Varför bara 45° från solfångaren

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jo, fast alla pumpar och fläktar, som jobbar mot stängda ventiler/spjäll, jobbar ju dumt, oavsett varvtal.
Menar jag. Även om jag mest transporterar fasta material med mina motorer.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

apersson850 skrev:Jo, fast alla pumpar och fläktar, som jobbar mot stängda ventiler/spjäll, jobbar ju dumt, oavsett varvtal.
Menar jag. Även om jag mest transporterar fasta material med mina motorer.
helt sant, men (exempelvis) sätt en 0.75kw motor i änden på en centrifugalpump med ett hjul på 158mm diam. Du får en ideal arbetspunkt för pumpen på cirka 5m3/timme vid cirka 25mvp.

MEN.. har du för lite mottryck i systemet så att det istället flödar 6m3/timme genom pumpen så har du minskat effektiviteten på pumpen med 1-4% och höjt effektuttaget från elmotorn med i princip motsvarande procentsats.

Nu tog jag en liten (men storre än villacirk pump) pump som exempel därför att skillnaden blir ganska liten på en sådan i effekter och verkningsgrader, men den FINNS där.

I mitt exempel ser man helt klart att du tjänar på att strypa ned pumpen till 5m3/timme medelst en ventil om du inte behöver det högre flödet.

Lurigt som faen med pumpar.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jo, det är ju riktigt, förstås. Jag har inte så ofta kvadratiska momentbehov att begrunda, får jag väl ursäkta mig med.

I min mycket grönare ungdom kämpade jag ibland med att få bönder att förstå att om de inte hade något hö i ladan, fick de spika för höfläkten, för att motorn skulle orka med den. "Ja, men då måste det ju gå tyngre", fick jag höra.
Vilket det alltså inte gör.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad ska man säga..

Va förbi kompisen idag o frågade hur det funkar o han va väl inte så imponerad om man så säger..
Utan uttag av värme/vv så har det som mest blivit 65° på kvällen då den varit 45° på morgonen då elpatronen håller den på minst 45°..
Utan elpatron så kom tanken bara upp i ca 55° med en hel dag sol..

Så det bör nog va iaf 3 paneler/90 rör till en 500 liters acktank om inte elpatronen ska måsta gå in varje natt.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zetor
Ungskog

Inlägg av zetor »

Verkar nästan vara nåt lurt, jag har i princip samma utrustning 60 rör från Sfinx mot en 500 lit Borö, enda skillnaden är att jag har två slingor för varmvatten uttaget med dubbla blandningsventiler.
Startade upp min anläggning i mitten av juli, fick strypa litet på flödet för att få ca 10 grader skillnad in och ut från solslingan. I och med att jag stöp flödet steg ju också tempen i fångarna.
Den blev ändå inte speciellt hög kanske upp mot 70 uppe i fångarna.
Jag har tyvärr lite träd som skymmer under sena eftermiddagen och kvällen men det kom enligt effektmätaren jag har installerad 10 - 12 kWh på en dag.
Jag har klarat mej med varmvattnet nästan hela tiden trots att jag under sommaren hade båda ungdomar ibland tre hemma och ungdomarna är ju rätt flitiga i duschen, ja vi gamlingar låter nog inte skiten gro så länge heller men det är ju alltid lätt att skylla på någon annan.
Dessutom kör vi diskmaskinen på varmvatten så vårt varmvatten uttag har nog varit rätt stort under senare delen av sommaren.
När vi haft molniga dagar har dock elpatronen fått träda till litet, enligt timräknaren ca 2 tim sedan jag körde igång.
Skulle jag inte ha träd i vägen skulle det helt klart bli ett överskott under soliga perioder men nu kanske man kan säga att det gått jämnt upp.
Jag har kollat förbrukningskurvan hos elleverantören och konstaterade att förbrukningen sjönk ungefär de 10 kWh / dygn vilket ju motsvarar det som solfångarna levererat.
Acktanken borde kanske varit lite större men jag hade inte rum och så borde jag gå ut en sväng med motorsågen, tyvärr så är en del av träden på grannens tomt så det blir väl nog osågat där.
Ett alternativ för mej är att flytta fångarna högre på huset, nu står dom på en låg utbyggnad, det var enklast så.
Skulle inte uttaget vara lika stort som det man får från fångarna så skulle det säkert höja tempen på någon dag, märkte att om ingen var hemma så steg nog tempen på en eftermiddag.
Tyvärr har jag inte nåt bra recept att komma med, ville bara redogöra lite hur det funkar för mej och jag tycker att jag fått vad jag förväntade mej.
Effektmätaren är en bra grej tycker jag, intressant att se direkt vad man fått tillgodo.
Hoppas Du får din anläggning att fungera till belåtenhet.
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

