Budgetlösning dammsugartransport av pellets

apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Inte för att jag har byggt några pelletstransportörer, men jag har arbetat mycket med att eliminera statisk elektricitet. I början av den här tråden finns en del funderingar om sådana laddningar.

Jag vill därför tillföra att:
Man kan inte leda bort statisk elektricitet från ett plaströr genom att ha en metalltråd inne i röret.
Inte heller kan man bli av med laddningarna genom att vira en jordad folie på andra sidan av röret.
Statisk elektricitet flyttar inte på sig, när laddningen finns på ett isolerande material.

Ska man slippa laddningar på ett transportrör finns två möjligheter:
Röret är elektriskt ledande (plåt, ledande plast eller liknande).
Man gör luften i röret ledande genom jonisering. Men det fungerar inte bra när man har materialtransport med hjälp av en fläkt genom röret. Jonerna blåser bort för fort då.

Alltså, ledande rör. Notera att röret måste vara väl jordat, med en till synes löjligt grov kabel (10 mm² eller så), annars fungerar det bara en stund, tills allt är uppladdat igen.

Lagom lufthastighet för att transportera pellets bör vara runt 25 m/s.
En krök på 90° på ett 50 mm rör motsvarar ungefär 0,5 meter rak längd, så det är helt klart bäst att undvika krökar.
Ett 50 mm rör har nästan 3 gånger så stort tryckfall per meter som ett 100 mm rör.
Detta bara för att ge er några siffror att fundera över.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Lagom lufthastighet för att transportera pellets bör vara runt 25 m/s.
En krök på 90° på ett 50 mm rör motsvarar ungefär 0,5 meter rak längd, så det är helt klart bäst att undvika krökar.
Ett 50 mm rör har nästan 3 gånger så stort tryckfall per meter som ett 100 mm rör.
Detta bara för att ge er några siffror att fundera över.
Tack för lite fakta :D
Det borde!? finnas en "optimal" dimension på rören när vi ska transportera pellets 25 m/s säger du och låt säga 10-15 meter, med så liten effekt på motorn som möjligt. Ju större rör desto större flöde för att få 25m/s.

Jag har sett lite olika dimensioner florera, bla. 63mm och 50mm, verkar dessutom vara industristandard.

Hmm, borde det inte vara bättre med ett "enkel rörssystem" än ett "slutet" ur statisk elektisitet synvinkel.

PS: Jag tänker använda jordade metallrör
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lager skrev: Jag har sett lite olika dimensioner florera, bla. 63mm och 50mm, verkar dessutom vara industristandard.

Hmm, borde det inte vara bättre med ett "enkel rörssystem" än ett "slutet" ur statisk elektisitet synvinkel.

PS: Jag tänker använda jordade metallrör
Jag vet att E.K. Teknik (före Sahlins tid) använde 50 mm metallrör. Men de slutade med det för det förde ett väldans oväsen med pelletsen i metallröret. De gick över till att använda en armerad gummislang (som jag har). Har för mig att det är 63 mm diameter på den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Nu har jag testat filtret lite, jag tog cirka 4-5 liter småspån/träpulver/damm och körde tre varv, och jodå det fastnade en del i filtret men det mesta gick ner i burken, men det är svårt att veta hur länge man kan köra utan att rengöra filtret. Det finaste dammet for antagligen rätt igenom alltihopa.

En liten fundering är ju hur mycket man egentligen behöver filtrera beroende på dammsugarkonstruktion. Ett grovavskilljande galler är nog en bra ide.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Nu har jag testat filtret lite, jag tog cirka 4-5 liter småspån/träpulver/damm och körde tre varv, och jodå det fastnade en del i filtret men det mesta gick ner i burken, men det är svårt att veta hur länge man kan köra utan att rengöra filtret. Det finaste dammet for antagligen rätt igenom alltihopa.

En liten fundering är ju hur mycket man egentligen behöver filtrera beroende på dammsugarkonstruktion. Ett grovavskilljande galler är nog en bra ide.
En del sugare drar ju luften förbi motorn för att kyla (kanske nästan alla) och då blir det väl lite känsligare om man får med sig mycket finpartiklar. Om de fastnar på motordelar så minskar kyleffekten och dammsugaren kan väl då "skära" på ett lite längre perspektiv.

