Tillverka stålskorsten?

ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) jag kan förstå att svets proseduren som diskuterats håller överkurs enl vissa,men tänk lite på vad f-bolaget kan tänkas rida på om nåt händer,kan ju kännas ganska bra att sitta med ess på handen då eller!?
i all välmening..
MHV:UB 8)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

ub skrev:8) jag kan förstå att svets proseduren som diskuterats håller överkurs enl vissa,men tänk lite på vad f-bolaget kan tänkas rida på om nåt händer,kan ju kännas ganska bra att sitta med ess på handen då eller!?
i all välmening..
MHV:UB 8)
Vad ska försäkringsbolagen kunna säga om man har svetsat så att svetsen ser bra ut samt att man svetsar så att man får en genomsmältning genom fogen ..knappast troligt att dom kräver uppvisat handling om att röret är svetsat av licenssvetsare ...men sedan är det ju så att röret ska isoleras med brandskyddsisolering (stenullsmatta med nät) och det ska vara här hemma med 2x35mm samt ett brandschakt av plåtregel och dubbel specialgips ex: (Dano Fireboard) och gipsskarverna ska ha plåt bakom och gipsskarver får ej komma på samma ställe ..avsluta jobbet med plåthörn ..all material finns på byggvaruhus typ Beijer och innan man sätter igång är det ju bra att snacka med sotarn för att höra hans åsikter för det är ju han som ska godkänna det innan du får elda ..men sedan är det ju en annan sak om röret rostat upp efter 10-20 år och brand uppstår men det borde ju sotarn kunna informera om innan det händer
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Jag håller med!! det är väl bara att man litar ej på f-bolagen,dom är ju mästare på att hitta brister som man kanke ej känner till eller ej fått svar på även om man frågat f-bolaget(juridik är krångligt) som sänker ersättning vid skada,men å andra sidan så kanke man kan skita i det för man får väl inte ut nåt iallafall.( som med badrum,måste änvända samma märke på fix, fog,primer o våtspärr,mm enl info)
MVH:UB 8)
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

fattar inte varför allt ska spåra ur till rent skryt.. håll er till tråden
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

spliffan skrev:fattar inte varför allt ska spåra ur till rent skryt.. håll er till tråden
Läste igenom tråden en gång till och inte hittade jag varken skryt eller urspårning ..har jag missat något :roll:
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Nej Notti du har ej missat något!!
UB
gäst
Gallringsobjekt

Typgodkännande.

Inlägg av gäst »

Stockholms Kakelugnsmakeri AB har fått 1 mm godkänt för rökrör i stål av kvalitén = SS2343.
Kanske har ni med fabrikstillverkade skorstenar "sämre" kvalité i rören än mina skrotrör? 8)
Eller vad betyder detta? Bara 1mm?

Kanske kan man kompensera dåligt material med tjocklek?
Kanske var min kommentar om ihåliga lyktstolpar från vägverket inte så dum ändå? 8) :D

Jag fann nedanstående på Swedcert:

"Typgodkännande 0273

Huvudgrupp
Rökkanal

Undergrupp
Skorsten av stål

Typgodkännandenummer
0273

Produktnamn
Modulskorsten SKM 150

Produktbeskrivning
Dubbelmantlad modulskorsten med innerdiameter 150 mm. Innermanteln består av rostfritt stål av kvalitet motsvarande SS14 23 43-28 med väggtjockleken 1 mm. Yttermantel består av varmgalvaniserad plåt, med väggtjockleken 0,7mm. Mellan ytter - och innermantel finns 75mm isolering.

Avsedd användning
Skorstenen anslutes till eldstad för eldning med gas, eldningsolja eller eldstäder för ved där rökgastemperaturen kontinuerligt ej överstiger 450oC.

Innehavare
Stockholms Kakelugnsmakeri AB"

Edit. Här beskrivs typgodkännande på en pelletsskorsten som har ett rökrör med 0,3(!) mm väggtjocklek i stålkvalitet SS2320 som inte är syrafast.
http://www.swedcert.se/approval.php?pID=68

Jag kan också konstatera att DIN17457 tycks vara en tillverkningsnorm = svetsade rör, det finns även sömlösa. Men säger inget om själva stålkvalitén? Spelar det någon roll om de inte är syrafasta?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Typgodkännande.

Inlägg av Roli »

gäst skrev: Spelar det någon roll om de inte är syrafasta?
Det är det som är frågan..... Det bildas ju en del konstiga saker vid förbränning, framför allt om det inte är en fullständigt rätt inställd förbränning eller om man vill använda säd som tydligen skall ge väldigt korrosiva förbränningsgaser. Vad år det för bränsle som du skall använda?

Men du har kanske hittat ett bra rör trots allt. Själv skulle jag nog valt ett syrafast rör (nu kanske ditt är det, vem vet.....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

Jag skall installera en vanlig braskamin ev med vattenmantel = ved, lastpallar 8) etc.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

gäst skrev:Jag skall installera en vanlig braskamin ev med vattenmantel = ved, lastpallar 8) etc.
Då kanske det inte är någon större skillnad att använda rostfritt eller rostfritt syrafast. Men jag är ingen expert på detta.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gäst
Gallringsobjekt

Sotaren

Inlägg av gäst »

Jag fick tag i sotaren, och han hade inga egentliga negativa synpunkter på att det skall tillverkas i det material som jag beskrivit. Han ville gärna hjälpa till redan innan så att det blir bra. Så det känns bra.

Men det han sa var att eftersom skorstenen blir "hemsnickrad" så får det bara bli högst en böj på den??? Dvs jag måste ha en bakansluten kamin som går ut genom väggen och sen böj och rör uppåt till nock (+1 m).
Det är nämligen så att jag sett ut en toppansluten.

Har jag en toppansluten blir det ju 2 böjar, först upp och böj mot och genom vägg och sen böj och uppåt.
Kan någon bekräfta att det verkligen förhåller sig så, jag hittar inget om detta någonstans i skrift på nätet, i t.ex. boverkets samlade skrifter.
Men jag kan ju ha missat det. Jag tycker denna "regel" låter märklig.
Kan han ha fel (gammal regel etc)? Jag ville inte ifrågasätta honom i detta läget, då jag vill få igenom allt med minsta möjliga "friktion". :roll:
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Men om du väljer en toppansluten och köper en färdig 90 graders böj av gjutjärn eller bättre om du väljer 2 st 45 graders efter varandra som du sätter direkt på kamin så behöver du inte göra två egna böjar ..men troligen behöver du göra en sotlucka på din andra böj på utsidan för att kunna sota den
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om man ska ha ut nåt genom en yttervägg så bör man inte ha nåt som lutar innåt på grund av att ev regn eller snö inte ska följa med in i väggen om man har lite otur :!:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

ub skrev:8) jjjjjjjjo det behöver vara noga i en skorsten betning tar utanpåliggande oxider men ej det du redan möljt in.
och kör du pinne så har stopp/uppstart av bågen en stor betydelse för föorening i badet,vid pinnbyt/ ny uppstart skall det göras en urslipning o starter på ett speciellt sätt för att unvika föroreningar stoppen likaså fö att elliminera pipes, man vill ju ej riskera att demontera 7,5 meter pipa pga svetsfel.,
(som sagt det fins många som kan)
PS: tvätta av med aceton innan svetsning.
MVH:UB
Hmm det är ju bara ett rör till en panna med pellets brännare,inte ett ångrör för drivning av ångturbinerna i ett kärnkraftverk...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Typgodkännande.

Inlägg av Stugsittaren »

gäst skrev:Stockholms Kakelugnsmakeri AB har fått 1 mm godkänt för rökrör i stål av kvalitén = SS2343.
Kanske har ni med fabrikstillverkade skorstenar "sämre" kvalité i rören än mina skrotrör? 8)
Eller vad betyder detta? Bara 1mm?
Vi får hålla isär egentillverade lösningar och de lösningar som lämnats in för testning. När det gäller egna lösningar antar jag att de tar till lite extra för att vara på säkra sidan (de kommer ju inte att testas i labbmiljö). Kul om du kan få en sådan lösning godkänd, tidigare regler sa minst 4mm oavsett material (viket då uteslöt rostfritt efter den grovleken inte finns med i tabellerna för rör i RF).

Lycka till, låter som en bra lösning!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar