Timer eller full brass hela sommaren?
Timer eller full brass hela sommaren?
Ska man satsa på att montera en timer o och låta brännaren värma upp vatten för att duscha en gång varannan kväll eller ska man låta han gå hela sommaren? Vad blir billigast?
Jag har kört med timer förra sommar, så här såg ut http://www.freewebs.com/viking_manin/IMG_7094.JPG
Lite att läsa här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=timer
Tydlig tycker jag att det har fungerat bra med timer som jag hade under en tid somras 2005. Det pellets körde jag varje tidigare på morgonen, eftersom morgon är det kyligast ute så att starta pellets elda gör lättare och ger fart ut åt pipan.
Om det starta på mitt dagen så att luft dragning går trög och förekommer lite rökutveckla i pannrummet, pga ute varm och källare kall.
En lite sämre är att den håller inte varmvatten till kväll att duscha om fler personer. Som jag hade då avslutat på 80ºC då morgon och sen kväll låg mellan 50-60ºC fast jag klarade mig med två person att duscha kort tid om kväll. Går bra oxå att elda på sen kväll. Min panna är varmvattenväxling. Men de som har panna med vattenberedare inbygg är väl en annan sak så jag vet inte hur hållbar är den.
Jag tänker/funder (inte bestäm än)testa att göra time på elpatron som skall bara varme morgon och kväll räcker med upp 60 grader. så behöver inte ha på elpatron heltid. Om det är sparsam eller lika mycke om att ha på heltid? Så slipper ha pellets under sommar.
Inga som använder varmvatten under varmdagarna på sommar. bara morgon och sen kväll som typ duscha. Klart hade varit bra med solfångare eller typ 100 L varmvattenberedare.
Mer om timer kan du går in på sök och ange timer då har du fler att läsa.
Må gott
Lite att läsa här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=timer
Tydlig tycker jag att det har fungerat bra med timer som jag hade under en tid somras 2005. Det pellets körde jag varje tidigare på morgonen, eftersom morgon är det kyligast ute så att starta pellets elda gör lättare och ger fart ut åt pipan.
Om det starta på mitt dagen så att luft dragning går trög och förekommer lite rökutveckla i pannrummet, pga ute varm och källare kall.
En lite sämre är att den håller inte varmvatten till kväll att duscha om fler personer. Som jag hade då avslutat på 80ºC då morgon och sen kväll låg mellan 50-60ºC fast jag klarade mig med två person att duscha kort tid om kväll. Går bra oxå att elda på sen kväll. Min panna är varmvattenväxling. Men de som har panna med vattenberedare inbygg är väl en annan sak så jag vet inte hur hållbar är den.
Jag tänker/funder (inte bestäm än)testa att göra time på elpatron som skall bara varme morgon och kväll räcker med upp 60 grader. så behöver inte ha på elpatron heltid. Om det är sparsam eller lika mycke om att ha på heltid? Så slipper ha pellets under sommar.
Inga som använder varmvatten under varmdagarna på sommar. bara morgon och sen kväll som typ duscha. Klart hade varit bra med solfångare eller typ 100 L varmvattenberedare.
Mer om timer kan du går in på sök och ange timer då har du fler att läsa.
Må gott
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Jag körde på timer förra sommaren. Ställde timern så att brännaren startade 05:30 och värmde tanken till 80ºC. Sen avaktiverades timern efter brännarens gångtid + god marginal då jag inte vill bryta mitt i cykeln. Pannan (med intern vv-beredare höll temperaturen så även duschning på kvällen funkade fint.
I år har jag tänkt göra en snabb utvärdering av pelletsåtgången för förra sommaren. Har faktiskt inte räknat på det, men jag ska redovisa så fort jag får fram siffrorna. Jag kommer att jämföra med el-patrondrift så snart jag slår av cirkulationspumpen.
Jag har också tänkt att införa öppning av dragluckan när brännaren står still för att ytterligare minska pannans förluster.
I år har jag tänkt göra en snabb utvärdering av pelletsåtgången för förra sommaren. Har faktiskt inte räknat på det, men jag ska redovisa så fort jag får fram siffrorna. Jag kommer att jämföra med el-patrondrift så snart jag slår av cirkulationspumpen.
Jag har också tänkt att införa öppning av dragluckan när brännaren står still för att ytterligare minska pannans förluster.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
-
- Stor entusiast!
Varför inte köra mot ackumulatortank med vvberedare i och flytta shunt gruppen till tanken.Sedan kopplar man in en 80 graders laddomat mellan pannan och acktanken.Sedan sätter man start givaren till pelletsbrännaren i toppen på acktanken.Inställt värde ca:40 grader.Stopp termostaten till pelletsbrännaren placeras i botten på tanken.Inställt värde ca:90 grader.
Har pannan redan vvberedare eller slinga kopplas denna i hop med beredaren i tanken,då kommer denna att förvärma tankens beredare.
Då slipper man Timer över huvud taget.
Ännu bättre blir min lösning om pannan har lite vattenvolym
Har pannan redan vvberedare eller slinga kopplas denna i hop med beredaren i tanken,då kommer denna att förvärma tankens beredare.
Då slipper man Timer över huvud taget.
Ännu bättre blir min lösning om pannan har lite vattenvolym
Timer
Verkar ju smart att sätta en timer!
Jag har Ju Comet panna + Viking bio & enligt kopplingschema
så har jag 4 tåtar, Fas, Manöverfas, Jord, Nolla.
Hur har du kopplat manin?
Är Jord, Nolla, Manöverfas kopplade genom timern och
Fasmatning ej genom timer?
Hur reagerar pannan på att brännaren är bortkopplad?
Comet + Viking
Bio
Bio
Re: Timer
Ja den brun ska gå direkt till panel, och den grå inga om du inte har extra larm.lasse34 skrev:Verkar ju smart att sätta en timer!
Enkel beskrivning : Där du har nu svart huvudkabel mellan brännare och panel. klipp av kablar (undervik brun och grå) kopplar in dit jord, nolla , fas till en uttag och andra stick-kontak och märke med ena färg på utsidor var så att INTE FÅR bli fel när du stoppar stick-kontak till uttag (dvs så att du kopplar rätt med märke). och sätt dit timer mellan uttag och stick-kontak. Låt det vara minst 3 timmar aktiv innan avaktiv pga för säker skull, glöd kan pysa timmar därför fläkten och andra säkerhet har sin avvaktar om det skulle hända.
Edit: Klipp inte av där svartkabel och du kan köpa en bit kabel av el-affär.
Var försiktig, stäng av huvudström vid panna och ta ur propp innan du rör vid elekrik och koppling dit klar och grannska igen och spänna med skruvmejsel igen så att du koppla riktig ordenlig och rycka kablar så att alla kabelar sätt fast. Gör snyggt och sätt tillbaka propp och huvudström.
Inga påverkar på pannan när brännare är bortkopplad!!
Om det är nån fel så skylla mig inte !!!
Ni som vill ha inkoppla timer och är osäker på att gör själv så rekommenda nån kunning elektrik för din säker skull.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Jag kommer inte bryta strömmen till brännaren, utan koppla ett relä på dubbeltermostaten, så brännaren tror att pannan uppnått rätt temp och stannar med automatik.
Så bara klippa rätt kabel montera i reläet, en bit kabel med stickpropp från reläet som man pluggar i timern. Sen kan man ju sätta en liten strömbrytare som kopplar av timerstyrd gång på vintern.
Så bara klippa rätt kabel montera i reläet, en bit kabel med stickpropp från reläet som man pluggar i timern. Sen kan man ju sätta en liten strömbrytare som kopplar av timerstyrd gång på vintern.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
Låter som en mycket säkrare och bättre lösningen.lp75 skrev:Jag kommer inte bryta strömmen till brännaren, utan koppla ett relä på dubbeltermostaten, så brännaren tror att pannan uppnått rätt temp och stannar med automatik.
Eftersom du aldrig bryter strömmen till brännaren så fungerar de inbyggda säkerhetssystemen i brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Låter som en utmärkt idé.lp75 skrev:Jag kommer inte bryta strömmen till brännaren, utan koppla ett relä på dubbeltermostaten, så brännaren tror att pannan uppnått rätt temp och stannar med automatik.

Har du hittat nåt bra relä för detta?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Köpte detta, art nr 36-1984 http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=361983000Magnus skrev:Låter som en utmärkt idé.lp75 skrev:Jag kommer inte bryta strömmen till brännaren, utan koppla ett relä på dubbeltermostaten, så brännaren tror att pannan uppnått rätt temp och stannar med automatik.![]()
Har du hittat nåt bra relä för detta?
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
Gissar att det är liknade på övriga brännare.Turbo skrev:Hej, detta låter intressant. Är det någon som kör med timer på en Pellex P21:a.
Vore tacksam om någon förklarade vad för saker som behövs och hur det skall göras på den.
Tack på förhand!
Mvh Daniel
Till Janfire brännaren går det nolla och fas(via överhettningskydd) samt ytterligare en sladd som endast får spänning när termostaten "kallar" på värme(eller tvärtom har inte mätt upp än...isåfall blir det lite annars kopplat)....enkelt mäta upp(på min termostat är det på den sidan man kan ställa in gradtalet).
Den sladden skall brytas med hjälp av timern och reläet så "signalen" som kallar på värme inte når fram till brännaren.
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
Med lös thermia brännare så är den ansluten till nätet med stickpropp.
Åtminstone manualen säger att den både stoppar och startar igen vid strömavbrott på ett säkert sätt. Så en vanlig timer för 49kr borde räcka.
Det borde vara att ställa in drifttid då man brukar duscha.
Räcker varmvattnet till disk på dagen ( diskar fortfarande manuellt).
På detta sätt så kan man undvika underhållsglöd utan att byta till den nya programvaran för Bequemen.
Mycket billigare.
Är det ngn som har räknat på hur mycket man sparar?
Åtminstone manualen säger att den både stoppar och startar igen vid strömavbrott på ett säkert sätt. Så en vanlig timer för 49kr borde räcka.
Det borde vara att ställa in drifttid då man brukar duscha.
Räcker varmvattnet till disk på dagen ( diskar fortfarande manuellt).
På detta sätt så kan man undvika underhållsglöd utan att byta till den nya programvaran för Bequemen.

Är det ngn som har räknat på hur mycket man sparar?

CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten