Dålig tryck i brännaren för laddomaten
-
- Gallringsobjekt
Dålig tryck i brännaren för laddomaten
En vän har en Thermia-brännare som han kör mot en acc-tank och har kopplat in en 72 graders termisk ventil melan panna och tank. Det tar väldigt lång tid innan han passerar gränsen för ventilen så att pannan laddar tanken. Vad kan detta bero på? När ventilen är stämplad på 72 grader, är den fulllt öppne vid 72 grader då? När börjar den öppna?
Pellets känns ok.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den börjar öppna vid 72° men öppnar inte fullt förrän tempen från acktanken är över 60° tror ja de va..
Jag kör oxå med en thermia o 72° termostat i laddomaten o från de brännaren startar med kall panna tills det börjar ladda acktanken tar ca 25-27 min.. Pannan är då 20° då brännaren startar men min panna rymmer bara 55 liter vatten så det är stor skillnad om hans panna rymmer t.ex 200 liter vatten..
Vilken effekt har han ställt in brännaren på??
Är den ställd på låg effekt så tar det oxå längre tid innan pannan får upp tempen..
Jag kör oxå med en thermia o 72° termostat i laddomaten o från de brännaren startar med kall panna tills det börjar ladda acktanken tar ca 25-27 min.. Pannan är då 20° då brännaren startar men min panna rymmer bara 55 liter vatten så det är stor skillnad om hans panna rymmer t.ex 200 liter vatten..
Vilken effekt har han ställt in brännaren på??
Är den ställd på låg effekt så tar det oxå längre tid innan pannan får upp tempen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Gallringsobjekt
-
- Gallringsobjekt
NEJhenricnystrom skrev:han har en Bionetpanna ifrån termia med lite vattenvolym. Är det verkligen ekonomiskt att låta brännaren gå i 25 minuter innan den bötjar ladda. Mycket värme för kråkorna, väl? Skulle det inte va´ra bättre att ha en 55graders ventil?

Förutsättningen för att en panna ska få effektiv förbränning är att den har uppnått god temperatur. Och bra förbränning = ekonomisk förbränning, vilket således är denna ventils funktion.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Gallringsobjekt
Till BG. Jag förstår funktionen med ventilen osv. men varför inte enn 55graders ventil och sedan köra cirkulationspumpen för laddning när brännaren går. Detta innebär ju att vi kan ladda tanken snabbare och när tanken är uppe i ca:70 grader så stannar brännaren och cirk. pumpen. Tanken sjunker sedan till 50 grader och då är ventilen stängd och så börjar det om från början. Vad tror ni?
Pellets känns ok.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Termostaten ska va på minst 62° för att det inte ska bli kondens i pannan som BG skrev.. Blir det kondesn i pannan så blir det kort livslängd på den..henricnystrom skrev:Till BG. Jag förstår funktionen med ventilen osv. men varför inte enn 55graders ventil och sedan köra cirkulationspumpen för laddning när brännaren går. Detta innebär ju att vi kan ladda tanken snabbare och när tanken är uppe i ca:70 grader så stannar brännaren och cirk. pumpen. Tanken sjunker sedan till 50 grader och då är ventilen stängd och så börjar det om från början. Vad tror ni?

Termostatens gradtal är den tempratur som den släpper i retur till pannan..
Jag har en dykrörstermostat som startar/stoppar laddpumpen..
Hur startas den hos din kompis el går den hela tiden??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SVAR.henricnystrom skrev:Till BG. Jag förstår funktionen med ventilen osv. men varför inte enn 55graders ventil och sedan köra cirkulationspumpen för laddning när brännaren går. Detta innebär ju att vi kan ladda tanken snabbare och när tanken är uppe i ca:70 grader så stannar brännaren och cirk. pumpen. Tanken sjunker sedan till 50 grader och då är ventilen stängd och så börjar det om från början. Vad tror ni?
Japp för att inte upprepa redan sagda saker... andre ovan har svarat på frågan med temp för kondens....
För övrigt skulle inte en ventil på 55 grader ladda tanken fortare utan snarare med en lägre temperatur. så energin som tanken innehåller efter x timmar ( ex 1 timme) blir inte mer bara för att pannan börjar laddar tanken mad lägre temperatur.
Och att det tar en stund innan pannan börjar ladda tanken borde väl inte vara något problem i sig ....
Tycker att det verkar tyda på att brännaren inte är inställd på så himla hög effekt , och det är väl bra förutsatt att den orkar med toppbelastningarna.
Om pannan hade haft större effekt och börjat ladda tanken fortare så skulle det sannorlikt innebära att det blev mera starter för pannan eftersom pannan skulle brinna kortare tider, men med ungefär samma eller mer tillförd bränslemängd
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
PS. det blir kondens i pannan även när den brinner om man skulle ha en 55 graders ventil DS.henricnystrom skrev:Till BG. Jag förstår funktionen med ventilen osv. men varför inte enn 55graders ventil och sedan köra cirkulationspumpen för laddning när brännaren går. Detta innebär ju att vi kan ladda tanken snabbare och när tanken är uppe i ca:70 grader så stannar brännaren och cirk. pumpen. Tanken sjunker sedan till 50 grader och då är ventilen stängd och så börjar det om från början. Vad tror ni?
Fråga ... cirk pumpen går väl inte hela tiden nu heller???
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
´BG skrev: Tycker att det verkar tyda på att brännaren inte är inställd på så himla hög effekt , och det är väl bra förutsatt att den orkar med toppbelastningarna.
Om pannan hade haft större effekt och börjat ladda tanken fortare så skulle det sannorlikt innebära att det blev mera starter för pannan eftersom pannan skulle brinna kortare tider, men med ungefär samma eller mer tillförd bränslemängd
Då bionet pannan är gjord för max 12 kW så blir det ökad pelletsförbrukning o högre rökgastemp om man går över 12 kW..
Jag kör med 15 kW o min panna rymmer 55 liter vatten mot bionet 48 så frågan är hur låg tid det tar innan pannan är varm o tanken börjar laddas??
Sen vad är det som är problemet med att det tar lite tid??
Räcker inte vv till så är det ju bara att ändra tempen då brännaren ska starta.. Vad är den på nu??