Ja det lär nog behövas en kran el höglyftare o framför allt ett stort tak..
Men därimot så är det ett rimligare pris mot övriga solfångare då denna ligger på 552:-/m2.. Om övriga solfångare oxå kostat de så hade man nog måstat skaffa en.. 5500:- för 10m2 kan de va värt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Men därimot så är det ett rimligare pris mot övriga solfångare då denna ligger på 552:-/m2.. Om övriga solfångare oxå kostat de så hade man nog måstat skaffa en.. 5500:- för 10m2 kan de va värt..
jo visst skulle det ha varit intressant .... eftersom bara glaset på 10 kvm går på ca 7000 kr
Jag använde lyftkran bara för mina Intelliheatmoduler. Mycket enklare att montera modulen på marken, och sen lyfta upp den i ett stycke, än att stå på taket och skruva ihop den. Bära upp den ihopsatt är knöligt.
Sen lyfte vi upp paketerna med vakuumrören och monterade dem i modulerna, ett och ett. Vi vågade inte ha glasrören i när vi lyfte, fega/försiktiga som vi var.
Vi var 4 pers på 2 aluminiumstegar som BAR upp våra. Hur smidigt som helst.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fegt eller inte.....
Jag tänker iallafall leja kranbil när min panel på 6 * 2.3 meter ska upp med glas och allt i från backen.
stegar blir det inte iallafall ,eftersom det är 5,5 m till takfoten... å 9,5 till nocken...
BG skrev:Fegt eller inte.....
Jag tänker iallafall leja kranbil när min panel på 6 * 2.3 meter ska upp med glas och allt i från backen.
stegar blir det inte iallafall ,eftersom det är 5,5 m till takfoten... å 9,5 till nocken...
Mina var ju lite kompaktare då
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
BG skrev:Fegt eller inte.....
Mina var ju lite kompaktare då
Hmmm.... stod å kollade på panelen idag..... undrar ja om jag törs lägga i glasen nere när allt kommer omkring.... lådan är ju inte speciellt vridstyv.....
Och glasen kostar ca 900 styck....