Ockerpriser vid nyinstallation

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Andre:

Löjligt lågt pris på din rörmokare ?

3900 kr / 13 = 300 kr tim Tar du bort restiden så blir det under 300.
Det är nog Sverigerekord.
Jepp han tog 280:-/tim o de va VITT

Men jag vet snickare i Umeå som tar 230:-/tim svart :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Juggernaut skrev:
Om ni inte är nöjda med priset ni får varför låter ni då rörmokaren göra jobbet? Köp grejerna själva och gör jobbet själva också så får ni det som ni vill ha det utan att jobbet kostar er något.
Personligen vill jag inte betala mer än nödvändigt.

Vad många inte inser är att bristande konkurens ger högre priser genom hela systemet även pga bristande effektivitet inte bara höga påslag.

Man kan ju jämföra med priser på bilar och värmeprodukter. Båda har hög materialanvändning, men bilar har stora volymer.
Är då priset man betalar för en panna eller VP rimligt?
Är det rimligt att en fullt utrustad acctank kostar ca 20 papp och den billigaste bilen kostar ca 80 papp, eller en värmepump ca 40 papp?
Motsvarar verkligen två VP eller fyra acctank en bil?

Jag ser det snarare som ett tecken på obefintligt konkurrenstryck. Det borde vara billigare och det borde finnas färre tillverkare.
Matsb
Gallringsobjekt

Inlägg av Matsb »

Problemet med rörkrökare är att de har så mycket jobb att de kan välja och vraka med priser som följer. Jag håller på att konvertera från direktverkande el till pellets och räknade med att rör jobbet skulle gå på ca 80.000. Har pratat med flera stycken och de har alla tackat nej med olika anledningar. allt från att "det brukar ju inte bli bra det där" till "återkom i november". (då har man väl frysit ihjäl)

Har nu lyckligtvis hittat en pensionerad bekand till min mor som jag inte ens visste var rörmockare han var villig att offra ett par dar hos mig. Så alla grejer är beställda på Rinkabyrör och kommer att bli betydligt mycket billigare än en rörkrökar firma. :D
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag vill nog påstå att det är så med de flesta yrkesgrupper, jag är inte gammal men jag tror det var bättre förr. Jag har haft både rörmokare och andra kategorier här hemma och det är ett fåtal som varit värda sina pengar. Huvudproblemet är inte yrkeskunnande eller girighet utan helt vanlig moral som att man kommer när man sagt man ska komma. Trots att man "bokat" dom en hel dag och är beredd att betala för det såklart så ska de iväg till andra kunder. Detta hade väl varit ok om de frågat om det var ok men nej helt plötsligt är där tomt i källaren, hur de gjort om inte jag var hemma vet man ej antagligen hade de väl lämnat dörren olåst ja de hade ju ingen nyckel så...
Alla vill och ska kunna tjäna pengar inklusive rörmokare såklart men man ska inte tjäna pengar på bluff & båg.
Att jämföra sin yrkesskicklighet med en klädaffär tycker jag säger sig själv, dumheter känn lite stolthet istället!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ett av skälen att jag beslutade att göra så mycket som möjligt själv vid pannbytet var det svar jag fick från en stor rörfirma. De sa att jag skulle räkna med 25 000 för en installation av en ELpanna. Visserligen är detta inklusiva material men det lät lite väl saftigt.

Dock inser jag att jag varit tidsopimist. Det tar längre tid att planera och att utföra än jag tänkt mig. Det som tog mycket längre tid än jag tänkt mig var montaget av skruven. Den går först igenom en vägg till tvättstugan och sedan genom ytterväggen och i luften drygt en meter för att avslutas genom att gått igenom garageväggen ned till förrådet.

Det är lätt som lekman att underskatta den tid och det kunnande som behövs. En parallell är när vi själva upplever andras uppfattning om vårt eget yrkesområde. Som yrkesman förstår du allt som behöver göras och tar med detta i en offert.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Stugsittaren skrev:
Det är lätt som lekman att underskatta den tid och det kunnande som behövs. En parallell är när vi själva upplever andras uppfattning om vårt eget yrkesområde. Som yrkesman förstår du allt som behöver göras och tar med detta i en offert.
Tiden som man får vid en offert måste vara tilltagen som påpekats ovan, men med den moral som finns i branchen så skulle inte jag våga ta löpande räkning. Att en rörläggare på mindre orter kan ta lägre pris är inte så konstigt. Oftast är lokaler ody billigare.

På slagen på varorna är en helt annan sak, och kan inte motiveras med lagerhållningskostnader.
Det är som jag påpekat ovan tveksamt om man ens kan försvara avsalupriset från fabrik.
En halvering av priset ut till slutkund (minst) borde vara möjligt, och har inte så mycket med arbetsbelastningen på rörkrökare att göra.

Det nuvarande systemet är politiskt bekvämt, höga avanser/dålig konkurens på varorna garanterar lönenivåer utan avdrag vid reparationer. Skulle konkurensen öka skulle inte timersättningen till röris kunna ökas för att kompensera för bortfallet, så antingen så sjunker lönen eller så försvinner jobben om man inte skapar avdrag för renovering.
Bristande konkurens på hemmamarknaden har varit en medveten strategi länge, låt folket betala utveklingskostnaderna så att företagen kan konkurera på den internationella marknaden. Så gjorde man ju även med kärnkraften; höga avdrag och snabba avskrivningar belastade stadsbudgeten samtidigt som företagen fick billig energi.

Skulle svenska företag klara sig på en fri marknad?
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Hakon
Ungskog

Inlägg av Hakon »

Jesper@Fordson skrev:Men om man nu inte lägger på priset på delarna så måste ju timpriset höjas rejält.På dom 375:- plus moms 469 med moms så skall min lönbetalas 145:- och sociala ca 51:- och en försäkring för mig och för allt som kan hända om jag klantar mig.Sen tillkommer bilen som i mitt fall har kosata i värdeminskning 20:- i timmen (arbetad tid).253:- blir kvar som då skall täcka förs. och hyra på lokal plus den tid jag lägger på att räkna på jobb och fakturera och annat kontors jobb.Med andra ord går jag back om kunden köper allt material själv.Är det rimligt då?Slår man ut timöängen som blir på totalt nerlagt arbete så hamnar mon på ca 70-80:- timmen och det tycker inte jag är bra.Då kan man ju lika gärna jobba i en fabrik och inte lägga ner så mycket jobb på att driva firman och dessutom skapa flera arbetstillfällen.
Kostar det 20000kr att installera en panna på en dag tycker jag att timpriset är redan rejält höjt :lol:
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Hakon skrev: Kostar det 20000kr att installera en panna på en dag tycker jag att timpriset är redan rejält höjt :lol:
Kostar det 20000kr att installera en panna på en dag tycker jag att man ska välja en annan installatör!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Hakon
Ungskog

Inlägg av Hakon »

Juggernaut skrev:

Kostar det 20000kr att installera en panna på en dag tycker jag att man ska välja en annan installatör!
De e det denna tråden handlar om men en del tycker det e ok att ta dessa priser.Jag tycker de sjukt .
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

André skrev:

Gör han inga jobb i Umeå? :) För 280kr/tim kan jag överväga att byta panna redan imorgon.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:
André skrev:

Gör han inga jobb i Umeå? :) För 280kr/tim kan jag överväga att byta panna redan imorgon.
Nja jag vet inte.. :?
Han har iof alla verktyg kvar men han har fått förtidspension då han drabbats av nån lungsjukdom så nu gör han bara lite svart jobb hörde jag farsan sa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jesper skrev:
Men om man nu inte lägger på priset på delarna så måste ju timpriset höjas rejält.På dom 375:- plus moms 469 med moms så skall min lönbetalas 145:- och sociala ca 51:- och en försäkring för mig och för allt som kan hända om jag klantar mig.Sen tillkommer bilen som i mitt fall har kosata i värdeminskning 20:- i timmen (arbetad tid).253:- blir kvar som då skall täcka förs. och hyra på lokal plus den tid jag lägger på att räkna på jobb och fakturera och annat kontors jobb.Med andra ord går jag back om kunden köper allt material själv.Är det rimligt då?Slår man ut timöängen som blir på totalt nerlagt arbete så hamnar mon på ca 70-80:- timmen och det tycker inte jag är bra.Då kan man ju lika gärna jobba i en fabrik och inte lägga ner så mycket jobb på att driva firman och dessutom skapa flera arbetstillfällen.
Det är inte rimligt att en rimlig lön är beroende av att marknaden inte fungerar, men det är en politisk fråga.
Rent krasst så vore det bättre om folk jobbade på fabrik än drev företag om det är mer lönande med fabriksjobb.
I realiteten skulle fri konkurens driva fram förändringar i vilkoren för företagandet i landet. Så det är bara skadligt att inte folk enkelt kan köpa delarna själva, eller kräva "rätt" pris.
Jesper@Fordson

..
Skriv svar