Problem komma åt Pellets.info

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Problem komma åt Pellets.info

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Har på senare tid haft svårt att komma åt Pellets.info. Snacka om abstinens. :)

En gammal länk som låg bland mina favoriter pekar på free.nu/pellets som inte verkar fungera särskillt bra.

För att få det att fungera måste jag:
1. gå till www.pellets.info
2. Logga in som vanligt. Nu skickas jag återigen till free.nu/pellets som fungerar dåligt.
3. gå till www.pellets igen, jag är fortfarande inloggad och allt fungerar som förväntat.

Trodde först att det kunde ha något med DNS att göra, men både www.pellets.info och free.nu har samma IP-adress (207.44.232.119) enligt ping och nslookup.

Någon som har haft liknande problem eller förslag på hur det skall lösas?
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

Jepp! Likadant problem både på jobbburken och den där hemma
Tyvärr har jag ingen lösning.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Problemen idag och igår handlar inte om något annat än server"problem" tyvärr verkar problemet komma och gå med jämna mellanrum. Antingen uppgradera servern eller betala mer till den som hostar servern jag vet inte vilken lösning som passar just här.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Magnus Olofsson
Fröträd

wertok skrev:Problemen idag och igår handlar inte om något annat än server"problem" tyvärr verkar problemet komma och gå med jämna mellanrum. Antingen uppgradera servern eller betala mer till den som hostar servern jag vet inte vilken lösning som passar just här.
Nja, undrar om det är fullt så enkelt som problem med servern. Antagligen är det en klustrad miljö med ett antal olika servrar som ligger bakom en lastbalanserare vilken routar trafiken till olika servrar beroende på last och eventuellt andra villkor, ex adress man använde för att komma dit (pellets.info eller free.nu).

Den server som får ta hand om trafiken till free.nu är uppenbarligen ur funktion medans den server som får www.pellets.info fungerar utmärkt. Det som jag tycker är mystiskt är att vid inloggning (och utloggning) så skickas jag från www.pellets.info till free.nu. Jag hade förväntat mig att jag skulle ligga kvar inom pellets.info.
Nåja, det kan säkert hosting-företaget reda ut. Antar att PELLE ligger på för att få detta löst nu när det är uppenbart att det är fler som har samma problem som jag.

Jag ställer självklart upp och hjälper till om det behövs. Det är lätt att bara förvänta sig att allt skall fungera och detta helt gratis dessutom.
Visserligen är det vi som gör inläggen som gör detta forum till bland det bästa som finns på nätet, men det ligger trots allt ett visst arbete bakom att starta upp ett forum samt att underhålla det. Dessutom finns det säkerligen vissa kostnader förknippade med hostingen.
Magnus Olofsson
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Jag antar att ni menar detta fel ("Service Temporary Unavailiable", 503)
Det är inte ett problem hos er. Det är hos webhosten.

Har varit i kontakt med hosten och det var någon där som satt en kapacitetsbegränsning på pellets.info. Den är bortplockad nu.. men de har satt den flera gånger förut så jag fått säga till de. Hoppas de låter det vara så här nu. Meddela mig om felet uppstår igen
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag förväntar mig ingenting och ställer inga krav och som du själv säger vi betalar ju inget för tjänsten. Däremot värnar jag om forumet därav mitt inlägg. Att problemet skulle ligga på en såpass avancerad nivå du beskriver tror jag inte.
Som Pelle beskriver tycker hosten att pellets.info tar för mycket av deras bandbredd och/eller kraft därav har de begränsat det precis som de gjort flera ggr innan. Jag tror det är svårt att få det riktigt bra innan man betalar för en egen dedikerad serverplats a´la fs-data eller om man själv fixar plats till den nånstans. Detta kräver pengar och då blir det ju antingen vi eller annonsörer som får fram me läret skulle jag tro.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Magnus Olofsson
Fröträd

Vad bra att man har fel ibland :) Kanske är lite skadad efter några år i närheten av klustrade hosting miljöer som fungerar skakigt.
Magnus Olofsson
Skriv svar