Koppla en timer till pumpen?

Starscream
Gallringsobjekt

Koppla en timer till pumpen?

Inlägg av Starscream »

Tänkte hjälpa farsan min med detta..

Nu kör han pumpen på dygnet runt, men där finns ju massor av pellets att spara tänkte jag genom att stänga av på natten, men att det ska hunnit bli varmt då man vaknar.

Är dålig på sådant här själv.

Vart kopplar man timern?

Kan ta bilder där ni vill och posta om det hjälper.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vilken pump är det som du skall styra med timer??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Starscream
Gallringsobjekt

Inlägg av Starscream »

Roli skrev:Vilken pump är det som du skall styra med timer??
Cirkulationspumpen :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är det en shuntstyrning med nattsänkningsfunktion/veckour han ska ha.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Som någon-vem-det-nu-var skrev tidigare så kan man ju skaffa en rumstermostat som man sätter på lämpligt ställe i huset och låta den styra cirkulationspumpen. Riktigt bra idé till "fattigmans-styrning" tycker jag. :)

Exempelvis art.nr. 32-4128 från Clas Ohlson. --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Bassman skrev:...skaffa en rumstermostat som man sätter på lämpligt ställe i huset och låta den styra cirkulationspumpen
Hmmm... är det någon som har förverkligat den idén? Hade faktiskt exakt samma tankar för längesen, men det föll i glömska... Om man ställer shunten i "lämpligt" läge borde det ju faktiskt kunna fungera. Okey, kanske inte som en thermomatic kanske men ändå... Kan det vara risk för "ryckig" värme efter som elementen ändrar från kallt till varmt och vise versa hela tiden? Ett styrsystem för direktverkande el-element fungerar ju nästan så, fast med kontaktorer som pulsar ut el för att skapa jämn värme
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej hopp !

Jag har hört att man inte sparar någonting på att stänga av med en extern termostat. Då det går åt lika mycket energi som man sparat, att värma upp ledningar, väggar, radiatorer mm. igen vid uppstart.

Anledningen till att man har en shunt, är ju just för att man skall ha ett underhållsflöde på värmen hela tiden.

Däremot, med EL-element är detta en fantastisk lösning ;)

Dessutom mår inte huset/systemet bra av att bli kallt/varmt hela tiden.

Tror att dessa tidiga honeywell-termostater/timer du sett, är till för att stänga av flödet genom pannan på natten för att snabbt kunna värma upp pannan till morgon-tappvattnet. Pannorna var ju inte så effektiva då.
Men jag vet inte...kanske finns folk som haft dessa som shunt oxå ? ;)

Mvh

Bamyl
Håkan S
Lärjunge!

Styra cirkulationspumpen med termostat.

Inlägg av Håkan S »

Hade runt-74 ett hus med oljepanna där cirkulationspumpen styrdes av en termostat inne i huset, pannan stod i garaget.Nackdelen var att det knäppte i ledningarna när nytt varmt vatten trycktes in, man vaknade på natten nnär termostaten slog till.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Man får tänka på att om man har ett dåligt isolerat hus med värmerören i ytterväggarna kan det sluta i katastrof om man stänger ner cirkulationen kalla vinterdagar.
Thermia Biomatic 20+
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Min föräldrars hus hade också till/från på pumpen, när vi köpte det 1968. Numera sitter det shuntmotor och kontinuerligt gående pump. Mycket bättre.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

Timer till pumpen är nog mer att rekommendera under vår och höst när man bara behöver värme på nätterna. Under dagtid när shuntautomatiken ändå stänger shunten kan man ju lika gärna slå av pumpen också.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Så har jag, när shunten är i stängt läge, så stängs cirk-pumpen av.

Mycket bra ;)
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Termostatstyrd cirkulationspump.

Inlägg av Bassman »

Hmm.... Så termostatstyrd cirkulationspump är ingen bra idé alltså? (inte ens för mig som inte har nån shunt alls)

Jag som hade siktat in mig på 36-1903 från Clas Ohlson --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Jag provade denna variant när pannan var nyinstallerad nån gång på 70-talet, men det var ingen bra idé. Det blev väldiga innetemperaturskillnader, ja obehagligt faktiskt. Så jag monterade en shuntstyrning med utegivare istället som har fungerat perfekt sedan 30 år tillbaka. Kostar ju inte så mycket om man kan montera själv. Nattsänkning är inte heller nån höjdare men man kan ju alltid prova....
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Skriv svar