i all välmening..
MHV:UB

Vad ska försäkringsbolagen kunna säga om man har svetsat så att svetsen ser bra ut samt att man svetsar så att man får en genomsmältning genom fogen ..knappast troligt att dom kräver uppvisat handling om att röret är svetsat av licenssvetsare ...men sedan är det ju så att röret ska isoleras med brandskyddsisolering (stenullsmatta med nät) och det ska vara här hemma med 2x35mm samt ett brandschakt av plåtregel och dubbel specialgips ex: (Dano Fireboard) och gipsskarverna ska ha plåt bakom och gipsskarver får ej komma på samma ställe ..avsluta jobbet med plåthörn ..all material finns på byggvaruhus typ Beijer och innan man sätter igång är det ju bra att snacka med sotarn för att höra hans åsikter för det är ju han som ska godkänna det innan du får elda ..men sedan är det ju en annan sak om röret rostat upp efter 10-20 år och brand uppstår men det borde ju sotarn kunna informera om innan det händerub skrev:jag kan förstå att svets proseduren som diskuterats håller överkurs enl vissa,men tänk lite på vad f-bolaget kan tänkas rida på om nåt händer,kan ju kännas ganska bra att sitta med ess på handen då eller!?
i all välmening..
MHV:UB
Det är det som är frågan..... Det bildas ju en del konstiga saker vid förbränning, framför allt om det inte är en fullständigt rätt inställd förbränning eller om man vill använda säd som tydligen skall ge väldigt korrosiva förbränningsgaser. Vad år det för bränsle som du skall använda?gäst skrev: Spelar det någon roll om de inte är syrafasta?
Då kanske det inte är någon större skillnad att använda rostfritt eller rostfritt syrafast. Men jag är ingen expert på detta.....gäst skrev:Jag skall installera en vanlig braskamin ev med vattenmantel = ved, lastpallaretc.
Hmm det är ju bara ett rör till en panna med pellets brännare,inte ett ångrör för drivning av ångturbinerna i ett kärnkraftverk...ub skrev:jjjjjjjjo det behöver vara noga i en skorsten betning tar utanpåliggande oxider men ej det du redan möljt in.
och kör du pinne så har stopp/uppstart av bågen en stor betydelse för föorening i badet,vid pinnbyt/ ny uppstart skall det göras en urslipning o starter på ett speciellt sätt för att unvika föroreningar stoppen likaså fö att elliminera pipes, man vill ju ej riskera att demontera 7,5 meter pipa pga svetsfel.,
(som sagt det fins många som kan)
PS: tvätta av med aceton innan svetsning.
MVH:UB
Vi får hålla isär egentillverade lösningar och de lösningar som lämnats in för testning. När det gäller egna lösningar antar jag att de tar till lite extra för att vara på säkra sidan (de kommer ju inte att testas i labbmiljö). Kul om du kan få en sådan lösning godkänd, tidigare regler sa minst 4mm oavsett material (viket då uteslöt rostfritt efter den grovleken inte finns med i tabellerna för rör i RF).gäst skrev:Stockholms Kakelugnsmakeri AB har fått 1 mm godkänt för rökrör i stål av kvalitén = SS2343.
Kanske har ni med fabrikstillverkade skorstenar "sämre" kvalité i rören än mina skrotrör?![]()
Eller vad betyder detta? Bara 1mm?