oljetankdemontering igen

funkypirate
Gallringsobjekt

oljetankdemontering igen

Inlägg av funkypirate »

Hej!

Ok det finns en del inlägg om ju st oljetankdemontering, men min fråga är. Finns det någon oljeleverantör eller liknaden som eventuellt köpet tillbaks olja som finns kvar i en tank? Ett rejält långskott kanske, men när vi flyttar in i vårt hus så kommer det finnas kanske 1000l olja kvar, och vi vill häva in en Pelletsbrännare fortast möjligt.

Eller är det så att man bör hitta någon privat som kan tänkas köpa oljan?

Tack på förhand :D
Torsbyugnen TB245 Mini
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Det köps & säljs en del olja på Blocket. Smidigast är att få hem en köpare som själv pumpar upp oljan till egen tank på släp el. dyl. Jag hade kontakt med en från Kristianstad som ville göra så och betala 4 kr/lit.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

För 4 kronor litern så är det nog bättre att elda upp den själv istället, det blir lönsammare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

micke_932 skrev:För 4 kronor litern så är det nog bättre att elda upp den själv istället, det blir lönsammare.
Ja verkligen och det var exakt det vi gjorde! :D
De sista 200 litrarna sålde jag till svärmor! :shock:
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Jag anlitade Cisternkonsult i Jönköping för att ta bort min tank. De tog 375:- för att pumpa upp oljan och köra den till annan adress. Jag fick tag i en granne längre ner på gatan som köpte den för motsvarande c:a 8000:- per kubik! Hade jag låtit Cisternkonsult ta hand om oljan hade jag fått mindre än 2000:-/kbm :shock:
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

¨mmm, det bästa är nog att kränga oljan till någon granne låter det som.
finns väl någon stackare som kör med olja ännu :D
Torsbyugnen TB245 Mini
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Jag har en granne som kör på olja han har inte fyllt tanken med tankbil på 3 år, han har köpt oljan från grannar som har bytt till värmepumpar.
Min olja fick han inte köpa billigt det är ju mer ekonomiskt att elda upp den själv.
De flesta tankskrotare pumpar över oljan till någon i din närhet gratis.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

Japps, det går nog att lösa hoppas jag. Det är ju en hel del pengar det handlar om.

Nu ska man bara hitta någon firma i närheten av Växjö som kan pumpa ur och skära ner tanken till ett bra pris. Och jag har ingen anning om vad man hittar en sådan firma? :x
Torsbyugnen TB245 Mini
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Varför gör du det inte själv?
Jag köpte en säck Absol, en billig tigersåg och ett gäng blad det tog ett par timmar, 4 timmar totalt och då hade jag varit på tippen och slängt det också. Kostade 7-800 kr totalt och då har jag ändå en fungerande tigersåg liggande i källaren nu.
Inte ofta man sparar netto 500kr/tim med dom arbete man gör här hemma :D

Enda problemet var att det förde ett sa*ans oljud men med bra hörselskydd funkade det.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

wertok skrev:Varför gör du det inte själv?
Jag köpte en säck Absol, en billig tigersåg och ett gäng blad det tog ett par timmar, 4 timmar totalt och då hade jag varit på tippen och slängt det också. Kostade 7-800 kr totalt och då har jag ändå en fungerande tigersåg liggande i källaren nu.
Inte ofta man sparar netto 500kr/tim med dom arbete man gör här hemma :D

Enda problemet var att det förde ett sa*ans oljud men med bra hörselskydd funkade det.
ingen dum idèe kanske.. Är det inte risk för att skiten ska expoldera *skratt*

Det är kanske inte så svårt att göra det själv som det låter.. Problemet är bara att hitta någon som vill pumpa upp och köpa 800-1000 liter olja
Torsbyugnen TB245 Mini
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Risken för explosion om du använder tigersåg eller nibbler är såvitt jag har läst mig till obefintlig, har något med antändningstempen eller nått att den är mycket högre än vad men kommer upp i om man använder dessa verktyg.
Kan du inte elda upp din kubik olja så hinner det ju bli varmare ute också och byta panna på våren eller sommaren är lustigare än nu med 13 minus. Det blir hur som helst en förlustaffär om du väljer sälja det nu innan.
Senast redigerad av wertok den sön 05 feb, 2006 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

det brukar vara annonser i smålandsposten och på blocket på sånna som sågar sönder tankar och pumpar olja
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Stefan.E
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Stefan.E »

Hej
När jag gick över ifrån olja till Vedeldning så ringde jag till Ragn-sell som skulle rengöra tanken innan nedkapning.
Jag visste inte om att dom kunde suga ur tanken och ev.pumpa ut den till t.ex min svåger,utan jag gjorde som en del redan sagt här på forumet.
Fram med släpkärran, 3 st.200 liters fat och en liten pump.Det tog ett bra tag att få ut oljan.Det luktade dessutom olja i Hela huset i ca 2 veckor efter den operationen.
När sedan Ragn-sell bilen hade varit här så ringde frugan till mej på jobbet och frågade varför jag hade bemödat mej med att suga ur tanken? Den servicen ingick ju i rengöringen.. :wink:
När detta sedan var avklarat så kom killen som skulle skära ner tanken åt mej,det första han gjorde var att ta fram skärbrännaren...Det gick på en förmiddag att skära ner den (3 KbM) .Det roliga var att när man eldar med ved så ryker det ut lite ibland när man öppnar luckor och stoppar in ved,men brandvarnaren brukade inte tuta då ,men när killen satte igång skärbrännaren så började brandvarnaren tuta i samma sekund som killen närmade sig tanken. :lol:
Lycka till med nedtagandet av tanken........
Har hittils inte ångrat mej......
Stefan.E,Motala.
Diom Vedpanna med omvänd förbränning.Pellx P21 brännare.Mafa veckoförråd.2.st 750 liters Acctankar.Motorshunt.
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

Stefan.E skrev:Hej
När jag gick över ifrån olja till Vedeldning så ringde jag till Ragn-sell som skulle rengöra tanken innan nedkapning.
Jag visste inte om att dom kunde suga ur tanken och ev.pumpa ut den till t.ex min svåger,utan jag gjorde som en del redan sagt här på forumet.
Fram med släpkärran, 3 st.200 liters fat och en liten pump.Det tog ett bra tag att få ut oljan.Det luktade dessutom olja i Hela huset i ca 2 veckor efter den operationen.
När sedan Ragn-sell bilen hade varit här så ringde frugan till mej på jobbet och frågade varför jag hade bemödat mej med att suga ur tanken? Den servicen ingick ju i rengöringen.. :wink:
När detta sedan var avklarat så kom killen som skulle skära ner tanken åt mej,det första han gjorde var att ta fram skärbrännaren...Det gick på en förmiddag att skära ner den (3 KbM) .Det roliga var att när man eldar med ved så ryker det ut lite ibland när man öppnar luckor och stoppar in ved,men brandvarnaren brukade inte tuta då ,men när killen satte igång skärbrännaren så började brandvarnaren tuta i samma sekund som killen närmade sig tanken. :lol:
Lycka till med nedtagandet av tanken........
Har hittils inte ångrat mej......
Stefan.E,Motala.
Det låter inte dum, är inte så sugen på att fixa det själv ..
Får man fråga va dom tog för att pumpa upp oljan och eventuellt köra den till någon annan? Samt vad demonteringen kostade?
Torsbyugnen TB245 Mini
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jo det är risk med oljetank att gör det själv.
Viktiga att hantera på rätt sätt.

Jag köpte en sk borrmaskinpump kostar mindre 90 kr och hade gamla bevattningslang. så är bara att kopplas och pumpade ut ur tanken till dunkar ( eller fat). Och lyftade lite tank så att oljan rann ner till en hörn just där.

När jag var då klar då fanns mindre 2 deciliter kvar i hörnen och jag slog med sågspån där och sög upp. Och jag skänkade till min far som han elda med oljan.

och mer berättelse finns på länk här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... k&start=30

Kostade mig bara några hundra spänn att gjorde själv mot erfarent privat oljedemontering tar 2000-3500, och oljecistern tar fler tusen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar