oljetankdemontering igen

Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Att man behöver "avregistrera" för att slippa besiktning är ju egentligen inte så konstigt. Men för att gör adet kan man ju tänka sig att det behövs ett skrotintyg och det får man skriva ut själv, hävdar kommunen annat kräv att de visar ett dokument på att så inte är fallet. Kan de inte visa ett sådant dokument får de allt godta din skrotanmälan oavsett om de vill eller inte...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av ama3282 »

Äntligen är min oljetank ute. Jag hyrde en Hilti tigersåg på hyrfirma för 54 kr + moms per dygn. Köpte blad för ca 400 kr.
Jag hade ca 600 lite olja kvar i tanken som en granne gladeligen pumpade ut och betalde några tusenlappar för.
Därefter öste jag i sågspån som sög upp det sista i botten. Sågningen tog 4 timmar inklusive turen till staden för att köpa nya blad (det gick åt 12 blad).
Så hela kalaset gick på ca 500 kr plus att jag fick pengar för oljan. Nu är tanken ute och jag la lite pengar i semesterkassan. Kan det bli bättre?
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Jag kan säga samma, äntligen åkte tanken ut.
Gjorde som så att jag köpte tigersåg hos Jula och sedan Bosch blad (gjorde nog av med 3).
Tömde ca 100 liter och gav det till en kompis.
Slängde i en säck sågspån och skyfflade ner det i en plastsäck.
Tiden för sågandet blir svår att mäta då jag gjorde sporadiska insatser.
Så nu ligger huvuddelen på tippen.
Kollade med kommunen och tänkte jag skulle avregistrera men den kollen hade dom inte. Undrade då hur dom skulle kolla och fick till svar att det kanske kommer ut en kontrollant för att kolla.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Jag kapade också ner min tank för några veckor sedan. Köpte tigersåg för 188:- och 6 sågblad (AEG) för 198:-. Sålde resterande oljan för 800:- och gick därmed över 400:- plus, istället för att betala 5000:- för att bli av med olja + tank.
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

swooopp och så var ännu en tank ute.

Materialåtgång:

1 st säck med Absol ca 200 kr
3 st hinkar med lock från Classe för Absolen. 75 kr
2 st Milwaukee "The Torch"-blad till tigersågen. 160 kr
1 par arbetshandskar. 20 kr

Totalkostnad < 500 kr.

Nu ska jag bara avboka tankbesiktningen (den finns ju inte kvar).

EDIT: Nu ringde jag Ragnsells som skulle komma och besikta tanken. "Jasså du har tagit bort den själv, ja det är inget problem med det. Tack för att du bokade av i tid." :)
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

funkypirate skrev:Det bästa är nog att kränga oljan till någon granne låter det som. Finns väl någon stackare som kör med olja ännu
Den oljeeldare som har en besiktigad tank och kan tänka sig mödan att fara runt på byggden några gånger om året och hämta en skvätt här och där för 4 - 6 kr/litern har ganska låga uppvärmningskostnader de närmsta tre - fyra åren...

Ex. 2 kbm x 5000:- = 10000:- /år utan att ha investerat en krona... Därtill några kronor för att hämta hem den. Dock ej mycket dyrare än att hämta hem några kärror ved.

Visst vill man bli av med sista skvätten när man ska såga bort tanken, men att skänka bort tusentals liter långt under halva nypriset är väl ändå kapitalförstöring?
När man läser i oljeannonserna verkar det ibland som säljaren fått tag på sista värmepumpen i världen och oljan oavsett volym ska bort NU till varje pris!

En alltiallohandlare annonserade för att köpa olja och blev så totalt nedringd att han inte ens brydde sig om att förhandla om han inte fick köpa oljan för max 3 :-/litern samt transporten ordnad av säljaren...

Det ska till hemskt dålig verkningsgrad i pannan om oljan inte är värd mer än så...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Att man behöver "avregistrera" för att slippa besiktning är ju egentligen inte så konstigt. Men för att gör adet kan man ju tänka sig att det behövs ett skrotintyg och det får man skriva ut själv, hävdar kommunen annat kräv att de visar ett dokument på att så inte är fallet. Kan de inte visa ett sådant dokument får de allt godta din skrotanmälan oavsett om de vill eller inte...
Jag tycker i alla fall det är konstigt, vad jag vet så har min tank aldrig blivit registrerad, så varför ska den då avregistreras ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar