Budgetlösning dammsugartransport av pellets

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Budgetlösning dammsugartransport av pellets

Inlägg av Stugsittaren »

(Utdrag ur en diskussion på diskussionerna om Thermia http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15) Eftersom diskussionen inte bara handlar om Thermia kom vi fram till att flytta den hit.
--------------
libi
Hi jth,
http://kopparv34.mine.nu/pellpic/
could you please explain your matning-system to me?
I see that the screw takes out the pellets of the storageroom and the cleaner brings them up a 3m level to a second, smaller storageroom.
is that correct?
is the cleaner strong enough for this?
is there no problem with dust? in the room where the cleaner is?

jth
Your description is about right. The smaller storage room is burner and laundryroom about 16 meters away from the big storage. The cleaner is more then adequate, it is only a 32mm pipe. I had to change the cleanerbag today for the first time. This since the filter in the suctionbox is only a bedsheet and smaler particles can get past. It lost too much suction. I bet the most of the dust in the bag is from when there was no net to separate sawdust before the suction. There is no problem with the cleaner effectivnes. I'm thinking about how to slow it down to use less power. No dust in the room, that is what it was made for. The few times I use my cleaner it always look much better afterwards.

Libi
Aha, very interesting! Tell me: How does the "sugburken", where the cleaner is connected work? Is it air tight? And if yes, how do the pellets come out then on the bottom? Is there a flap? Does the engine of the cleaner stop when the flap opens?

Jth
Sugburken is about airtight and you can see the blank flap at the bottom that let the pellets out when the cleaner stops. There is a few old taped fuses as counterweight so the flap closes up again then the pellets have fallen out.
The computer turns on the cleaner, wait 4 sec, then the motor, wait 30minutes, turns off motor, wait 9 sec, and turn cleaner off and the pellets fall down, wait 18minutes to cool down and starts again until small storage is full.

Stugsittaren
Do you use 6mm (max 24mm long) pellets? If you used 8mm (max 32mm long) I suppose the danger of clogging the 32mm pipe would be high, or am I wrong? How many kg of pellets is it possible to transport before changing the cleanerbag? I´m also wondering how the bedsheet filter is mounted in the suction box?

Other people that build wacum transport systems use special tube to take away the static electricity that can occur when transporting something fast in a plastic tube. Have you thought about that or is that why you have mounted the tube in connection with the ventilation drum?

jth
Det blev lite Engelska, libi förstår nog mina förklaringar ändå. Jag använder 8mm bulkpellets från Såbi. Jag har nästan kört ett halvår på den dammsugaren samt använt den som vanlig dammsugare också. Den har lite större påse ca 20x10x30 som är vikt, vissa mindre brukar vara 20x15x15cm. Kör på en mindre dammsugare nu då jag inte hade några påsar på lager
Det har bara blivigt stopp vid inloppet på röret vid böjen efter tratten. Märker nu att det är ett tecken på att det är dåligt sug. Nu har den gått ca 9x30minuter utan problem efter jag bytte dammsugare. Den mindre är en sådan där billig 300kr plastgrej. Just nu eldar jag ca 75Kg pellets per dag, totalt 15,8 ton och 4909 timmar sedan starten förra julen (enligt brännaren).
Lakanet ligger dubbelt mellan två kylskåpsgaller med skumgummi på sidorna för tätning. Det ligger horisontellt på två lister mellan inröret och dammsugarslangen. Jag får ta några bilder på insidan om jag behöver byta materialet som bromsar pelletsen igen. Jag sköt ett fint runt hål i en matta så det smattra på bra i burken.
Röret har en liten jordad ståltråd ca 50cm från sugburken men det är allt förutom att det ligger nära några andra rör på vägen men det är bara en tillfällighet. Jag tror inte det gör så stor skillnad. Pelletsen är rätt ren efter att den trillat över gallret och det var inga problem utan galler heller. Jag hade också funderingar hur det skulle fungera med PEMröret, eftersom jag läste om samma statiska elektrisitet. Men det verkar inte vara något större problem vad jag kan se.

Stugsittaren
Mycket smart med nätet innan sugen. Det bör ju vara dammet som riskerar att explodera pga eventuell statisk elektricitet. Jag antar att det ligger en lång skruv med 2-3 intag längs förrådet som avslutas med en 45 graders böj innan nätet. Är nätet jordat eller vad är det för sladd som går till det annars?

jth
Det är sex intag som är hälften så stora. Det skulle nog duga och vara bättre med fyra st. Nätet sitter direkt på plåten som går mot skruvmotorn som är jordad. Jag skulle föreslå att vi öppnar ett nytt inlägg under pellets eller meddelar mig så skriver jag mer information på webbsidan istället.

Roli
Stugsittaren skrev:
Do you use 6mm (max 24mm long) pellets? If you used 8mm (max 32mm long)

Det där med max längder på pellets stämmer dåligt. Att pelletsen bara skall kunna bli max 4 x diametern är fel. Jag har plockat ut pelletsar som har varit mycket längre och orsakat driftsproblem i mitt sugsystem.

För 6 mm pellets har jag 6 st sparade med en längdvariation mellan 43-55 mm och för 8 mm pellets har jag 7 st med en längd mellan 53-70 mm.

Jag använder en spiralarmerad gummislang med 60 mm ytterdiameter, kommer inte ihåg vad innerdiametern är men omkring 52 mm tror jag.
Mitt minsta öppningsmått har jag vid övergången från bulkförrådets skruv till sugslangen. Där är innerdiametern omkring 42-43 mm.
Och det är där som dessa sparade "hybrid" pelletsar har fastnat på tvären.
Det är konstigt att de inte har gått sönder i förrådsskruven. Hur en pellets på 70 mm längd klarar den är för mig en gåta, men den har gjort det.....

EDIT: Tagit bort onödig text vid länken i början.
Senast redigerad av Stugsittaren den ons 19 apr, 2006 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

jovisst jth!

Jag ser gärna att du skriver mer om ditt system här eller på din hemsida. Tror många vill veta det.

Funderar på att bygga en logikstyrning som skall styra sugen. Vill pröva med en timer som startar sug och förrådsskruv t.ex. en gång om dagen och stänger av när behållaren är full. (När pelletsen trycker in en strömbrytare i behållaren.=billigare än kapacitiva givare :wink:

Kan det vara så att man kan skicka pellets genom en 32 mm slang om man bara ser till att de kommer i lagom takt. Dessutom lägger de sig i slangens längdriktning i och med att de hamnar i tratten (som lutar ung 45 grader). Ev. sätter man något som vibrerar där vid inloppet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Det kanske är bra om du har en fördröjning så sugen kör lite längre vid avslag så den sedan inte behöver starta med så mycket pellets kvar i röret. Jag har en fördröjning på 8 sekunder inprogramerad i datorn.

Det är viktigt att det bryter när det blir stopp i röret. Förhoppningen som du skriver är att pelletsen fördelar sig mer i längriktningen när de faller och kanar ner i tratten. Ett annat alternativ är att ha ett rör med 5-7cm i diam. som lutar lite och snurrar just för att få mer fördelning och i längdriktningen. Men fall metoden fungerar rätt så bra så vi provar denna metod först. På andra modeller ser jag att det finns en miniskruv som ser till att pelletsen verkligen kommer in i röret.
Johan i Borlänge
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

jth skrev:Det kanske är bra om du har en fördröjning så sugen kör lite längre vid avslag så den sedan inte behöver starta med så mycket pellets kvar i röret. Jag har en fördröjning på 8 sekunder inprogramerad i datorn.
Fördröjningen till hur länge dammsugaren skall gå efter det att matningen upphört. Beror på hur lång slang du har/kommer att använda. Den måste ju få en chans att suga rent hela slangen från pellets och spån.

Och det behövs. Min sugare går om jag inte minns fel över 30 sek efter det att skruven i förrådet har stannat. Dessutom händer det ibland att sugaren suger ur lite pellets direkt ur skruvröret efter det att skruven stannat så jag vill påstå att man inte skall "snåla" på eftersugtiden, Hellre lite för lång än för kort. Suger man inte ren slangen så kommer man att få driftsstörningar i form av stopp i slangen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

En början på en styrning skulle kunna vara uppbyggd av följande timer och till- och frånslagsrelä. Kan bli snyggt i ett DINskåp. Behöver dock kompletteras med något som styr frånslag vid full behållare.
Kjell o Co har följande delar:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,9280000
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7136&path=
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7135&path=

Vill man ha en mer avancerad lösning kan man utgå ifrån en logikstyrning som CO har (36-1755):
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 12q115q568
(8 ingångar styr via programmering de 4 utgångarna.) Kan bli ännu mycket bättre.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Coolt jth!

Din lösning är nästan identisk med den jag klurat på!! Det är ju alltid trevligt att någon annan provat innan... :lol:

Om man inte vill ha problem med statisk elektricitet, borde man inte kunna dra en metallvire genom röret? Eller skapar man stopp?

Tänkte oxo passa på att koppla in en del ytterligare 1-wire komponenter.
- Utetemp
- Rökgastemp
- Framledningstemp
- Panntemp
- Skruvmatningsmätare (counter)

Blev taggad nu när det verkar funka hos dig! :D
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Om man inte vill ha problem med statisk elektricitet, borde man inte kunna dra en metallvire genom röret? Eller skapar man stopp?
Jag skulle gissa på att det blir mer problem än det löser. Jag funderade ett tag på att borra små hål efter hela slangen och sticka in ett par tunna korta kopparkablar som böjer sig av trycket eller att göra flera 4-6cm längsgående skåror som exponerar lite ledande yta till insidan av slangen. Men eftersom det fungerar endå så har jag ännu inte kommit mig för att göra detta. Skoj att flera går i liknande tankar. Jag har utetemp, framledningstemp och panntemp. Rökgastemp högst i skorstenen är planerad och rökgastempen vid pannan kommer om jag lyckas ansluta pelletsbrännaren till datorn. Skruvmatningsmätare är ingen dum idé för att få mer exakta beräkningar av pelletsåtgången. Jag ser alla dessa andra 1wire komponenter men de finns inte att beställa på ELFA, var finns det fler för inköpsställen?
Johan i Borlänge
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Om man inte vill ha problem med statisk elektricitet, borde man inte kunna dra en metallvire genom röret? Eller skapar man stopp?
Kan man inte linda en jordtråd på slangens/rörets utsida för att leda bort eventuell statiskelektricitet som pelletsen skapar när den glider på insidan?
Eller är jag ute och cyklar :?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Kan man inte linda en jordtråd på slangens/rörets utsida för att leda bort eventuell statiskelektricitet som pelletsen skapar när den glider på insidan?
Borde väl funka men frågan är om det är ett problem "jth" upplever det inte så. Inte ens innan han började rensa bort spånet. Är det någon som fått problem med lufttransport av pellets i PE-slang?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag ser alla dessa andra 1wire komponenter men de finns inte att beställa på ELFA, var finns det fler för inköpsställen?
Maxim/Dallas egen hemsida för beställning funkar ju skit... :(
Har dock hittat andra ställen med färdiga komponenter :oops:
http://www.audon.co.uk/
http://www.hobby-boards.com/catalog/main_page.php
Ett tips är att kolla på hobby-boards RJ45 lösningar, då kan du koppla in 1-wire komponenter i dina vanliga nätverksuttag :D

Ett tips på rökgastempmätning har jag här: :D
http://www.sensorsmag.com/articles/0102/29/main.shtml
Tänkte prova detta i kombination med tempprob från ClasO

Intressant är oxo möjligheten att koppla in en 1-wire LCD-display med info om pannan etc. man vill ju inte alltid använda en dator eller gå ner i pannrummet... kan dessutom användas till allt möjligt.

Tycker dock att det är lite vågat med din sjuntstyrning via datorn... hoppas att du inte kör Windows... :shock: Men det ger ju nya möjligheter att styra innomhustempen "remote".
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lager skrev: Intressant är oxo möjligheten att koppla in en 1-wire LCD-display med info om pannan etc. man vill ju inte alltid använda en dator eller gå ner i pannrummet... kan dessutom användas till allt möjligt.
Var hittar man uppgifter/kopplingsförslag/tips mm mm om detta?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Lager skrev:

Intressant är oxo möjligheten att koppla in en 1-wire LCD-display med info om pannan etc. man vill ju inte alltid använda en dator eller gå ner i pannrummet... kan dessutom användas till allt möjligt.



Var hittar man uppgifter/kopplingsförslag/tips mm mm om detta?
Det finns faktiskt med i länken jag hade med:
http://www.hobby-boards.com/catalog/main_page.php
Eller mera specifikt:
http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ts_id=1505

Där finns färdig display drivare (1-wire) och det finns en display med tre knappar att köpa.
Skulle tro det kostar dig 500-600 spänn du kan säkert bygga själv för 300-400kr.
Sedan behöver du programvara, det finns programmeringstöd till det mesta men det skulle innebära en del programmering.
Du får väl sno mitt program när jag väl skrivit det... :wink:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Sedan behöver du programvara, det finns programmeringstöd till det mesta men det skulle innebära en del programmering.
Du får väl sno mitt program när jag väl skrivit det... :wink:
Måste man "sno". :cry:

Om man ber snällt så kanske man kan få en kopia längre fram... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Maxim/Dallas egen hemsida för beställning funkar ju skit...
Det verkar variera på vilka som beställer. Vissa går det bra för, andra inte. Jag har inte provat själv än.
Var hittar man uppgifter/kopplingsförslag/tips mm mm om detta?
Sök på Google efter 1wire eller iButton så har du en hel del att läsa..

Jag sköt hål på den dämpande gummibiten så nu har jag tagit några bilder i sugburken. Se webbsidan.

För att få automatisk drift har jag nu kopplat in ett överfyllnadsskydd vid tratten och en nivåmätare i mellanförådet så datorn kan köra helt automatiskt tills det är fullt.

Nivåmätaren består av ett hål genom väggen där en microbrytare sitter på en liten L-formad plåt som är fastskruvad på framsidan. På insidan sitter en 7x6cm platta som är fäst i överkant och har lite skumgummi nedtill så den fjädrar ut. Över allt detta sitter en bit av en plastpåse fastklistrad runnt om så att inte pellets och annat fastnar och förstör funktionen.
Johan i Borlänge
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Den här är nog inte helt dum.

kapacitiv givare
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar