panic

Skriv svar
sunkman
Entusiast!

panic

Inlägg av sunkman »

kan man laga en läckande panna läcker under ifrån är en ctc 265 b från 88 måste gå o svetsa den????
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: panic

Inlägg av Stugsittaren »

Om du nu upptäckt läckage på ett ställe är väl risken stor att det finns flera ställen som också kan börja läcka? Så frågan är om det är lönt att laga?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är väl som med gamla bilar: är det rosthål och man ska laga det ska man uppskatta hur mycket som ska bytas, dubbla det och lägga till en del.

Om det är ett punkt som är trasigt, t.ex. en svetsningshål kan det kanske vara värd att laga men är det "mitt på" en yta kör pannan på övertid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

nu har jag plockat väck framstycket nu, läcker i övre lukan där elpatronen ska sitta,måste gå o täta på nåt vis drog åt muttrarna så nu läcker det inte så mycket längre...
Senast redigerad av sunkman den tis 25 apr, 2006 10:33, redigerad totalt 1 gånger.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hejsan!

Är ingen expert på pannor snarare välldigt nybörjare...
men en jag känner brukar svettsa på nya tjocka plåtbitar där det har blivit läkage..

Skulle gjort så att jag tätar själv eller tar dit någon kunnig ej för dyr som lagart, sedan hålla utkik efter en billig begagnad eller ny panna innan hösten/vintern infaller borde det vara bytt..

Lite trist om det börjar bli badkar i pannrummet under vintertid när man vill ha värmen som bäst...
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

sunkman skrev:nu har jag plockat väck framstycket nu, läcker i övre lukan där elpatronen ska sitta,måste gå o täta på nåt vis drog åt muttrarna så nu läcker det inte så mycket längre...
Är det bara muttrarna där patron ska sitta som läcker ? ..om så är det väl bara att tömma pannan på vatten och skruva loss muttrarna och rengöra gängorna och linda på ny lin tillsammans med locherpasta och skruva i dom igen ..men linda linen åt rätt håll.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

Jag hade det problemet för 10 år sen, gummiringen mellan elpatronen och pannan hade torkat. Tömde pannan, skruvade loss muttrarna varav 2 satt fast på skruven med resultat att bultarna lossnade från pannan. In med MIG:en i huset och svetsa fast nya bultar och sen nya gummiringar, sen har det varit tätt. Har för mig att jag passade på att byta ring på båda elpatronerna?? Hoppas jag.................
Har köpt olja för sista gången, nu blir det pellets, men ....... vilken panna???
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

ja så är nog fallet men det är tätt nu än så länge sen jag spännde muttrarna :) jag tänkte ju att jag skulle vänta med o tömma systemet tills i sommar kan man passa på o byta lite annat smått o gott som expansion kärlet t.ex
Senast redigerad av sunkman den tis 25 apr, 2006 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
Om det hade varit jag så hade jag nog satsat på att byta
panna finns många beg pannor eller en ny.Om inte som
sagt det är en tätning bara.Inte kul om det börjar läcka
när det är kallt och vinter.Visserligen går det att kanske
svetsa men behövs det Tycker inte jag det är något att
satsa på flyttar nog bara fram problemet.

Hoppas det fixar sig
Wepe :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

det är konstaterat nu det är bara packingarna som läcker så jag ska byta dom o se glad ut skönt det inte va värre
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, det är ju bra faktisk. Du slapp med skräcken ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

ja det är sant
Skriv svar