Varför bara 45° från solfångaren

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Varför bara 45° från solfångaren

Inlägg av André »

En kompis har nu fått igång sin solfångare med 60 rör från sfinxsolar o man blir inte imponerad iaf.. :shock:
Det är ju en knapp märkbar temp ökning..
Max 45° från solfångaren som körs mot en 500 liters acktank med vvx o tanken ligger på lite drygt 40°..
Systemet kördes igång i lördags o det har varit strålande sol o 29° i skuggan så nog borde väl de då bli mer än 45° i tanken..

Tanken är en borö med förrådsberedare o elpatronen ställd så den håller drygt 40° o den sitter ju nästan i botten på tanken.. Kulvert på 5 meter till ett fristående pannrum (friggebod) där vvx sitter sen max 3 meter upp till solfångarna i exakt söder läge med 45° lutning.. Det är 5° högre temp från solfångarna än till före kulverten..

Kan de va luft uppe i panelerna som jävlas el är de inte bättre grejer???
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Hej
Lite ovanligt att köra driftfrågor via 3dje man men OK :lol:
Solfångarna ger monterat rätt, bra effekt. OM solen skiner.

60 rör ger vid fullt solsken ca 4.4 kw vid låg acctanktstemp. Vid högre acctankstemp sjunker effektutbytet liksom vid sämre väder.

500 liter vatten "drar" ca 0.6 kw per grads temphöjning. eller tvärtom skall du höja tempen på 500 liter från inkommande +8 ? till 45 grader går det åt 21, 5 kwh. Det är alltså ca 5 timmar solsken.
"normal" varmvattenförbrukning i ett hem är mellan 10-15 kwh varmvatten per dygn. Det är alltså 2-4 timmar sol.
Hur stor varmvattenförbrukning har din kompis?

Temperaturen på flödet FRÅN solfångaren bestäms av temperaturen på flödet till solfångaren, mängden flöde och erhållen effekt i solfångaren. Har din kompis rätt flöde, 6 liter per minut, skall han få ca 10 graders temp diff vid fullt solsken. Temperaturen från solfångaren är alltså då 10 grader högre än till solfångaren som i sin tur bör vara bottentemperaturen i acctanken, eller i din kompis fall 10 grader högre än efter värmväxlaren. MEN vilken temp kör han över solkretsen. inte tempdiff utan absoluttemp. Kör han solkretsen med säg 75 grader över värmeväxlaren minskas effekten kraftigt.
Är tempdiffen "bara" 5 grader i solkretsen med rätt flöde och ungefär acctankstemp är det sannolikt luft eller felmonterade heatpipes. All pasta skall vara använd!
Men jag hjälper gärna till att lösa problemet om din kompis hör av sig.
Går cirkpumpen i solfångarkretsen väldigt ofta kan det vara felkopplade rör. Är värmväxlaren rätt kopplad? Fungerar cirkpumpen för värmeväxlaren? Är tempdiffen på 5 grader över värmeväxlaren? Hur stort är flödet över värmeväxlaren på tankslingan?

Är helt övertygad om att problemet går att lösa.
Standardtipset är: Lufta, lufta och lufta igen. Det kan vara luft i värmeväxlaren som är svårt att få ut. Glöm inta att lufta på båda sidor värmeväxlaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Han kommer nog att ringa för han har ingen dator men han har inte haft tid att ringa då han bytt ut alla vitvaror.. :wink:

Skulle inte tro att dom har så stor vv förbrukning..

Tempen från panelerna är bara 45° o till panelerna 40° o pumpen körs på läge 1 som i beskrivningen o tempen till vvx är väl xoå ca 40° då acken är de förmodar jag..

Nog tror jag att han varit noga med pastan då jag va dit o sa åt han att de va viktigt då jag läst diskutionen som va här på forumet så troligen är det väl luft får vi väl hoppas.. :?

Han blev då imponerad då dom skulle monteras o han ställde ett rör i solen o omg. så vart de så hett att de fräste då man tog i de med blött finger.. Så då trodde han de skulle bli fint som fan o de får vi väl hoppas på att de blir så ja får se om solfångare är nå att ha.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Vilket FLÖDE har systemet vid den tempdiffen ?

Låter som en lite jolmig tempdiff vid klart solsken och 40 grader till solfångaren. Då jämför jag ju med de 4-5minutliter JAG kör min anläggning på.

Men ligger flödet på det dubbla eller lite mer än det är det ju en fullt acceptabel siffra.

Jag har dessutom inte de effektivaste panelerna på marknaden direkt :wink: , men billiga va dom.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:Vilket FLÖDE har systemet vid den tempdiffen ?
Ingen aning vad flödet ligger på.. Vet bara att de är lägsta hastighet på pumpen som följer med styrsystemet till solpaketet.. :roll:
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
snillet skrev:Vilket FLÖDE har systemet vid den tempdiffen ?
Ingen aning vad flödet ligger på.. Vet bara att de är lägsta hastighet på pumpen som följer med styrsystemet till solpaketet.. :roll:
Flödet har ganska stor betydelse :? , de (som jag) som itne har aktiv varvtalsstyrning på pumpen trimmar in sitt flöde ganska noggrant. Vanligen klarar pumpen ge bra mycket mer än vad som behövs så stryper man inte in det lite så får man precis det där fenomenet, det är inte så befrämnjande för skiktningen å "blåsa på" rätt in i tanken med extern växlare heller :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Pratade nu med kompisen o idag med strålande sol o ingen hade varit hemma (inget uttag av vv) klarade solfångarna att höja tempen i acktanken till 50° från knappt 40° el ca 8,5 kWh :?
Flödet har han på 6 l/min o idag toppade tempen uppe i solfångarna på 62° men tempdiffen va bara 5° även då.. de verkar va konstant..
Det är bara 2 meter rör från vvx till panelerna o 6-7 meter kulvert till acktanken..
Men vvx är han imponerad över att den är så effektiv fast den är så liten.. :)

Visst borde väl solfångarna klara att höja tempen på 500 liter från 35° till iaf 75-80° med en hel dags sol o inget uttag??

Ska dit imorgon o få se live om solfångare är nå att ha.. :wink:

Han skulle upp imorgon bitti o lufta allt igen fast han luftat utan att de kom nån luft senast.. :?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

35 till 80°C på en dag är kanske lite väl optimistiskt. Med lite förluster inberäknat krävs det då 30 kWh. Som mest har man kanske solbelysta paneler under 10 timmar, vilket alltså kräver en medeleffekt på 3 kW. Men det borde bli mer än vad ni skriver att ni får. Vilken vinkel lutar solfångarna i? Är ni inte i närheten av nordpolen, eller åtminstone polcirkeln? Just det, Umeå. Där är solen max 42° över horisonten så här års. Alltså ska solfångarna stå upp 48° för att vara max effektiva.

Hade ni bott i Norge hade jag frågat om ni satt dem på husets norrsida... :lol:

Jag laddar genom kamflänsrör, inte värmeväxlare, men visst lyfter jag temperaturen på 750 liter vatten minst 10°C under dagen. Blir det mer brukar jag flytta över lite varmvatten till nästa tank, om jag är hemma och ser det hända. Har ingen automatik på det än.

Flödesmätaren visar runt 5 l/min, fast den visar nog lite för lite när det är glykol i vattnet. Temperaturskillnaden blir, mitt på sommaren, runt 20°C som bäst, men vanligare är 10-15°C. När jag idag körde upp 50°C på taket värmdes det upp till ungefär 65°C, innan det kom ut ur solpanelerna. På kvällen var sen hela tanken ungefär 65°C, men jag hade flyttat över en del till nästa tank. Behöver inte varmare vatten än så, så då kan jag lika gärma värma mer. Effektiviteten ökar om man värmer kallare vatten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

apersson850 skrev:35 till 80°C på en dag är kanske lite väl optimistiskt. Med lite förluster inberäknat krävs det då 30 kWh. Som mest har man kanske solbelysta paneler under 10 timmar, vilket alltså kräver en medeleffekt på 3 kW. Men det borde bli mer än vad ni skriver att ni får. Vilken vinkel lutar solfångarna i? Är ni inte i närheten av nordpolen, eller åtminstone polcirkeln? Just det, Umeå. Där är solen max 42° över horisonten så här års. Alltså ska solfångarna stå upp 48° för att vara max effektiva.

Hade ni bott i Norge hade jag frågat om ni satt dem på husets norrsida... :lol:

Jag laddar genom kamflänsrör, inte värmeväxlare, men visst lyfter jag temperaturen på 750 liter vatten minst 10°C under dagen. Blir det mer brukar jag flytta över lite varmvatten till nästa tank, om jag är hemma och ser det hända. Har ingen automatik på det än.

Flödesmätaren visar runt 5 l/min, fast den visar nog lite för lite när det är glykol i vattnet. Temperaturskillnaden blir, mitt på sommaren, runt 20°C som bäst, men vanligare är 10-15°C. När jag idag körde upp 50°C på taket värmdes det upp till ungefär 65°C, innan det kom ut ur solpanelerna. På kvällen var sen hela tanken ungefär 65°C, men jag hade flyttat över en del till nästa tank. Behöver inte varmare vatten än så, så då kan jag lika gärma värma mer. Effektiviteten ökar om man värmer kallare vatten.
Dom där siffrorna känns mycket bekanta 8).

Vad det gäller trådens anläggning så kan en skillnad på 5 eller 6 minutliter göra en enorm skillnad.

Luft kan bråka, jag har automatiska avluftare i mitt system, 2 på taket och 1 vid drivpaketet på ledningen upp mot taket.
Åker hiss till vardags.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

"Enorm skillnad"? Varför det?

Om man går från fem till sex liter/minut minskar temperaturhöjningen från exempelvis 15°C till 12,5°C. Det är bara termodynamik. Så enorm skillnad tycker jag inte att det är.
Hinner energin inte överföras till vattnet så fort, ökar temperaturen på solfångaren, och så får man samma resultat i alla fall. Det är helt självreglerande.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:35 till 80°C på en dag är kanske lite väl optimistiskt. Med lite förluster inberäknat krävs det då 30 kWh. Som mest har man kanske solbelysta paneler under 10 timmar, vilket alltså kräver en medeleffekt på 3 kW. Men det borde bli mer än vad ni skriver att ni får. Vilken vinkel lutar solfångarna i? Är ni inte i närheten av nordpolen, eller åtminstone polcirkeln? Just det, Umeå. Där är solen max 42° över horisonten så här års. Alltså ska solfångarna stå upp 48° för att vara max effektiva.
Panelerna är monterade i 45° o huset är 8 mil norr om Umeå.. Panelerna är rätt exakt mot söder (kl 13:30) o solen når den hela tiden..

Jag tycker att det skulle gå fortare att höja tempen då tanken bara va 35° på morgonen mot om den legat på t.ex 70°.. Som det är nu så kan han då åka på semester i 1 vecka innan tempen i tanken går i kok.. :?

Ok då kanske de är som det ska o då vet ja oxå att de inte är lönt att skaffa solfångare med endast 60 rör.. Inte då med en borö tank iaf för då krävs det då att tanken höjs från 50 till 75°/dag för att man ska ha så man klarar förlusterna o vv (utan att man badar).. :(
Min brännare startar acken är 42° o går tills den är 78° o då krävs det att den går var 36-40:e timme om man inte badar då blir det 1 gång/dygn den måste gå..

Ska dit nu o se vad det är för skit han köpt.. :lol:
Senast redigerad av André den ons 09 aug, 2006 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

apersson850 skrev:"Enorm skillnad"? Varför det?

Om man går från fem till sex liter/minut minskar temperaturhöjningen från exempelvis 15°C till 12,5°C. Det är bara termodynamik. Så enorm skillnad tycker jag inte att det är.
Hinner energin inte överföras till vattnet så fort, ökar temperaturen på solfångaren, och så får man samma resultat i alla fall. Det är helt självreglerande.
Testa att öka gradvis 0.5liter/min så upptäcker du förmodligen en brytpunkt. Det gör jag i min anläggning iaf vid cirka 6.5 liter/minut.

Över det så dyker temputbytet drastiskt vid klart solken mitt på dagen.

kWh:arna kommer ju in bra då, men frågan är om systemverkningsgraden blir bra.
Åker hiss till vardags.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

"Gradvis" låter sig inte göras så enkelt, då min cirkulationspump är av flintamodell, med tre växlar på, inget annat. Jag skulle kunna prova att jaga upp den i läge 3, för den går på 2 nu.

Det finns alltså inget i termodynamiken som förklarar din observation. Det enda jag kan tänka mig är i så fall om det är strömningsmekaniken som sviker dig. Blir flödet så turbulent att kavitation uppstår i värmeväxlaren, när farten på vätskan går över en viss nivå? Det skulle ju kunna förklara varför värmen inte överförs till vattnet ordentligt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då har man varit o kollat på dessa fantastiska solfångare... :lol: :lol:

Idag va de klart väder till kl 13 sen halvklart o tempen hade då stigit med hela 3° (35-38°) kl 15:30 o det enda uttaget va när bordstrasan o händer sköljts av..
Det va ingen luft nån stans idag då han luftade.. :?

Men tempgivaren uppe vid solfångarna visar 10° för lite mot verklig temp när vi kollade med 2 olika tempmätare.. Tempen låg på 58° från panelerna o över vvx 38 då det kördes med 5 l/min..

Han har testat o kört med 15° start temp o 8° stopp i em ändrade vi till 15° start o 2 stopp.. Men det blir ju i verkligheten 25° start o 12° stopp..

All pasta användes o han beräknade även hur mycket som skulle va på varje rör.. Kollade även att de va pasta över allt o vred rören/gnuggade in pastan..

Det som är konstigt va att de gav nästan samma effekt/värme med 20 rör som med alla 60 rör på plats.. :?
Han hade bara hunnit motera 20 rör då det kom massa folk på besök så han tvingade göra ett avbrott på 3 timmar i monteringen o trodde då att de skulle bli bra fart på anläggningen med alla rör.. Men icke..

Kan det va fel på rören???

Han testade att ställa ett rör i solen o de blev hett som f-n direkt så ev måste han kanske ta ner alla rör o kolla så alla blir varma.. :?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

apersson850 skrev:"Gradvis" låter sig inte göras så enkelt, då min cirkulationspump är av flintamodell, med tre växlar på, inget annat. Jag skulle kunna prova att jaga upp den i läge 3, för den går på 2 nu.

Det finns alltså inget i termodynamiken som förklarar din observation. Det enda jag kan tänka mig är i så fall om det är strömningsmekaniken som sviker dig. Blir flödet så turbulent att kavitation uppstår i värmeväxlaren, när farten på vätskan går över en viss nivå? Det skulle ju kunna förklara varför värmen inte överförs till vattnet ordentligt.
Kavitation i solfångaren i så fall :D , har tempmätare på alla till/frånlopp på växlare m.m. så den teorin tror jag inte på.

Nä, när jag går över ett visst flöde genom solfångaren så dyker effektiviteten duktigt. Eftersom jag nu inte KÖR på det flödet så är det inte så intressant egentligen, men jag har observerat det.
Åker hiss till vardags.
Skriv svar