Jag vet att vanliga dammsugare och betongdamm inte är någon bra kombination. Körde sönder en (motorn skar) när vi byggde och då tänkte vi ändå på det här med att försöka undvika betongdamm så mycket som det ändå gick.

Den sugare som jag har till mitt luftmatningssystem tycker jag börjar låta lite ovanligt. Skall riva isär den och kontrollera till sommaren då solfångarna tar över driften helt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag vet att vanliga dammsugare och betongdamm inte är någon bra kombination. Körde sönder en (motorn skar) när vi byggde och då tänkte vi ändå på det här med att försöka undvika betongdamm så mycket som det ändå gick.
Betongdamm jodå, done that, nyss...! :oops:
Den motorn sitter nu på cyklonen. Den dog pga. att mekaniken för fjädringen av kolstiften gukkade igen, lite rengöring så rockade den på igen... :D

Dvs. nära gång du får så kolla kolen, det är troligen de som inte har kontakt/slut, motorn har nog inte brunnit om inte hela motorrotorn fastnat... :!:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Dvs. nära gång du får så kolla kolen, det är troligen de som inte har kontakt/slut, motorn har nog inte brunnit om inte hela motorrotorn fastnat... :!:
Den luktade lite illa när den slutade att fungera, men jag har den kvar (har inte fått tummen ur att slänga den än).

Kanske att man skulle ta en titt innanför skalet för att se vad som är/var problemet.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Visst, ju större rör, desto giftigare fläkt ska det till för att det ska fungera. Ökar rördimensionen till det dubbla ökar luftvolyment med fyra gånger, vid samma hastighet.

Jag kan nog tänka mig att det räcker med 20 m/s för pellets, som ju är ganska trevliga att transportera, jämfört med en del annat, som jag varit insyltad i, om man inte kör för mycket uppåt.

Tänk också på att partiklar har en förmåga att fastna i varandra, om inte hålet de ska igenom är åtminstone 2-3 gånger större än partiklarna.
Rörförlusterna anges normalt sett vid 20 m/s, och ökar med kvadraten på lufthastighetens förhållande till 20 m/s, så det kostar på att öka tempot på luften.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Inlägg av tr5 »

Rördiametern har nämnts några gånger, men vilka diametrar använder ni egentligen?
Jag laborerade lite med en verklig budgetlösning nu i helgen. Befintlig grovdammsugare och lite olika rör/slangar.
Mitt största problem var att få in pelletsen (Vestmarka brun) i röret. Det blev lätt stopp vid inloppet. 50 mm avloppsrör fungerade ganska bra, men enstaka stopp blev det iallafall när en ovanligt lång pellet satte sig på tvären någon cm in i röret.
Nästa dimension som fanns hemma var 75mm. Detta orkade dammsugaren inte med.
Mitt mål är att kunna fylla veckoförrådet från storsäck mha luft. d.v.s ingen automatik utan tanken är att fyllningen skall stå och gå medan jag askar ur och pysslar med annat i pannrummet.
Jag ser att någon kör så litet som 32 mm och jag funderar över hur det funkar. Är det bara så enkelt att min fläkt är för klen och det är därför det stoppar.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

tr5 skrev: Mitt största problem var att få in pelletsen (Vestmarka brun) i röret. Det blev lätt stopp vid inloppet. 50 mm avloppsrör fungerade ganska bra, men enstaka stopp blev det iallafall när en ovanligt lång pellet satte sig på tvären någon cm in i röret.
De lösningar jag sett på hur man får in pelletsen i sugsystemet är att man har en skruv som matar från storförrådet. Där man normalt släpper pelletsen vid motorn så monterar man sugröret i form av ett kors. Dvs sugröret "korsar" genom underdelen på flexröret och går förbi med en liten pip vars uppgift är att suga "tjuvluft" som ger bra sprutt i luftflödet.

Hur detta ska stoppa fastnade pelletsar vet jag inte, men en förutsättning är ju en slang med slät insida.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Mitt vaccumsystem är på följande sätt uppbyggt:
Ett Mafa villaförråd till ett Mafa mini.
Detta drivs med två sugmotorer som är synkade med varandra.
I toppen av varje sugmotor så har varje motor ett insug som kopplas samman i en y-koppling till "en slang" som går vidare till miniförrådet. På sidan av varje sugmotor finns ett utblås som likadant där går ihop med en y-koppling, men där går slangen tillbaka till bulkförrådet. Sedan går en slang från skruvmotorn på bulkförrådet till det lilla förrådet. Då har man ett slutet system, där finspånet transporteras tillbaka till bulkförrådet.
Slangarna är 50mm invändigt och släta med en jordad fläta hela vägen. Den är jordad i det stora samt det lilla förrådet. Systemet transporterar pellets 15m samt 5m lodrätt. Styrningen PLC. I topp och i botten på mini förrådet sitter det kapasitiva givare som känner av när det är dags att kalla på pellets. Adapteranslutningen på det lilla förrådet för in och utslang är placerad högt upp på sidan av förrådet, därför att det skapar ett bättre vaccum där än en placering i toppen. Förrådet är förseglat med ett lock så att det blir så tätt som möjligt. In och ut rören på adaptern är lutade neråt i 45grader så att slangarna hänger neråt, och i locket finns en gummimatta fastskruvad för dämpning då inblåsningen går upp mot locket. Tillbaka- loppet har ett fint galler så att endast finfraktioner går tillbaka till bulförrådet. Kanske denna beskrivning kommer någon till rätta.
Svarar även på frågor!
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hej Karla!

Är ditt system byggt med inköpta "riktiga" produkter, eller är det ett hemmasnickeri?

Jag kommer ev att prova ett vacuumsystem här så snart min riktiga panna kommer på plats. Bulkörråd hamnar på utsidan av huset om jag ska köra skruv (med kondensrisk etc). Men vacuum kan jag ha förrådet i garaget och slanga hem pelletsen utan problem. Ska bara få ihop det hela...
Senast redigerad av Barsk den ons 19 apr, 2006 08:53, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Mitt vaccumsystem är på följande sätt uppbyggt:
Ett Mafa villaförråd till ett Mafa mini.
Detta drivs med två sugmotorer som är synkade med varandra.
I toppen av varje sugmotor så har varje motor ett insug som kopplas samman i en y-koppling till "en slang" som går vidare till miniförrådet. På sidan av varje sugmotor finns ett utblås som likadant där går ihop med en y-koppling, men där går slangen tillbaka till bulkförrådet. Sedan går en slang från skruvmotorn på bulkförrådet till det lilla förrådet. Då har man ett slutet system, där finspånet transporteras tillbaka till bulkförrådet.
Slangarna är 50mm invändigt och släta med en jordad fläta hela vägen. Den är jordad i det stora samt det lilla förrådet. Systemet transporterar pellets 15m samt 5m lodrätt. Styrningen PLC. I topp och i botten på mini förrådet sitter det kapasitiva givare som känner av när det är dags att kalla på pellets. Adapteranslutningen på det lilla förrådet för in och utslang är placerad högt upp på sidan av förrådet, därför att det skapar ett bättre vaccum där än en placering i toppen. Förrådet är förseglat med ett lock så att det blir så tätt som möjligt. In och ut rören på adaptern är lutade neråt i 45grader så att slangarna hänger neråt, och i locket finns en gummimatta fastskruvad för dämpning då inblåsningen går upp mot locket. Tillbaka- loppet har ett fint galler så att endast finfraktioner går tillbaka till bulförrådet. Kanske denna beskrivning kommer någon till rätta.
Svarar även på frågor!
Kan vi få se lite bilder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Barsk skrev:Hej Karla!

Är ditt system byggt med inköpta "riktiga" produkter, eller är det ett hemmasnickeri?

Jag kommer ev att prova ett vacuumsystem här så snart min riktiga panna kommer på plats. Bulkförråd hamnar på utsidan av huset (med kondensrisker etc) om jag ska köra skruv. Men vacuum kan jag ha förrådet i garaget och slanga hem pelletsen utan problem. Ska bara få ihop det hela...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hej Karla!

Ett par funderingar:
- Vad har du för effekt på motorerna?
- Hur går det med pelletsen när de åker upp i locket? finfraktioner?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar