Budgetlösning dammsugartransport av pellets

Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Försökt få ihop systemet i huvudet, men inte lyckats. behöver nån liten systemskiss för att förstå uppbyggnaden. Men i princip har du ett slutet system där du blåser runt luften mellan förråden och filtererar ut pelletsen i ena änden (miniförrådet)?

Om den ena motorn strejker, riskerar du inte att få undertryck i miniförrådet då? Risk för bakbrand?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag tycker "jth"s lösning är så läcker att jag påminner om den länk som finns i början av denna tråd. Ett enkelt sätt att bli av med finfraktion med ett nätrör.
http://kopparv34.mine.nu/pellpic/
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Tack för kanonfina tipps :D
Har byggt ett nytt pannrum med en hel källare jag skall fylla med pellets och brottas just nu med hur jag på ett smidigt sätt skulle få upp dem till pannan. har funderat mycket på en elivator men nu får jag börja "suga" på en ny karamell. :idea: KANON
/p
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Vaccumsystemet är helt nytt och kommer ifrån Tyskland (SHT).
Jag håller på med installationen än, då jag fått vänta på endel tillbehör som har vart restade. Finns för närvarande inte att köpa än på den svenska marknaden. Har köpt detta via kontakter i Tyskland. Men har sett systemet i verkligheten sedan tidigare så jag vet vad det är. Tyvärr har jag ej hittat någon data på effekten på sugmotorerna, får återkomma med det senare. Men motorerna ihop suger 5kg/min så man är tvungen att ha en skruvmotor från bulkförrådet som matar mindre än detta.
Som jag beskrev för er tidigare så suger systemet tillbaka finfraktionerna till det stora förrådet, bra om man har brännare som är känslig för detta.
Visst det blir lite finfraktion, men det beror för det mesta på pelletskvaliten. Norsk Pellets ska jag testa till att börja med, deras pellets har en hög kvalitet när det gäller bulkpellets. Mycket mindre sönderslagen pellets för att den är så hårt pressad. Återkommer med mer info då jag kört ett tag. PS. Motorerna är inte stora, men har ett filter i botten som man gör rent ca en gång per år. Konstruerade så att man slipper få dom fulla med damm. Nästa gång kommer även en bildserie med.
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

En fundering på konstruktionen. Hur sköter ni regleringen?

Går sugmotorn på tid och tömmningsluckan klarar vikten från pelletsen på grund av vacumet eller stoppas sugningen när tömmningsluckan öppnar av vikten. Ytterligare ett alternativ är att luckan öppnar och tömmer cyklonen under det att damsugaren går hela tiden?
Ja vilka alternativ används ?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag styr mitt via en PLC. Siemens LOGO.
Har en givare i botten samt en i topp.
Givaren i topp fungerar som en säkerhetsbrytare.
Allt styrs via två tidsreläer, när givaren i botten kallar på pellets så startar denna skruven. Med en fördröjning på några sekunder så startar vaccumsugarna. När tiden för att fylla upp rätt mängd är nådd så stannar skruvmotorn och vaccumsugarna går efter och suger ur slangen från pellets. Är också styrt med ett veckour som gör att systemet ej går på nätterna.
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Ok tack Karla!
Då betyder det att luckan orkar hålla tätt tills sugningen är färdig och slangen är tömd och öppnar när vakumet försvinner. Gott.

(Själv är jag "pic" frälst och bygger alla mina regulatorer i ren asembler. Med ett eget nät men det är en helt anna historia. :) )

tnx för snabbt svar !
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

KVP skrev:En fundering på konstruktionen. Hur sköter ni regleringen?

Går sugmotorn på tid och tömmningsluckan klarar vikten från pelletsen på grund av vacumet
Mitt fungerar enligt ovan nämnda princip.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Det vore inte så bra om vippluckan öppnar under sugning eftersom undertrycket i slangen/röret minskar kranfigt och därmed är det risk för att det "pluggar igen".
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Lager skrev:Hej Karla!

- Hur går det med pelletsen när de åker upp i locket? finfraktioner?
Vill tillägga att det placeras en gummimatta under locket på miniförrådet där pelletsen dämpas vid inblåsningen, det minskar finfraktioner ytterligare. Då pelletsen trycks upp mot locket då ingången på slangen sitter i 45grader, riktad uppåt.
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

Snubblade över denna länk http://www.afabinfo.com/pdf_doc/produkt ... ospect.pdf
när jag sökte efter något helt annat
(Vet inte om den finns med i någon annan tråd på forumet)
Med det är ju alltid kul att läsa om olika lösningar som man kan knycka idéer i från
Staffan
Gallringsobjekt

Inlägg av Staffan »

1. Skulle vilja få kontakt med jth, men det finns ingen mail-adress på hans profil, och länken till hemsidan fungerar inte. Är intresserad av mått på sugburken som fanns på foton som var tillgängliga tidigare.

2. Har någon prövat Pellvacs mobila blandarmunstycke, eller ngt motsvarande? Tex för att suga direkt från storsäck.

Staffan
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev: Alltså, ledande rör. Notera att röret måste vara väl jordat, med en till synes löjligt grov kabel (10 mm² eller så), annars fungerar det bara en stund, tills allt är uppladdat igen.
Jag har inte läst hela tråden men nu är du nog ute och cyklar. Man måste upp över 3kV för att man kan kunna känna och höra urladdningarna men det är ändå inte så mycket. Vid låg luftfuktighet kan man komma upp i 30-50kV tex när man går ur bilen och sedan tar i dörren. Då käns det!

Men när man tillverkar elektronik så gäller det att leda bort statisk elektricitet för urladdningarna är skadliga för vissa komponenter. Vissa är så känsliga att de kan skadas redan av 30V. För att skydda sig så använder man ledande arbetsbänkar, kläder, skor, stolar, golv etc. Dessa jordas via ett motstånd på 10MOhm. Det räcker alltså enligt min mening med en löjligt tunn kabel. Men när det gäller pelletsrör så gör det inget om jordkabeln är grov. Att man använder ett motsånd i serie på tex ett handledledsband beror på personsäkerheten, ifall man kommer åt en spänningsförande ledare så är det inte bra att vara direkt jordad.

Anledningen att man inte behöver någon grov kabel är för att det är totalt sett väldigt liten energi i urladdningarna.
Skriv svar