Måste man ha öppet kärl vid eldning av fasta bränslen?

Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

ABSO skrev:Installationsinstruktionen för Baxi bonus 30

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -06-01.pdf

"..vid slutet expansionskärl eller driftstryck (Pdrift) över 0,5 bar skall pannans integrerade kylspiral anslutas till kallvattenledning med en termisk temperaturbegränsare av fabrikat LK Armatur STS-20...."

Här är ventilen

http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf

Lagar, regler och rekommendationer inom området

http://www.stem.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/ ... e/delA.pdf

"I de fall krav ställs på att en pannanläggning för drift med fast bränsle skall förses med en termiskt verkande anordning som hindrar att högsta tillåtna temperatur överskrids, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning eller till en enskild va-anläggning med betryggande
anordningar för tryckhållning eller med erforderlig säkerhetsanordning mot otillåtet hög temperatur."

Möjligen att det skulle kunna lösas med batteribackup på vattenpumpen. Eller om du hade ett vattenmagasin på några hundra liter för nödkylning.
Det finns bara allmäna råd att du ska ha en syr ventil.
Kolla boverketsbyggregler!

joa öppna kärl är mindre än slutna. Jag har 2000L Ack och ett kärl på 150L. Ett öppet kärl är helt underhållsfritt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Det är Tryckkärlsdirektivet som reglerar detta.
Tyvärr går det att tolka på olika sätt så olika fabrikat
har olika lösningar.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

WB skrev:Det är Tryckkärlsdirektivet som reglerar detta.
Tyvärr går det att tolka på olika sätt så olika fabrikat
har olika lösningar.
Visst är det tryckkärlsdirektivet.

Men är osäker på om det går att tolka på så många olika sätt; poängen är att det skall finnas flera av varandra oberoende säkerhetssystem.

Pelletspannor eldar små doser och har ett styrsystem med inbyggda spärrar mot övertemperatur, därför behöver de inte någon kylning. Vedpannor däremot...
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev:
Pelletspannor eldar små doser och har ett styrsystem med inbyggda spärrar mot övertemperatur, därför behöver de inte någon kylning. Vedpannor däremot...
Vad händer om brännarens styrsystem havererar eller om man eldar med ved i pannan?
Gäller inte inte kraven panninstallationen oavsett ved eller pellets?
Finns ju många som eldar ved i gamla pannor avsedda för både det ena och andra.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Japp, ved och pellets är separerade och olika regler gäller.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

WB skrev:Japp, ved och pellets är separerade och olika regler gäller.
Är du säker, är inte termen som används "fastbränsle" (dit hör väl både pellets och ved eller är det bara ved)? Jag kan förstå i en renodlad pelletspanna där det inte ens är möjligt att elda ved.

Men om jag installerar en kombipanna, vedpanna eller liknande där det faktiskt är fullt möjligt att elda ved men för tillfället är det en pelletsbrännare som är primär värmekälla. Ser inte reglerna mer långsiktigt än att om du sätter in en pelletsbrännare så är detta som gäller?
Tycker de borde ta med i beräkningen att du kan sälja din fastighet nästa år till en person som eldar 100% ved....kan det verkligen vara så??

Anläggningens möjligheter borde vara styrande inte vad som används i dagsläget.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

http://fsvi.se/nytt-nyttigt/filer/fastbransle000420.doc
Eftersom de bindande föreskrifterna anges som funktionskrav kan man även tänka sej andra lösningar än SYR-ventilen.
1. Reservelförsörjning i form av ett bilbatteri och en omformare som gör att cirkulations- och laddningspumparna fungerar trots att den ordinarie strömförsörjningen faller bort. Detta förutsätter att returvattnet från värmekretsen eller ackumulatortanken är tillräckligt kallt, alltså att man inte lagt in mer ved än vad värmebehovet motiverar.
2. En anläggning som kan påvisas fungera med självcirkulation till värmesystemet eller ackumulatortanken vid strömavbrott. Olika typer av s k laddningskoppel, t ex Laddomat 21, har denna funktion inbyggd under förutsättning att ledningsdragning sker på visst sätt.
Jøtul I 520 FL
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Tror i alla fall att båda lösningarna är "lika säkra", men ett slutet system kommer garanterat att krångla mindre...plus bli enklare att installera.

Har du dessutom gamla rör och äldre system, så är kanske ett slutet kärl tom bättre, då de inte "kleggar" igen på samma sätt som ett öppet system.

Men som sagt, prata med panntillverkaren.

/Bamyl
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

kusteldaren skrev:
WB skrev:Japp, ved och pellets är separerade och olika regler gäller.
Är du säker, är inte termen som används "fastbränsle" (dit hör väl både pellets och ved eller är det bara ved)? Jag kan förstå i en renodlad pelletspanna där det inte ens är möjligt att elda ved.
Enligt säker källa som lusläst och arbetat med Tryckkärlsdirektivet är pelletpannor och vedpannor under olika paragrafer. Ej sagt att det gäller pelletseldning i vedpanna ..... hmmm, som sagt var det går att tolka på många olika sätt. Personligen skulle jag väl lägga till ett par tusen för den där extra ventilen om jag var osäker.

WB

PS. Tryckkärlsdirektivet är inte samma sak som BBR!!
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

...man gör väl vad man kan för att slippa ha en himla massa vatten på vinden!? Min första åtgärd var att koppla på ett slutet tryckkärl i pannrummet och bli av med expansionen på vinden när jag flyttade in, min andra att köpa en pelletsbrännare...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

bamyl skrev:Tror i alla fall att båda lösningarna är "lika säkra", men ett slutet system kommer garanterat att krångla mindre...plus bli enklare att installera.

Har du dessutom gamla rör och äldre system, så är kanske ett slutet kärl tom bättre, då de inte "kleggar" igen på samma sätt som ett öppet system.

Men som sagt, prata med panntillverkaren.

/Bamyl
Hur klegar ett öppet system igen?
Hur krånglar ett öppet system?

Jag har inte rört mitt öppna system på 3 år.
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har ett öppet system som fungerat fint (och underhållsfritt) i en bit över 30 år, så vad det skulle vara för problem där vet jag inte, nackdelen är ju att kärlet på vinden kan börja läcka när det rostar sönder, men om man bara håller koll på det med jämna mellanrum så är det inga problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Bamyl:
Tror i alla fall att båda lösningarna är "lika säkra", men ett slutet system kommer garanterat att krångla mindre...plus bli enklare att installera.
Krånglar öppna system ? Hur kan ett rostfritt kärl förbundet med ett kopparrör krångla ?

Om något krånglar så är det väl slutna kärl som ska ha rätt tryck och hel gummiblåsa, fungerande Syrventil och kylslinga, fungerande säkerhetsventil innan expansionskärlet.
Risken att det slutna systemet krånglar är ju uppenbart mycket större.

Dessutom kan du i ex. en Baxi bunus inte använda slingan till att värma/förvärma tappvatten då den måste användas som kylslinga istället.

Att vedpannor kokar är ju inte alldeles ovanligt och med öppet sytemet är det alldeles ofarligt då ångan är på vinden.
I ett pannrum däremot......
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

"Dessutom kan du i ex. en Baxi bunus inte använda slingan till att värma/förvärma tappvatten då den måste användas som kylslinga istället. "

jasså???

mvh christer
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

jasså ???
Ja faktiskt.

Åtminstone enligt Baxi och de borde ju veta :wink:

Slutet expansionskärl eller Öppet expansionskärl
med höjd över 5m (Pdrift > 0,5 bar) - Kylspiral skall
monteras. Anläggningen kan även utföras med slutet
expansionskärl om det kan säkras att pannans
temperatur inte kan stiga över 110°C.
Det vill säga vid slutet expansionskärl eller driftstryck
(Pdrift) över 0,5 bar skall pannans integrerade kylspiral
anslutas till kallvattenledning med en termisk
temperaturbegränsare av fabrikat LK Armatur STS-20
(beställningsnummer 3065). Spiralen får ej användas till
varmvattenproduktion, dessutom skall nedanstående
krav på rördimension och säkerhetsventil följas.
Utloppsledning från säkerhetsventil och expansionskärl
utförs enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Och vid öppet system blir det såhär:

Kylspiral, Säkerhetsledning och
Säkerhetsventil
Öppet expansionskärl (Pdrift ≤ 0,5 bar) - Kylspiral
är ej nödvändig
Säkerhetsledning utförs enligt Arbetsmiljöverkets
föreskrifter. Enligt Tryckutrustningsdirektivet 97/23/EG
(gällande från maj 2002) faller pannor med ett
driftstryck under 0,5 bar inte under direktivet. Det vill
säga att fastbränslepannor som installeras i öppna
system (öppet expansionskärl) följer anvisningarna från
Varm- och hetvattenanvisningar (VVA 1993).
Utloppsledning från säkerhetsventil och expansionskärl
utförs enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Jag är tämligen övertygad om att det finns många felinstallerade pannor runt om i riket.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar