Oljetanksdemontering. Nytt svenskt rekord?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Oljetanksdemontering. Nytt svenskt rekord?

Inlägg av johansjostrand »

Rekord? Nä, det kanske det inte är men det tog mig och min tjej 3 tim och 50 minuter att besegra den otäcka tanken. Tömning och rengöring gjorde vi dagen innan så det var bara att hugga i med sågen och handskarna. Men fy f-n va slut jag är i kroppen efter det här. Känner att jag kommer ha ont i flera dagar... Det kommer inte att upprepas fler gånger... Nedan följer ett par bilder på händelsen...

Bild
Här har vi öppnat upp ett hål för att komma in och kunna såga ordentligt!

Bild
Inte mycket kvar nu!

Bild
Det ska då f-n kunna gå och vika ihop den!

Bild
Äntligen är den besegrad!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Grattis! :D

Använd nibbler nästa gång. Det såg ut som du hade en tigersåg som klippverktyg.

Mitt tips är att med tigersågen såga hål i övre hörnen. ca 5 cm.

Sen köra med nibbler som tuggar sig fram. Glöm inte att pensla på smörjning så det inte slits så fort och blir varmt. Man kan pensla längs en linje där man kommer köra med nibblern.

Nibbler är ett verktyg som tuggar sig fram genom 4 mm plåt. Kanske även finns för 5 mm plåt.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Tvättade och Skar ned min oljetank med tigersåg på <5 timmar å då var jag helt själv :D
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Hur gör ni med tömning och "rengöring" av tanken innan delningen?
Borra hål och använda domkraft för att lättare tömma ut?
Är det mycket "goja" i en gammal tank som man tycker är "nästan tom"?
Rengöringsmedel?

Trevligt med lite bilder också, Johan!

PK
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Da jag tog bort min tank från 50-talet hade jag först kört slut på oljan. Jag lodade och räknade fram att det borde vara 36 liter kvar, pga. placeringen kunne jag inte komma åt att tippa den.

Ska upp överdelen, skopade upp kvarvarande ojlan i ett par jerry-cans, det blev precis 40L utan bottenslam.

Jag hade hittat underdelen till en grovis på soptippen, den hade jag till bottensedimentet som jag skrapade upp med en metallspade (min askspade som jag har gjort av bilplåt), strödde i kattsand (duger lika bra med absol) som åkte i grovisen också sedan.

Grovisen hade ledigt plats för allt smutsen, lock på med plast under för att stänga hålen i locket, sen soptippen (miljöfarligt avfall) med det.

Tigersågade tanken i hantérbara stycken som passade i skuffen på bilen, hade först BilTema-klinger men köpte sedan Hitachi dito och vilken jävla skillnad! Tuggade genom allt, även avstyvningarna utan problem, undrar på hur en nibbler skulle klara av det....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Icecap skrev:Da jag tog bort min tank från 50-talet hade jag först kört slut på oljan. Jag lodade och räknade fram att det borde vara 36 liter kvar, pga. placeringen kunne jag inte komma åt att tippa den.

Ska upp överdelen, skopade upp kvarvarande ojlan i ett par jerry-cans, det blev precis 40L utan bottenslam.

Jag hade hittat underdelen till en grovis på soptippen, den hade jag till bottensedimentet som jag skrapade upp med en metallspade (min askspade som jag har gjort av bilplåt), strödde i kattsand (duger lika bra med absol) som åkte i grovisen också sedan.

Grovisen hade ledigt plats för allt smutsen, lock på med plast under för att stänga hålen i locket, sen soptippen (miljöfarligt avfall) med det.

Tigersågade tanken i hantérbara stycken som passade i skuffen på bilen, hade först BilTema-klinger men köpte sedan Hitachi dito och vilken jävla skillnad! Tuggade genom allt, även avstyvningarna utan problem, undrar på hur en nibbler skulle klara av det....
Spännande! Vad är det för hitachi du har då?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Var kanske lite otydlig:
Tigersåg = BilTema 17-015
Sågblad = Hitachi 752016
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Freddan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 19:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Freddan »

hehe snyggt jobbat! min tigersåg gick åt helvete vid första skäret...så de var bara å köra med vinkelslip...de gick de me....dock ej att rekomendera om de nu finns diesel kvar i tanken ;)
CTC Parca 3000
Ecotech BioLine 20 + Veckoförråd (Ska bli bulk i framtiden)
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Jag letade runt mycket efter en nibbler som klarade 4mm plåt. Hittade ingen, särskilt inte på hyrfirmorna, där jag räknat med det.

Jag körde också med tigersåg, gick finfint. Förbrukade 5 blad, lite skärpasta och en del energi :)

Sög ut all olja med en liten pump på borrmaskinen, och körde vidare på den ur dunk till det bara var 4 liter sörja kvar. Ttanken stod med locket av ett tag, så den torkade sig själv, sen var det bara att såga och bära ut. De sista 4 litrarna var perfekt att tända höstbrasorna med :)

Hejhej
Tomas N
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 11 okt, 2006 12:25
Ort: Sandviken

Inlägg av Tomas N »

Hej!
Idag sågade jag ner oljetanken. Hyrde en tigersåg. Det gick förvånansvärt fort. En kompis stog och höll bitarna medans jag sågade.
5 timmar tog det, med städning och allt.
Det är otroligt skönt att den är borta, Hm undrar vad man ska ha på den nya ytan som uppstod nu :roll: .
Mvh Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag lejde bort min till en firma. 2500:- inkl moms, resa och bortforsling av plåt och oljerester tycker jag är mycket väl investerade pengar.

En kille och en tjej kom prick kl 15:00 och 18:10 var pannrummet tomt från oljetank, städat och rent samt påfyllningsröret borta. Dessutom hade de hunnit med en snabb fika under tiden, Det är ingen underdrift att han som jobbade i pannrummet var svettig :-)

Det var deras andra tank den dagen.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Då har jag nog rekord också, det tog nästan 3 månader att slakta tanken....

Jobbade väldigt sporadiskt dock.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tomas N
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 11 okt, 2006 12:25
Ort: Sandviken

Inlägg av Tomas N »

Hej micke_932.
Det där är ju absolut ett riktigt bra rekord! Det måste ju ha luktat disel i källaren :lol: ? Vi har tvättmaskinen i pannrummet, så för mig var det bara ett alternativ. Men ska jag vara ärlig så har nog tanken att jag ska kapa ner oljetanken funnits i tre år, dvs lika länge som jag har eldat pellets! :D .
Mvh Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Skriv svar