insatsrör i skorstenen och bilar upp hål i murstocken för pannan (och måste därför ha mått).
Märkligt nog så känner jag mig osäkrare nu än någonsin tidigare, det verkar som om destu mer man läser destu mindre får man reda på.
Bakgrunden är följande. Jag håller på att konvertera huset från direktel till vattenburen värme i samband med en utbyggnad.
Pellets va för mig ett självklart val så länge jag kunde få ett näst intill underhållsfritt system med matning från bulkföråd.
Pannorna som jag kollade på från början va CTC Ecoflex, KMP UNO, Janfire Integral(NH) och Ecotec Econom.
Eftersom konverteringen till vattenburet system görs av mig själv och familjemedlemmar i byggbranschen, så ville jag minimera kostnaden genom att installera pannan själv men få den igångkörd av en installatör. Av denna anledning föll Econom pannan bort då den måste ha ack tank
och jag tyckte att det började bli överkurs för min del och det blev för dyrt att låta firman installera det (89900:-).
Kvar fanns tre där installatören/försäljaren tillåter mig att installera själv och de kör igång det och tar ansvar för att själva förbränningen i pannan fungerar som den ska.
Fördelar och nackdelar som jag stött på för de tre är följande:
CTC Eco flex:
+ CTC är ett stabilt företag som man litar på, de har fått bra feedback vad gälelr kundservice.
+ CTC erbjuder bäst garanti möjligheter (antal år)
+ Auto shunt styrning och elpatroner ingår vid leverans
+ Mycket trevlig och lättillgänglig installatör/försäljare
- Det verkar inte vara någon automatisk ursotning av pannan vilket innebär att man får dra med sotviskan lite oftare.
- Pannan har många rörliga delar
KMP UNO:
+ Automatisk rengöring av pannan via tryckluft.
+ Inte mycket rörliga delar (fläkten)
+ Förtroendegivande och trevlig installatör/försäljare
(+) snyggaste pannan

- Verkar vara lite finlir med potentiometrar för att ställa in pannan
- Shuntstyrning ingår ej (dock inga problem att efterutrusta)
- Verkar som om många har problem med tändningsodulen på PX21 (förbrukningsvara)
Janfire Interal:
+ Verkar vara en väldigt enkel och smidig panna
+ Lätt att ställa om brännaren vid byte av pelletsleverantör
- Varken auto shuntstyrning eller elpatron ingår (dock inga problem att efterutrusta)
- Fick lite dåligt intryck av installatören, han snackade sk*t om en kund som ringde om matningsproblem när han va på hembesök hos mig.
Priset för alla tre hamnar mellan 52'-54' när dem blir likvärdigt utrustade (skruv elpatron och auto shuntstyrning) så priset blir inte den avgörande faktorn.
Jag tycker att det är fruktansvärt svårt att välja och vädjar därför om er hjälp med argunemt respektive motargument för de olika alternativen.
Hoppas att jag blir en lycklig pelletseldare snart...