Timer eller full brass hela sommaren?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ctctotal skrev:Med lös thermia brännare så är den ansluten till nätet med stickpropp.
Åtminstone manualen säger att den både stoppar och startar igen vid strömavbrott på ett säkert sätt. Så en vanlig timer för 49kr borde räcka.
Det borde vara att ställa in drifttid då man brukar duscha.
Räcker varmvattnet till disk på dagen ( diskar fortfarande manuellt).
På detta sätt så kan man undvika underhållsglöd utan att byta till den nya programvaran för Bequemen. :lol: Mycket billigare.

Är det ngn som har räknat på hur mycket man sparar? :?
Så skall man nog undvika att göra. För då sätter man brännarens säkerhetssystem mot bakbrand ur funktion.

Är bättre att "styra" på termostatledningen, tycker jag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
ctctotal skrev:Med lös thermia brännare så är den ansluten till nätet med stickpropp.
Åtminstone manualen säger att den både stoppar och startar igen vid strömavbrott på ett säkert sätt. Så en vanlig timer för 49kr borde räcka.
Det borde vara att ställa in drifttid då man brukar duscha.
Räcker varmvattnet till disk på dagen ( diskar fortfarande manuellt).
På detta sätt så kan man undvika underhållsglöd utan att byta till den nya programvaran för Bequemen. :lol: Mycket billigare.

Är det ngn som har räknat på hur mycket man sparar? :?
Så skall man nog undvika att göra. För då sätter man brännarens säkerhetssystem mot bakbrand ur funktion.

Är bättre att "styra" på termostatledningen, tycker jag.

Vadå sätter säkerhetsstemet ur funktion??
Det är ju istort sätt så det blir efter avslutad eldning när man kör med underhållsglöd, Det glöder tills det är slut pellets sen slocknar det.. :roll:
Annars är det ju en sälerhetsrisk med strömavbrott o pelletseldning..
Det liger ju bara nån pellets här o där i interskruven så det blir en bruten kedja..

Jag körde ifjol våras med timer från rusta för 49:- o de går fint men klart bättre med on/off styrning då de annars kan bli att brännaren startar då det inte behövs el inte startar då man vill ha vv..
Jag kollade hur lång tid som behövdes för att värma acktanken o det gick under 2 tim så då ställde jag den på 2,5 tim så den fick/han göra nedeldningsfasen på 60 sek.. De är bara att göra samma då man kör mot bara pannan, Kolla hur lång tid de tar att värma den o lägg till 30-45 min så vet man att pannan altid hinner bli varm.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: Vadå sätter säkerhetsstemet ur funktion??
Det är ju istort sätt så det blir efter avslutad eldning när man kör med underhållsglöd, Det glöder tills det är slut pellets sen slocknar det.. :roll:
Annars är det ju en sälerhetsrisk med strömavbrott o pelletseldning..
Det liger ju bara nån pellets här o där i interskruven så det blir en bruten kedja..
Jo visst är det så men skillnaden är att du ständigt har kontrollen på brännaren när spänningen är på och skulle det börja brinna backåt så har brännaren spänning och kan reagera på detta. Men har du brutit spänningen så har du inget säkerhetssystem.

Har själv erfarenhet på vad som händer vid bakåtbrand och strömavbrott.... Det slutade med byte av diverse delar.....

Nu ser ju förvisso inte Bequemen exakt lika ut som EcoTec A3:an inuti men jag tror nog att bryta spänningen inte är något som Thermia rekommenderar....

Påstår fortfarande att bryta termostatkretsen är bättre. Att bryta spänningen är en säkerhetsrisk som man inte skall rekommendera utan att påtala att det sker på egen risk och dessutom sätter brännarens säkerhetssystem ur funktion. Att det sedan "i stort sätt" är som "normal drift" hjälper inte.

Sitter det inte en värmeskännande kontakt på matarröret till brännarkoppen på Bequemen? Om det gör det så kan du lika gärna plocka bort den, då dess funktion ändå är satt ur spel om du bryter spänningen till brännaren.

Inlägget kan "tolkas" som "gnälligt" men att redovisa en lösning utan att påtala eventuella risker med densamma måste redovisas, tycker jag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tar det inte som gnäll.. :wink:

Innan jag fick nya prog.varan med on/off styrning så rekomenderade faktiskt både Frajon o mr.pellets att jag skulle köra med timer..

Det sitter ingen värmekännande kontakt på matarröret på min brännare iaf..

Jo skulle det vara en säkerhetsrisk att bryta strömmen så är det en risk vid varje rengöring av brännaren.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Janfire kräver att fasen är på rätt kabel, därför vill jag inte ansluta den med stickkontakt. Reläet var dessutom inte så dyrt.
Så nu får jag en stickkontakt till reläet där det inte spelar någon roll vilken väg man vänder kontakten.
När den sitter i timern och den ger ström så stannar brännaren. Sliter man ut den kabeln är allt som vanligt = vinterläge(eller sätter in en brytare på sladden och slår av på den).
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Det sitter ingen värmekännande kontakt på matarröret på min brännare iaf..
Då har du nog inte den funktionen som EcoTec A3:an har, dvs känner efter värme på röret för att indikera ev. bakbrand....

Du säger att Frajon och mr Pellets rekommenderar timerstyrning. Gäller det tillverkaren Thermia också? :?: För isåfall är det ok med att "timerstyra" Bequemen.
André skrev:Jo skulle det vara en säkerhetsrisk att bryta strömmen så är det en risk vid varje rengöring av brännaren.. :wink:
Då är du ju där vid brännaren och förhoppningsvis så har du kontroll över situationen. Och ser om det händer något, förstår inte hur du kan få det till en säkerhetsrisk då. Möjligvis om spänningen är på så kan det vara en säkerhetsrisk då du kan få en farlig stöt. Men det har ju ingenting med brännarens säkerhet vid drift att göra.

Det är när ingen finns närvarande och spänningen bryts som det är
känsligt..................

Nu har jag ingen Thermia brännare så jag vet inte riktigt hur deras säkerhetssystem är uppbyggt. Men när det gäller EcoTec A3:an och även A4:an så kan jag säga att bryta spänningen under drift för att "modulera" gångtiderna INTE är att rekommendera. Står också i manualen att spänningen endast skall brytas vid rengörning och service. Och denna rekommendation tror jag gäller de flesta brännare med inbyggda internförråd, kanske alla brännare.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Då är du ju där vid brännaren och förhoppningsvis så har du kontroll över situationen. Och ser om det händer något, förstår inte hur du kan få det till en säkerhetsrisk då.

Det är när ingen finns närvarande och spänningen bryts som det är
känsligt..................
Jag har då bara dragit ur kontakten för att göra annat i väntan på att tömma askan (lämna på dagis t.ex), För inte sitter jag då vid brännaren i 2 timmar o väntar på att få sota ur den.. :roll:

Sen så har jag ju även nämt tidigare hur jag gjorde..
Ställ timern på längre tid än vad det tar att värma pannan/acktanken o låt strömmen va på 30-45 min längre än vad som behövs för att hinna värma.. Då är det ingen risk att man bryter strömmen mitt under eldning..
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Åtminstone hävdar thermia att säkerhet mot bakbrand är inbyggd i funktionen då du aldrig skall få en pelletssträng ända till mellan förrådet på brännaren.
Det uppnår de genom att inmatningsskruven till brännarekoppen går fortare än vad som matas fram till den.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:Åtminstone hävdar thermia att säkerhet mot bakbrand är inbyggd i funktionen då du aldrig skall få en pelletssträng ända till mellan förrådet på brännaren.
Det uppnår de genom att inmatningsskruven till brännarekoppen går fortare än vad som matas fram till den.
Jepp o de ändas inte om de finns ström el ej
Rickard Johnsson
Fröträd

