Någon trädgårdskunnig?
Någon trädgårdskunnig?
Någon trädgårdsexpert som kan tipsa om vilka växter som bäst gillar askan från pelletspannan? Gräset? Rabatterna? Rhododendronen?
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det går bra på gräsmattan o buskar mm men max 1 liter/m2 bör du strö ut.. Ej att rekomendera aska som gödsel på bärbuskar då det innehåller en del tungmetaller..
Läste att askan innehåller 20-30% kalk
Kan medd att det blommade som f-n från syrenbuskarna ifjol o grannarna frågade vad jag gjort med dom..

Läste att askan innehåller 20-30% kalk
Kan medd att det blommade som f-n från syrenbuskarna ifjol o grannarna frågade vad jag gjort med dom..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Ok, tack för alla tipsen. Jag såg en ganska kul sak idag när jag var ute och slängde ut aska i solskenet
det var att det riktigt gnistrade om askan, är det metallerna man ser eller? Svårt att beskriva men det såg ut som glitter i vissa vinklar mot solen.
Börjar nog bli sjuk i skallen tycker to.m. att askan är vacker nu

Då: 30 000:-/år med olja 
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Har hört att man ska släcka askan, dvs blanda den med vatten innan man gödslar med den, alternativt gödsla en regnig dag. Tydligen är det nån kemisk process som gör askan släckt. Annars är den för aggressiv och kan döda växterna.wertok skrev:Ok, tack för alla tipsen. Jag såg en ganska kul sak idag när jag var ute och slängde ut aska i solskenetdet var att det riktigt gnistrade om askan, är det metallerna man ser eller? Svårt att beskriva men det såg ut som glitter i vissa vinklar mot solen.
Rent praktisk kan man kanske gödsla med osläckt aska och sen blaska på med lite vatten. Så tänker i vart fall jag göra...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har inte funnit något om att askan ska va släckt, Bara att det inte ska va glöd i den..Barsk skrev:
Har hört att man ska släcka askan, dvs blanda den med vatten innan man gödslar med den, alternativt gödsla en regnig dag.
Rent praktisk kan man kanske gödsla med osläckt aska och sen blaska på med lite vatten. Så tänker i vart fall jag göra...
Men istället för att blaska med vatten så slänger jag ut askan på snön o då är man av med snön på några dagar..

Farsan har alltid gjort så o för i tiden strödde dom aska där dom skulle köra gödsel (åkervägar) el dra fram timmer med häst på våren så slapp dom skotta..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd