Hur sotar man brännaren korrekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Hur sotar man brännaren korrekt

Inlägg av Barsk »

Jag har inte läst manualen om detta, men hur sotar man brännaren på korrekt vis? Den går ju normalt med underhållsfyr. Hur stänger man ner systemet på "rätt" sätt för att sköta brännarunderhållet? Och hur lång tid tar nerstängningen?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

ned stängning = Power off
Om det är en biomatic kan man gå över på El och vänta i 1-1&½ timme så det sista brinner ut, och brännaren hinner svala och ev glöd är minimerad..

Man kan även Öka fläkten så det brinner upp fortare.. då behöver man bara vänta en timme kanske..

Sen tar man bort alla 2 sladdar och fallröret..

Sen tömmer man koppen på förbärnda & icke förbrända räster (Grovis typ).

Sen knackar man loss sitringen och damsuger igen..

Klart.!

på med matar röret & dom 2 sladdarna..
Power On alternativ välj Pellets i stället för EL.. Brännaren matar då fram pellets och börjar göra en uppstart vilket tar ca 20 min.. sedan går brännaren helt normalt igen..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:
Man kan även Öka fläkten så det brinner upp fortare.. då behöver man bara vänta en timme kanske..

Brännaren matar då fram pellets och börjar göra en uppstart vilket tar ca 20 min.. sedan går brännaren helt normalt igen..
På sommaren (kallstart) kör jag nedsläckning 250 sek istället för 60 sek som är standard men de går inte köra så med underhållsglöd då allt nästan har brunnit upp..

Jag har ändrat så upp tändningen går på 15 min nu.. Brännaren väntar i 5 minuter i startfas 7 i väntan på glödbädd men de har jag bara i 2 min..

Båda sakerna ändrar man i sekvens (65) menyn.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Varmstart?

Inlägg av Barsk »

André skrev: Jag har ändrat så upp tändningen går på 15 min nu.. Brännaren väntar i 5 minuter i startfas 7 i väntan på glödbädd men de har jag bara i 2 min..

Båda sakerna ändrar man i sekvens (65) menyn.. :wink:
Tack för alla bra svar i ämnet!

Angående uppstartstid (utanför ämnet iofs :)). Hur lång tid tar en normal varmstart, dvs från underhållsfyr till full effekt? Det är väl denna tid som man får vänta innan man har full VV-kapacitet.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Vänta tills glöden brinner ut kan ta väldigt lång tid.
När jag hade sotaren hemma sist så stängde jag av den kl. 06:00 och då ville inte sotaren aska ur så då gjorde jag de på kvällen vid 20:00 och då låg det fortfarande glöd inne i askan. Så askugning med grovis slutade med uppbränd grovis. Nu kör jag med askspann och spade och lyfter ut askan sedan efter sotning så suger jag ur det lilla som blir kvar.
Brännarkoppen rensar jag med en matsked och sedan tar bort sintring och sugerupp resterna
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Varmstart?

Inlägg av André »

Barsk skrev:
Angående uppstartstid (utanför ämnet iofs :)). Hur lång tid tar en normal varmstart, dvs från underhållsfyr till full effekt? Det är väl denna tid som man får vänta innan man har full VV-kapacitet.
Det tar ca 1 minut skulle jag tipa.. :roll:
Har inte tagit tid men först så går internskruven ca 30 sek (uppstarts fas) sen är den igång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gogu
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 30 aug, 2005 13:08
Ort: Södra dalarna

Re: Varmstart?

Inlägg av gogu »

Jag brukar knacka loss sintringen sen så lyfter jag upp hela brännaren o tippar den(koppen) upp o ner i en askhink(plåt) då slipper jag vänta på att det ska svalna osv.

Det funkar bra för mig :)
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Varmstart?

Inlägg av Per-Erik »

gogu skrev:Jag brukar knacka loss sintringen sen så lyfter jag upp hela brännaren o tippar den(koppen) upp o ner i en askhink(plåt) då slipper jag vänta på att det ska svalna osv.

Det funkar bra för mig :)
nja.. men min brännare sitter fast så jag kan inte vända den upp o ner.. :cry:

men det vore klart smidigt om man kunde vända på den eller tippa den iallfall..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Varmstart?

Inlägg av Joachim A »

Per-Erik skrev: nja.. men min brännare sitter fast så jag kan inte vända den upp o ner..
:?: den sitter väl löst på en pinne bara att lyfta rätt upp.
Thermia Biomatic 20+
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Re: Varmstart?

Inlägg av patrick »

Per-Erik skrev: nja.. men min brännare sitter fast så jag kan inte vända den upp o ner.. :cry:

men det vore klart smidigt om man kunde vända på den eller tippa den iallfall..
Som Joachim A säger; det är bara att lyfta den rakt upp, den sitter inte fast.

Hur sotar du i brännkammaren om du inte tar bort brännaren?
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Fick tips av min installatör att gå in i servicemenyn och i menyn för testa utgångar (hette det väl!?) så kan man dra upp fläkten till 100%. Då brinner det ut snabbt och blåser rent en del också. När man går ur servicemenyn så återställs allt.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Varmstart?

Inlägg av Per-Erik »

patrick skrev:
Per-Erik skrev: nja.. men min brännare sitter fast så jag kan inte vända den upp o ner.. :cry:

men det vore klart smidigt om man kunde vända på den eller tippa den iallfall..
Som Joachim A säger; det är bara att lyfta den rakt upp, den sitter inte fast.

Hur sotar du i brännkammaren om du inte tar bort brännaren?
Det var som fan.. hur i H-vette kan jag ha missat det :?:

Brännkammaren.. jag har svängt ut hela brännaren typ 180 grader. och meckat in "veven" kört runt.. lite trångt för visso men det går.. :?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Varmstart?

Inlägg av Joachim A »

Per-Erik skrev: Det var som fan.. hur i H-vette kan jag ha missat det :?:

Brännkammaren.. jag har svängt ut hela brännaren typ 180 grader. och meckat in "veven" kört runt.. lite trångt för visso men det går.. :?
Man lär så länge man lever :wink:
Thermia Biomatic 20+
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag har gjort ett mycket enkelt "fäste" som jag kan ställa brännaren på. Så kan man stå och jobba vid en arbetsbänk eller liknande. :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar