Det här är en djungel! (CTC/KMP/Janfire)

topdop
Ungskog

Det här är en djungel! (CTC/KMP/Janfire)

Inlägg av topdop »

Nu ärmar det sig med stormsteg att jag måste bestämma mig för en panna. i nästa vecka kommer dem nämligen och sätter i
insatsrör i skorstenen och bilar upp hål i murstocken för pannan (och måste därför ha mått).
Märkligt nog så känner jag mig osäkrare nu än någonsin tidigare, det verkar som om destu mer man läser destu mindre får man reda på.
Bakgrunden är följande. Jag håller på att konvertera huset från direktel till vattenburen värme i samband med en utbyggnad.
Pellets va för mig ett självklart val så länge jag kunde få ett näst intill underhållsfritt system med matning från bulkföråd.
Pannorna som jag kollade på från början va CTC Ecoflex, KMP UNO, Janfire Integral(NH) och Ecotec Econom.
Eftersom konverteringen till vattenburet system görs av mig själv och familjemedlemmar i byggbranschen, så ville jag minimera kostnaden genom att installera pannan själv men få den igångkörd av en installatör. Av denna anledning föll Econom pannan bort då den måste ha ack tank
och jag tyckte att det började bli överkurs för min del och det blev för dyrt att låta firman installera det (89900:-).
Kvar fanns tre där installatören/försäljaren tillåter mig att installera själv och de kör igång det och tar ansvar för att själva förbränningen i pannan fungerar som den ska.
Fördelar och nackdelar som jag stött på för de tre är följande:

CTC Eco flex:
+ CTC är ett stabilt företag som man litar på, de har fått bra feedback vad gälelr kundservice.
+ CTC erbjuder bäst garanti möjligheter (antal år)
+ Auto shunt styrning och elpatroner ingår vid leverans
+ Mycket trevlig och lättillgänglig installatör/försäljare
- Det verkar inte vara någon automatisk ursotning av pannan vilket innebär att man får dra med sotviskan lite oftare.
- Pannan har många rörliga delar

KMP UNO:
+ Automatisk rengöring av pannan via tryckluft.
+ Inte mycket rörliga delar (fläkten)
+ Förtroendegivande och trevlig installatör/försäljare
(+) snyggaste pannan :D
- Verkar vara lite finlir med potentiometrar för att ställa in pannan
- Shuntstyrning ingår ej (dock inga problem att efterutrusta)
- Verkar som om många har problem med tändningsodulen på PX21 (förbrukningsvara)

Janfire Interal:
+ Verkar vara en väldigt enkel och smidig panna
+ Lätt att ställa om brännaren vid byte av pelletsleverantör
- Varken auto shuntstyrning eller elpatron ingår (dock inga problem att efterutrusta)
- Fick lite dåligt intryck av installatören, han snackade sk*t om en kund som ringde om matningsproblem när han va på hembesök hos mig.

Priset för alla tre hamnar mellan 52'-54' när dem blir likvärdigt utrustade (skruv elpatron och auto shuntstyrning) så priset blir inte den avgörande faktorn.

Jag tycker att det är fruktansvärt svårt att välja och vädjar därför om er hjälp med argunemt respektive motargument för de olika alternativen.

Hoppas att jag blir en lycklig pelletseldare snart...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker ctc..
Kan inte tänka mej att den behöver sotas oftare än thermia biomatic.. Kollade hos en kompis vid första sotningen hur avgastempen låg till med stektermometer o den hade stigit med 33° efter 2,3 ton pellets.. Det rekomenderas sotning då den stigit 50° så då bör det bara behöva göras efter var 3:e ton...

Men skulle den gå på 52-54000:- :?
Här säljs den för 41000:- inkl moms o frakt men då tillkommer skruven http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
topdop
Ungskog

Inlägg av topdop »

Jo jag är benägen att hålla med om att priset är lite elakt. Jag har även lyckats få tag på den för 39000:- + skruv. Det tråkiga med detta är att det alldrig kommer att gå att få tag på någon som ställer in pannan åt mig och gör en rökgasananalys. Eller har jag helt fel? det kanske är lätt att göra själv? Priset från installatör för CTC'n är 52500:-, då ingår 2 meter matarskruv, 400 liters föråd och inställning med rökgasanalys.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara det är nån med instrument så fixar dom justeringen o de är lätt så det behöver inte va nån åf till ctc.. Får du tag på ett instrument så kan du göra det själv oxå.. En del kommuner lånar ut instrument..

Annars tjänar du några tusen på att köpa en co2 mätare för 3600:- + moms här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm modell 105001
Stora väskan kostar 5100:- + moms

Du kanske känner nån med företag som kan lyfta igen momsen.. :wink:
Eller nån kompis som oxå funderar på pellets så ni kan dela på instrumentet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det skulle väl vara konstigt om man inte kan anlita någon med det rätta kunnande och instrumenter för att trimma in skiten! Det blir såklart dyrare än om det ingår i priset men jag tror att man tjänar in det ändå.

Vad som är problemet är att brännaren egentligen bör ställas in vid varje pelletsleverans då det tydligen är avsevärda kvalitetsskillnader för tillfället så det abs. bästa vore en brännare som antingen är lätt att trimma eller är självjusterande.

