Koppla en timer till pumpen?
-
- Gallringsobjekt
Koppla en timer till pumpen?
Tänkte hjälpa farsan min med detta..
Nu kör han pumpen på dygnet runt, men där finns ju massor av pellets att spara tänkte jag genom att stänga av på natten, men att det ska hunnit bli varmt då man vaknar.
Är dålig på sådant här själv.
Vart kopplar man timern?
Kan ta bilder där ni vill och posta om det hjälper.
Tack på förhand.
Nu kör han pumpen på dygnet runt, men där finns ju massor av pellets att spara tänkte jag genom att stänga av på natten, men att det ska hunnit bli varmt då man vaknar.
Är dålig på sådant här själv.
Vart kopplar man timern?
Kan ta bilder där ni vill och posta om det hjälper.
Tack på förhand.
-
- Gallringsobjekt
Som någon-vem-det-nu-var skrev tidigare så kan man ju skaffa en rumstermostat som man sätter på lämpligt ställe i huset och låta den styra cirkulationspumpen. Riktigt bra idé till "fattigmans-styrning" tycker jag. 
Exempelvis art.nr. 32-4128 från Clas Ohlson. --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785

Exempelvis art.nr. 32-4128 från Clas Ohlson. --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
-
- Lärjunge!
Hmmm... är det någon som har förverkligat den idén? Hade faktiskt exakt samma tankar för längesen, men det föll i glömska... Om man ställer shunten i "lämpligt" läge borde det ju faktiskt kunna fungera. Okey, kanske inte som en thermomatic kanske men ändå... Kan det vara risk för "ryckig" värme efter som elementen ändrar från kallt till varmt och vise versa hela tiden? Ett styrsystem för direktverkande el-element fungerar ju nästan så, fast med kontaktorer som pulsar ut el för att skapa jämn värmeBassman skrev:...skaffa en rumstermostat som man sätter på lämpligt ställe i huset och låta den styra cirkulationspumpen
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Hej hopp !
Jag har hört att man inte sparar någonting på att stänga av med en extern termostat. Då det går åt lika mycket energi som man sparat, att värma upp ledningar, väggar, radiatorer mm. igen vid uppstart.
Anledningen till att man har en shunt, är ju just för att man skall ha ett underhållsflöde på värmen hela tiden.
Däremot, med EL-element är detta en fantastisk lösning
Dessutom mår inte huset/systemet bra av att bli kallt/varmt hela tiden.
Tror att dessa tidiga honeywell-termostater/timer du sett, är till för att stänga av flödet genom pannan på natten för att snabbt kunna värma upp pannan till morgon-tappvattnet. Pannorna var ju inte så effektiva då.
Men jag vet inte...kanske finns folk som haft dessa som shunt oxå ?
Mvh
Bamyl
Jag har hört att man inte sparar någonting på att stänga av med en extern termostat. Då det går åt lika mycket energi som man sparat, att värma upp ledningar, väggar, radiatorer mm. igen vid uppstart.
Anledningen till att man har en shunt, är ju just för att man skall ha ett underhållsflöde på värmen hela tiden.
Däremot, med EL-element är detta en fantastisk lösning

Dessutom mår inte huset/systemet bra av att bli kallt/varmt hela tiden.
Tror att dessa tidiga honeywell-termostater/timer du sett, är till för att stänga av flödet genom pannan på natten för att snabbt kunna värma upp pannan till morgon-tappvattnet. Pannorna var ju inte så effektiva då.
Men jag vet inte...kanske finns folk som haft dessa som shunt oxå ?

Mvh
Bamyl
Styra cirkulationspumpen med termostat.
Hade runt-74 ett hus med oljepanna där cirkulationspumpen styrdes av en termostat inne i huset, pannan stod i garaget.Nackdelen var att det knäppte i ledningarna när nytt varmt vatten trycktes in, man vaknade på natten nnär termostaten slog till.
-
- Pannrumstomte!
Termostatstyrd cirkulationspump.
Hmm.... Så termostatstyrd cirkulationspump är ingen bra idé alltså? (inte ens för mig som inte har nån shunt alls)
Jag som hade siktat in mig på 36-1903 från Clas Ohlson --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Jag som hade siktat in mig på 36-1903 från Clas Ohlson --> http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 72EE849785
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Jag provade denna variant när pannan var nyinstallerad nån gång på 70-talet, men det var ingen bra idé. Det blev väldiga innetemperaturskillnader, ja obehagligt faktiskt. Så jag monterade en shuntstyrning med utegivare istället som har fungerat perfekt sedan 30 år tillbaka. Kostar ju inte så mycket om man kan montera själv. Nattsänkning är inte heller nån höjdare men man kan ju alltid prova....
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.