i olika rum.Tror i varje fall utomhusgivare är
bra i mitt fall då jag värmer källaren med.Vitsen med det hela
måste ju vara att inte shunta ut för mycket Får därför ställa
kurvan efter källarens behov,sedan får termostaterna sköta
resten.Skulle säkert funka likadant med en inomhusgivare placerad
i källaren.Måste ju vara bättre än inget alls?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Samma här, innegivare och termostater, termostaterna är där som max begränsning soliga dagar ,när de e mycke folk i ett rum, man eldar i kaminen etc, etc.Andreas Hansson skrev:Jag kör med inne givare och termostater.Funkar kannon jämn o fin temp.
Icecap vad vinner man på din lösning??
Lägre pellets förbrukning?
Fungerar bra, visst, nu har jag ett enplanshus på cirka 120kvm men även när det är runt -20 ute blir inte avvikelsen så stor ute i hörnen jämfört med i mitten, där innegivaren sitter.
Jag upplever avvikelsen som störst när det är cirka 0 till +3 grader ute, men inte termometrarna

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Det verkar som om de flesta använder innegivare med gott resultat.
Wepe skrev:
Det är inte lätt det här förstår jag men jag är tacksam för diskussionen som lär mig mycket. Innan vi köpte det här huset har jag bara haft direktverkande elelement. Kändes lite lättare.....
Wepe skrev:
Jag har också källare (två halvplan) så med hänsyn till det kanske den mest komfortabla lösningen är en utegivare och reglera lite på elementen om det skulle bli aktuellt? Alternativt som någon sa sätta innegivaren i något av källarplanen?Tror i varje fall utomhusgivare är
bra i mitt fall då jag värmer källaren med
Det är inte lätt det här förstår jag men jag är tacksam för diskussionen som lär mig mycket. Innan vi köpte det här huset har jag bara haft direktverkande elelement. Kändes lite lättare.....
