Måste man ha öppet kärl vid eldning av fasta bränslen?

joa
Stor entusiast!

Måste man ha öppet kärl vid eldning av fasta bränslen?

Inlägg av joa »

Min installatör påstår att reglerna säger att det är så eftersom jag har eget vatten och vid strömbortfall så funkar ju inte pumpen och man kan således inte kyla mha vatten.
Fick från annat håll höra att en SYR-ventil av modell 5067 skulle lösa saken.
Min tidigare installation innan branden hade slutet kärl, men jag kan inte minnas hur det såg ut på ventilsidan. Hade den installaören då gjort fel?

Någon som vet vilka regler han menar och var detta finns att läsa?
Har svårt att tro att alla som bor lite "off" har stora öppna kärl en våning upp (för det måste väl stå högt?)

Tacksam för snabbt svar.

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Skulle tro att de allra flest använder öppet kärl eftersom de också fungerar bättre.

Har för mig att reglerna är lite annorlunda när man har eget vatten.
Dvs din installatör har säkert rätt.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vilket kärl? Expansionskärlet?

Jag utgår ifrån att det är expansionskärlet och då det finns säkerhetsventil på radiatorkretsen är det ingen skillnad på öppet kärl eller sluten krets.

Jag har aldrig hört att man kylar en eld med radiatorvatten heller....

Om det är för att kunna släcka en eldning borde räcka med ett par dunkar vatten och kanske ett lämpligt sätt att använda dom på (kolla på "Emil i Lönneberga" och hans auktions-brandpump).

Och efter vad jag har fattat har de flesta numera slopat det öppna expansionskärlet...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Det har ju inget med brand att göra utan om det går i kok.

Mer synpunkter? Öppna lärl blir ju så mycket större.
Måste då också vara en våning upp? Det är inte ett alternativ för mig.

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

joa skrev:Det har ju inget med brand att göra utan om det går i kok.

Mer synpunkter? Öppna lärl blir ju så mycket större.
Måste då också vara en våning upp? Det är inte ett alternativ för mig.

//Jocke
Nej det har inget med brand att göra. Det handlar om att kyla en kokande panna.
Tror inte det räcker med säkerhetsventil utan det krävs ett par-tre av varandra oberoende säkerhetsbackuper. I öppet kärl finns det alltid en väg ut för det expanderade vattnet.
Med slutet kärl krävs det SYR-ventil eller motsvarande.

Jag är ingen expert men har blivit avrådd från slutet kärl av min röris.
Skall du även elda med ved då ska du definitivt ha slutet kärl om det av praktiska skäl inte är omöjligt.

Googlade lite snabbt, finns mkt att läsa på nätet. Här diskuteras mest vedanläggningar med lagarna de hänvisar till gäller fastbränsle.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1097365968

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 5540298/30
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Lite mer information.
Pannan är en Calmarpanna V-33 som har ett drifttermostat (pannan stänger av fläkten vid 95 grader)
Den har även en övertempratursäkring.
Om man installerar en SYR-ventil så borde inte det vara ok då?
Har dock fortfarande problemet med att vattenpumpen kan lägga av.

Läst lite kring detta nu, men det finns lika många åsikter som lösningar och det verkar inte vara helt lätt att få ett svar så jag hoppas på någon klok förumdeltagare.

//Jocke
Senast redigerad av joa den mån 11 sep, 2006 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

joa skrev:Lite mer information.
Pannan är en Calmarpanna V-33 som har ett drifttermostat (pannan stänger av fläkten vid 95 grader)

Läst lite kring detta nu, men det finns lika många åsikter som lösningar och det verkar inte vara helt lätt att få ett svar så jag hoppas på någon klok förumdeltagare.

//Jocke
skall du elda med ved?
Det är ju en riktigt vedpanna du skall sätta in..isåfall är det nog öppen expansion som gäller eftersom du inte kan reglera effekten på samma sätt som med annat bränsle.
Och ja då dukommer få lika många åsikter som personer du frågar så är det med allt....man måste bestämma själv i slutändan...
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Förstår inte varför öppna kärl skulle vara säkrare; de har till skillnad från slutna frysrisk. Och som sagts tidigare; bägge har säkerhetsventil.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Bestämma själv är ju delvis sant. Nu är det ju en installatör som är med och petar i det hela.
De har dessutom inte så mycket erfarenhet av vedpannor så....
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

joa skrev:Bestämma själv är ju delvis sant. Nu är det ju en installatör som är med och petar i det hela.
Jag skulle dra öronen åt mig om installatören saknar erfarenhet. Har du ingen kunnigare på orten?
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Det är ett föräkringsärende och jag har försökt påverka val av installatör.
Dock kommer brännaren att installeras/justeras av kunnigt folk.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joa skrev:Lite mer information.
Om man installerar en SYR-ventil så borde inte det vara ok då?
Har dock fortfarande problemet med att vattenpumpen kan lägga av.

//Jocke
Tja vad som är rätt el fel vet jag inte el vad lagen föreskriver men exp.kärlet har inget med detta att göra så det går lika bra med öppet/tryck kärl..
Hos en kompis som installerade en v35:a för 2 år sedan sa rörfirman att det iinte behövdes någon syrventil då han hade laddomat 21 med självcirkulation.. Samma sak sa rörkrökarn jag hade..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jag kommer ju också att ha en Laddomat 21:a.
Hade kännts bra att ha en text eller en "godkänd" lösning att luta sig mot eller något annat så de inte börjar tjafsa om att jag tvingat fram en lösning som de anser vara för dålig.

Som sagt. Öppet kärl är inget alternativ.

//Jocke
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Installationsinstruktionen för Baxi bonus 30

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -06-01.pdf

"..vid slutet expansionskärl eller driftstryck (Pdrift) över 0,5 bar skall pannans integrerade kylspiral anslutas till kallvattenledning med en termisk temperaturbegränsare av fabrikat LK Armatur STS-20...."

Här är ventilen

http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf

Lagar, regler och rekommendationer inom området

http://www.stem.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/ ... e/delA.pdf

"I de fall krav ställs på att en pannanläggning för drift med fast bränsle skall förses med en termiskt verkande anordning som hindrar att högsta tillåtna temperatur överskrids, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning eller till en enskild va-anläggning med betryggande
anordningar för tryckhållning eller med erforderlig säkerhetsanordning mot otillåtet hög temperatur."

Möjligen att det skulle kunna lösas med batteribackup på vattenpumpen. Eller om du hade ett vattenmagasin på några hundra liter för nödkylning.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev:
joa skrev:Bestämma själv är ju delvis sant. Nu är det ju en installatör som är med och petar i det hela.
Jag skulle dra öronen åt mig om installatören saknar erfarenhet. Har du ingen kunnigare på orten?
Kolla med Calmarpannan vad de rekommenderar för lösning till din panna ihop med slutet kärl. Dem brukar vara hjälpsamma.
Skriv svar