Jepp han tog 280:-/tim o de va VITTelvis skrev:Andre:
Löjligt lågt pris på din rörmokare ?
3900 kr / 13 = 300 kr tim Tar du bort restiden så blir det under 300.
Det är nog Sverigerekord.
Men jag vet snickare i Umeå som tar 230:-/tim svart

Jepp han tog 280:-/tim o de va VITTelvis skrev:Andre:
Personligen vill jag inte betala mer än nödvändigt.Om ni inte är nöjda med priset ni får varför låter ni då rörmokaren göra jobbet? Köp grejerna själva och gör jobbet själva också så får ni det som ni vill ha det utan att jobbet kostar er något.
Tiden som man får vid en offert måste vara tilltagen som påpekats ovan, men med den moral som finns i branchen så skulle inte jag våga ta löpande räkning. Att en rörläggare på mindre orter kan ta lägre pris är inte så konstigt. Oftast är lokaler ody billigare.Det är lätt som lekman att underskatta den tid och det kunnande som behövs. En parallell är när vi själva upplever andras uppfattning om vårt eget yrkesområde. Som yrkesman förstår du allt som behöver göras och tar med detta i en offert.
Kostar det 20000kr att installera en panna på en dag tycker jag att timpriset är redan rejält höjtJesper@Fordson skrev:Men om man nu inte lägger på priset på delarna så måste ju timpriset höjas rejält.På dom 375:- plus moms 469 med moms så skall min lönbetalas 145:- och sociala ca 51:- och en försäkring för mig och för allt som kan hända om jag klantar mig.Sen tillkommer bilen som i mitt fall har kosata i värdeminskning 20:- i timmen (arbetad tid).253:- blir kvar som då skall täcka förs. och hyra på lokal plus den tid jag lägger på att räkna på jobb och fakturera och annat kontors jobb.Med andra ord går jag back om kunden köper allt material själv.Är det rimligt då?Slår man ut timöängen som blir på totalt nerlagt arbete så hamnar mon på ca 70-80:- timmen och det tycker inte jag är bra.Då kan man ju lika gärna jobba i en fabrik och inte lägga ner så mycket jobb på att driva firman och dessutom skapa flera arbetstillfällen.
Gör han inga jobb i Umeå?André skrev:Jepp han tog 280:-/tim o de va VITTelvis skrev:Andre:
Men jag vet snickare i Umeå som tar 230:-/tim svart
Nja jag vet inte..Fredde skrev:Gör han inga jobb i Umeå?André skrev:Jepp han tog 280:-/tim o de va VITTelvis skrev:Andre:
Men jag vet snickare i Umeå som tar 230:-/tim svartFör 280kr/tim kan jag överväga att byta panna redan imorgon.
Det är inte rimligt att en rimlig lön är beroende av att marknaden inte fungerar, men det är en politisk fråga.Men om man nu inte lägger på priset på delarna så måste ju timpriset höjas rejält.På dom 375:- plus moms 469 med moms så skall min lönbetalas 145:- och sociala ca 51:- och en försäkring för mig och för allt som kan hända om jag klantar mig.Sen tillkommer bilen som i mitt fall har kosata i värdeminskning 20:- i timmen (arbetad tid).253:- blir kvar som då skall täcka förs. och hyra på lokal plus den tid jag lägger på att räkna på jobb och fakturera och annat kontors jobb.Med andra ord går jag back om kunden köper allt material själv.Är det rimligt då?Slår man ut timöängen som blir på totalt nerlagt arbete så hamnar mon på ca 70-80:- timmen och det tycker inte jag är bra.Då kan man ju lika gärna jobba i en fabrik och inte lägga ner så mycket jobb på att driva firman och dessutom skapa flera arbetstillfällen.