André skrev:....Han vaknade inatt o kom på att givaren uppe vid panelerna satt ju för f-n på inloppet så den kände bara av dom första 2-3 rören..
Sent igår em hade han sett att tempen från panelerna va uppe i 92° enligt anliggningstermometern men bara 48 enligt styrskåpet..
Pumpen startade o stoppade även då det va strålande sol så nu kanske de blir bättre fart för det hade då varit hett eftersom silvertejpen vid skarvarna utanpå isoleringen smält... :lol:
Det kan vara en bra ide att kolla isoleringen noga. Fler än en kund har använt isolering som inte tål dessa höga temperaturer och har därmed smält isoleringen. Många har beställt tex armaflex HT men fått vanlig Armaflex från sin rörfirma. *Nedsmält isolering syns inte på håll eller ens utanpå ibland.
Bra rörisolering är A&O för en väl fungerande anläggning. Inga rör eller röranslutningar skall vara "nakna".
Enkel snabbkoll av anläggningen är att mäta flödet det ingår ju en flödesmätare, temp på flödet in i solfångaren, vid solfångaren, samt temp ut från solfångaren, vid solfångaren. Mät med samma termometer vid stabilt väder efter säg 1 timmas drift så att alla insvängningar är borta. Sedan kan man också mäta med samma temp inkommande och utgående temp vid acctanken.
Felet en del gör är att skruva ner flödet för att höja temperaturen men det man uppnår är höjd medeltemperatur i solfångaren och därmed sänkt verkningsgrad.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Fast så länge man faktiskt kör blir det inte så varmt i rören. Problemet lär ju uppstå om det stannar, av någon anledning. I mitt fall har temperaturen under drift inte gått mycket över 100°C. Nu har jag Armaflex HT, utom på en liten snutt, där det inte fungerade med isolering som inte gick att kränga på i efterhand.
Men rören har inte börjat glöda än... :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Fast så länge man faktiskt kör blir det inte så varmt i rören. Problemet lär ju uppstå om det stannar, av någon anledning.
Det har inte blivit över 80° från solfångarna nu efter att givaren fått rätt placering..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

zetor skrev:Verkar nästan vara nåt lurt, jag har i princip samma utrustning 60 rör från Sfinx mot en 500 lit Borö, enda skillnaden är att jag har två slingor för varmvatten uttaget med dubbla blandningsventiler.
Startade upp min anläggning i mitten av juli, fick strypa litet på flödet för att få ca 10 grader skillnad in och ut från solslingan. I och med att jag stöp flödet steg ju också tempen i fångarna.
Den blev ändå inte speciellt hög kanske upp mot 70 uppe i fångarna.
Jag har tyvärr lite träd som skymmer under sena eftermiddagen och kvällen men det kom enligt effektmätaren jag har installerad 10 - 12 kWh på en dag.
Ja du då är det nog som det ska hos kompisen är jag rädd.. :(
20° temphöjning (45-65°) är ju 11,6 kWh vilket han fått ut som mest vid strålande sol o det krävs ju att det är varje dag om inte elpatronen ska måsta gå in.. Tempen från solfångarna va ca 80° då tanken va på 65° Kompisen har förrådsberedare vilket inte gör saken bättre förstås.. Han har oxå diskmaskinen kopplad på vv o denna går varje dag o dom är 2 vuxna o 2 barn..
Jag har oxå en Borö 500 l med förrådsberedare o vet att om tempen bara körs till ca 60° så behövs det laddning varje dag för att få vv så man klarar sej.. Iaf så måste då jag göra de till min vv förbrukning som är rätt låg..
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

André skrev: Tempen från solfångarna va ca 80° då tanken va på 65° Kompisen har förrådsberedare vilket inte gör saken bättre förstås..
Regel 1A :!: : kör solfångaren med så låg temp som möjligt.

Verkningsgraden sjunker med temperaturen. Med 80 gradigt vatten från solfångaren kör kompisen den inte optimalt.
Rekomenderad tempdiff över solfångaren blir 10 grader med rekomenderat flöde.
Alltså kör han ut 70 gradigt vatten till solfångare. Varför det?
Varför köra med 80 grader från solfångaren om han bara skall ha 60 grader i tanken? Det är inte det varma toppvattnet som skall värmas till högre temp utan det kalla bottenvattnet som skall värmas till tillräcklig temp i första hand.

Jag tror att kompisens värmeväxlare skall ställas eller kopplas in bättre med ett termostat med lägre temp. Och ta kallt in bottenvatten i värmeväxlaren och värma först till förslagsvis 50-55 grader.
Då hamnar med rätt kopplad värmeväxlare solfångartemperaturen under 60 grader ända till hela tanken är varm. Det gör stor skillnad.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Haken är att även om det är bättre för totalverkningsgraden att ha vattnet så kallt som möjligt, så är det inte mycket värt när man behöver varmvatten. Då menar jag varmvatten, inte halvljummet vatten. Till att duscha behöver man inte så varmt, men det är ju annat också som man ska ha varmvatten till. Dessutom säger de i familjen, som har yvigare kalufser än vad jag har, att det är lättare att skölja håret ordentligt, som varmvattnet är varmare, för då blir flödet bättre i duschen. Den blandar ju i mer kallvatten då, förstås.

Därför håller jag helt med dem som säger att man ska mata in solvärmen på två nivåer. Jag har bara i bottnen, och även om det då går att få ut fler kWh om jag har öppet till alla tankar, så att lite kyligare bottenvatten kommer in hela tiden, får jag inte ett uns varmare vatten i toppen för det. Inte förrän allt är uppvärmt, vilket det inte blir under de dagar som är dåliga, solmässigt. Då får jag stänga till, så att jag bara värmer en tank, för att få en lagom temperatur i den. Vilket alltså ger en sämre verkninggrad men i alla fall ger något jag har nytta av.
Om jag hade kunnat mata in på en högre nivå också, kunde jag börjat med att värma en mindre mängd vatten, till en olämpligt men meningsfullt hög nivå, innan jag ger mig i kast med att värma upp bottenvattnet också. Då hade jag dessutom haft kvar något av skiktningen i tankarna.

Det är en annan sak om det är så kallt att jag ändå får elda med ved också. Då räknas varje solvärmd kWh som ett tillskott, som gör att jag behöver elda så mycket mindre för att få vattnet varmt igen, i tankarna.

Men totalt sett ska man ha klart för sig, att solvärmepanelerna kommer inte att ge maximal effekt, om man vill ha varmvatten som är värt namnet. Då får man kompromissa, eller köra tillsammans med någon annan värmekälla, som ger den högre temperaturen i toppen på tanken.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sfinx skrev:
André skrev: Tempen från solfångarna va ca 80° då tanken va på 65° Kompisen har förrådsberedare vilket inte gör saken bättre förstås..
Regel 1A :!: : kör solfångaren med så låg temp som möjligt.

Verkningsgraden sjunker med temperaturen. Med 80 gradigt vatten från solfångaren kör kompisen den inte optimalt.
Rekomenderad tempdiff över solfångaren blir 10 grader med rekomenderat flöde.
Vid låg systemtemp så är/va det iaf 10° tempdiff, Det va då så då vi justarade in flödet sen har han inte ändrat detta..

Sen varför är det just 10°??

Om man ska köra så lågt som möjligt är det väl bättre med t.ex 5° tempdiff :roll:

Det skulle nog varit en 4-slingors tank men jag tror nog inte att han är så sugen på att byta ack då en sån inte är direkt billig + att då blir anläggningen på tok för dyr mot vad man får ut sa han..

Hade nog varit bättre att han köpt in sej i vindkraftsparken dom ska bygga här, 5000:-/1000 kWh o sen betalar man 10 öre/kWh i 20-25 år.. :wink:
Skriv svar