När jag skriver "lätt att trimma" betyder det helt enkelt att trimpotentiometra, luftspjäll och dylikt går bort, det är ett helvete att ställa tillbaka "där det var från början", det ska alltså vara tydliga värden på "knappsats" som gäller. Dessa kan man nämlig skriva ner och spara....

Då jag vet vad jag vet vill jag rekommendera Janfire NH, jag är övertygad om att det finns andra bra brännare/pannor men jag håller likaväl fast vid NH'n, jag är ju inte opartisk heller förvisso.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har kontakt med en röris i Strängnäs som skall komma ut och ställa in efter att jag installerat pannan, så visst finns det en öppenhet hos vissa. Fortsätt leta!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
topdop
Ungskog

Inlägg av topdop »

Tack för alla svar!

Från början så lutade det åt en janfire panna på grund av dess smidighet att ställa in den själv (behöver man ändå göra en rökgasanalys?). Däremot så blev jag inte imponerad av installatören som va här, men men...

Om jag va helt säker på att man bara kunde ringa någon som kom ut inom ett par dagar och hjälpte en ställ in pannan för nån tusenlapp så hade jag inte tvekat en sekund på att gå till handeln och köpa en panna 7-8000 billigare än av installatör. Brukar sotaren kunna bistå med dessa tjänster? Eller mäter dem bara och säger det ser inte så bra ut, så får man få tag på nån annan som ställer in pannan (då jag antar att man måste mäta löpande medans man ställer in)?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Vissa sotare tillhandahåller sådana tjänster men jag har inte hittat någon här i trakten. Det bara att kolla bland de sotare som finns inom rimligt avstånd. Dessa tjänster är inte bundna till ett visst geografiskt område.
Senast redigerad av Stugsittaren den ons 31 maj, 2006 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

topdop: det kan ju kanske vara en idé att ringa sotarn o kolla? Om inte de kan hjälpa tror jag att de nog känner till någon som kan....

Den taktik använder jag ofta: kontakta sannolik utövare/försäljare, har/kan de inte kanske de kan hänvisa, jag har som sämst fått ringa 6 gg innan jag var i mål.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

topdop skrev: Om jag va helt säker på att man bara kunde ringa någon som kom ut inom ett par dagar och hjälpte en ställ in pannan för nån tusenlapp så hade jag inte tvekat en sekund på att gå till handeln och köpa en panna 7-8000 billigare än av installatör. Brukar sotaren kunna bistå med dessa tjänster? Eller mäter dem bara och säger det ser inte så bra ut, så får man få tag på nån annan som ställer in pannan (då jag antar att man måste mäta löpande medans man ställer in)?
Bara det finns instrument så kan du justera själv då det är mycket lätt..
Så det behöver inte vara nån från ctc..

Vart bor du??
topdop
Ungskog

Inlägg av topdop »

Lysande, ringde sotarmästaren här i stan tidigare idag. Hans svar va att det inte är något problem att ställa in pannan med en rökgasanalys och att han tillhandahåller tjänsten för 1000 lakan. Lysande!!!
Så för min del så blir det nog att jag beställer en CTC Ecoflex från Ahlsell (via företag). 39500:- inkl moms och exkl skruv. Jag tycker att standard längden på 2 meter blir i kortaste laget för min del. Kan jag beställa en skruv från Mafa? och vilken bör man då välja? De verkar inte ha någon som är anpassad till CTC'n men man kanske kan ta den som är till beqeem brännaren?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hoppas verkligen att du menar 1000 spänn = 1 lakan, 1000 lakan låter jävligt dyrt faktisk men då kanske han står där dygnet om ett bra tag?

Lycka till med systemet iaf.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ahsells har ett par olika skruvar kolla bara att elkopplingen stämmer. OBS att priserna är utan moms och före rabatt.

Bestnr pris
6115332 3750,00 CTC BIO PELLETSSKRUV 1.5M INKL MOTOR
6115333 4240,00 CTC BIO PELLETSSKRUV 2.0M INKL MOTOR
6373965 3570,00 MATARSKRUV VILLA-S1 1500MMIWABO
6373966 3970,00 MATARSKRUV VILLA-S1 2500MMIWABO
6390747 3230,00 PELLETSSKRUV VIKING BIO 1500MMVÄRMEBARONEN
6390748 3950,00 PELLETSSKRUV VIKING BIO 2500MMVÄRMEBARONEN
6390749 6470,00 PELLETSFÖRRÅD 100 INKL SKRUV VÄRMEBARONEN
topdop
Ungskog

Inlägg av topdop »

hehe icecap, jag tänkte visst inte till innan jag skrev lakan.
självklart är det 1000:-

Tackar för tipsen på skruvarna, ska kolla upp dessa närmare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

topdop skrev: Tackar för tipsen på skruvarna, ska kolla upp dessa närmare.
Ska du ha veckoförråd el bulk??

Med lilla motorn (ctc/thermia) kan du ha 3 metersskruv annars måste man ha en större modell..

Kompisen fick sin skruv färdigmonterad från thermia på 2,8 meter med en 45° böj direkt efter intaget så det va bara en insex skruv så satt motorn fast o allt va klart..
Skriv svar