Inlägg av Rickard Johnsson »

Detta är ju helt klart intressant.
Jag vill också ha en timer eller liknande på min PX21:a, men att klippa en massa trådar osv känns ju inte helt rätt.
Hur fungerar det egentligen med garantier & försäkringar när brännaren "modifieras" :?
Med en äldre brännare kan det ju kvitta, men min är bara 10 månader gammal....
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Roger
Fröträd

Hej

Inlägg av Roger »

Eftersom jag inte kör mot acktank har jag installerat en 110 liters elvarmvattenberedare för tappvarmvattnet parallellt med pannan som jag med 2 ventiler svitchar till under sommarhalvåret.

Därmed kan brännarn slås av eftersom man endast behöver tappvarm-vattnet under sommarhalvåret.

Rätt eller fel? För mej funkar det kanon.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Rickard Johnsson skrev:Detta är ju helt klart intressant.
Jag vill också ha en timer eller liknande på min PX21:a, men att klippa en massa trådar osv känns ju inte helt rätt.
Hur fungerar det egentligen med garantier & försäkringar när brännaren "modifieras" :?
Behövs inte "klippas" några kablar. Kopplingen sker ju utanför brännaren. Man skruvar lös en kabel från dubbeltermostaten(sitter ju på pannan) och ansluter den till reläet och drar en ny kabel från reläet dit kabeln satt från början. Till reläet skall dessutom anslutas en sladd med stickpropp som ansluts i timern(totalt 4st kabalar i reläet).
När man stoppar kontakten i väggen så "klipper/bryter" reläet kabeln som går till från brännaren via reläet och till dubbeltermostaten.
Görs allt rätt så lär det inte påverka någon garanti(om man nu inte har någon gnällig person och göra med)...går ju enkelt återställa så det inte syns vid ev. garantirep.

Jag använder relä då man inte skall ansluta Janfire brännaren med stickkontakt då det är viktigt hur man vänder fas och nolla.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Rickard Johnsson
Fröträd

Inlägg av Rickard Johnsson »

Jaha men då förstår jag. Läste alla trådar och fastnade på Manins idé med att klippa kablarna....
Är det bara reläet som skall in mellan original kabeln och termostaten så är det ju inga problem alls.
Tror ändå jag ber min bästa vän (elektriker :lol: ) att fixa till det hela.... :)
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

lp75 skrev:
Rickard Johnsson skrev:Detta är ju helt klart intressant.
Behövs inte "klippas" några kablar. Kopplingen sker ju utanför brännaren. Man skruvar lös en kabel från dubbeltermostaten(sitter ju på pannan) och ansluter den till reläet och drar en ny kabel från reläet dit kabeln satt från början. Till reläet skall dessutom anslutas en sladd med stickpropp som ansluts i timern(totalt 4st kabalar i reläet).
När man stoppar kontakten i väggen så "klipper/bryter" reläet kabeln som går till från brännaren via reläet och till dubbeltermostaten.
Görs allt rätt så lär det inte påverka någon garanti(om man nu inte har någon gnällig person och göra med)...går ju enkelt återställa så det inte syns vid ev. garantirep.

Jag använder relä då man inte skall ansluta Janfire brännaren med stickkontakt då det är viktigt hur man vänder fas och nolla.
Klart bästa lösningen.

Om man inte har en stickproppsansluten Bequem där det fungerar med en vanlig timer direkt i det "matande" eluttaget. :wink:
Moderator
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Spännande diskussion med vårvärmen i antågande..

Jag är inne på att förfina idén med kopplingsur lite, och ansluta ett likadant infällt kopplingsur som styr ytterbelysningen
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... AE06691539

Men jag lär väl fortfarande behöva det där reläet för att inte göra brännaren strömlös, eller?

Någon som har kommit igenom, och har lösningen klar på vilka kablar som skall klippas/bytas på termostaten?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar