Kan detta vara vettigt?

bax
Fröträd

Re: Kan detta vara vettigt?

Inlägg av bax »

ralphot skrev:Kan det vara så lönsamt så att vi bör installera pelletsvärme?
Dom trycker på med fjärrvärme nu här också.....

Ralph
Vad vill dom ha för fjärrvärmeanslutningen?

Är det billigt så kan du väl hoppa med, och höjer dom sedan priserna över din "rimlighetsgräns" så är det ju bara be dom att fara och flyga, och välja något annat.
Fjärrvärmebolagen kan ju inte höja priserna precis hur som helst, för till slut lessnar folk och byter till annan uppvärmning. Och bolagen behöver nog varenda kund dom kan få ihop. Men visst testar dom gränserna, you bet.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

bax skrev:

Ralph

Är det billigt så kan du väl hoppa med, och höjer dom sedan priserna över din "rimlighetsgräns" så är det ju bara be dom att fara och flyga, och välja något annat.
Fjärrvärmebolagen kan ju inte höja priserna precis hur som helst, för till slut lessnar folk och byter till annan uppvärmning. Och bolagen behöver nog varenda kund dom kan få ihop. Men visst testar dom gränserna, you bet.
Jag har räknat lite på vad jag tjänar på diverse energislag här i Karlstad.
Med 26.000 kWh förbrukning så kostar 26.000 / år med olja & el.
Med pellets sparar jag ca 18-19 tusen
Med fjärrvärme 12 tusen

Med pellets så spar jag alltså ca 5-6 tusen per år mot fjärrvärme.

Jag har räknat på en modern pelletspanna med årsverkningsgrad runt 85%, dvs åretrunteldning. Priset för komplett installation för fjärrvärme i Karlstad är 55 tusen, så det priset jämfört med en ny panna typ CTC EcoFlex med konverteringsbidrag går ju på ett ut i stort sett om man bortser från bulkförråd.

En annan sak att tänka på vad gäller fjärrvärme är att det kostar att GÅ UR! I Karlstad tror jag det kostar 50.000 att gå ur fjärrvärmen! Snacka om att låsa fast sina kunder... :shock:
Hmm, kollade efter fakta i detta, men hittade inget just nu. Men kolla vad som gäller för att säga upp avtalet i din kommun!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Barsk skrev:En annan sak att tänka på vad gäller fjärrvärme är att det kostar att GÅ UR! I Karlstad tror jag det kostar 50.000 att gå ur fjärrvärmen! Snacka om att låsa fast sina kunder...
Skojar du, eller :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Det var nog det mest chockande jag läst på länge....
Hur får man ihop ett sådant avtal juridiskt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Barsk skrev: En annan sak att tänka på vad gäller fjärrvärme är att det kostar att GÅ UR! I Karlstad tror jag det kostar 50.000 att gå ur fjärrvärmen! Snacka om att låsa fast sina kunder... :shock:
:shock: :shock: :shock:

Finns det dylika klausuler är det inget att fundera på, då kan dom fara och flyga direkt.

Nä, du måste skoja, eller... :?:
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

bax skrev:
Barsk skrev: En annan sak att tänka på vad gäller fjärrvärme är att det kostar att GÅ UR! I Karlstad tror jag det kostar 50.000 att gå ur fjärrvärmen! Snacka om att låsa fast sina kunder... :shock:
:shock: :shock: :shock:

Finns det dylika klausuler är det inget att fundera på, då kan dom fara och flyga direkt.

Nä, du måste skoja, eller... :?:
Skojade inte, men jag har kollat upp det nu med Karlstads Energi och enligt dom är det INGA kostnader för att gå ur. Man är bunden i 5 år, sen kan man gå ur med 3 månaders uppsägningstid.

Får be om ursäkt om jag kom med oriktiga påståenden här, men det var från en i andra fall trovärdig källa. Kanske att dom har haft denna regel förut? I vart fall inte längre.

Dementerat alltså!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
PerS
Gallringsobjekt

Inlägg av PerS »

Hej Barsk!

Till att börja tror jag att 85% årsverkninggrad är optimistiskt. Sedan gäller konverteringsbidraget även då man byter till fjärrvärme.
Utdrag från Boverkets hemsida:

Konverteringsstöd från direktverkande elvärme i bostadshus

Hos länsstyrelsen kan du ansöka om stöd för att konvertera från direktverkande elvärme till fjärrvärme, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller biobränsle. En ansökan om stöd ska ha kommit in till länsstyrelsen inom två månader från det att en åtgärd påbörjades.

Samma text finns om konvertering från olja.

Att det sedan skulle kosta 50 000:- säga upp avtalet tror jag inte på. Jag antar att energiverket i Karlstad använder standardavtal från Svensk Fjärrvärme: http://www.karlstadsenergi.se/templates ... Privat.pdf.
Möjligtvis är man bunden under några år. Här i närheten (Östergötland) finns energiverk som har så korta bindningstider som 2 år.

Kan tänka mej att i slutändan blir pelletsdriften någon eller några tusenlappar billigare per år, d.v.s. ungefär kapitalkostnaden för ett bulkförråd.

Hälningar

Per S
PerS
Gallringsobjekt

Inlägg av PerS »

Hej!

Ni hann få in två inlägg medans jag skrev ihop mitt :D
Nä, 50 000:- för att slippa fjärrvärmen lät allt för orimligt!

Per
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Barsk skrev:
bax skrev:

Ralph

Jag har räknat lite på vad jag tjänar på diverse energislag här i Karlstad.
Med 26.000 kWh förbrukning så kostar 26.000 / år med olja & el.
Med pellets sparar jag ca 18-19 tusen
Med fjärrvärme 12 tusen

Med pellets så spar jag alltså ca 5-6 tusen per år mot fjärrvärme.

Jag har räknat på en modern pelletspanna med årsverkningsgrad runt 85%, dvs åretrunteldning. Priset för komplett installation för fjärrvärme i Karlstad är 55 tusen, så det priset jämfört med en ny panna typ CTC EcoFlex med konverteringsbidrag går ju på ett ut i stort sett om man bortser från bulkförråd.

En annan sak att tänka på vad gäller fjärrvärme är att det kostar att GÅ UR! I Karlstad tror jag det kostar 50.000 att gå ur fjärrvärmen! Snacka om att låsa fast sina kunder... :shock:
Hmm, kollade efter fakta i detta, men hittade inget just nu. Men kolla vad som gäller för att säga upp avtalet i din kommun!
Till pellets tillkomer ju dock kostnad för sotning 2-3 gånger per år. Brandbesiktning vart 3:e år. Sen måste du vara hemma då bulkförrådet ska fyllas, 2 gånger per år. Till detta har du ju också den normala skötseln av anläggningen 10-20 minuter var 14:e dag. Sen lever ju pannan inte i all oändlighet. Gamla pannor klarade ju 30 år men om dagens pannor funkar som allting annat nytt så får vi nog vara glad om de håller i 15-20 år idag. Efter det har du på nytt 80.000 som ska investeras.

Men visst, du tjänar på pellets mot fjärrvärme. Men ska du bygga nytt och ska räkna in kvadratmeterkostnaden som tillkommer för pannrummer och bulkförrådet + skorsten så är vinsten (om det äns är vinst) minimal mot fjärrvärme och bergvärme. Så frågan är ju om pelletsen har någon framtid? (Ja, lite provocerade skriviet men det alltid kul med en diskution).

Angående kostnaden att gå ur verkar ju den horribel. Ok, om man måste binda sig för ett antal år då det kostar en hel del att dra fram fjärrvärmen till bostaden. Men efter det måste det ju vara gratis.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

PerS skrev:Hej Barsk!

Till att börja tror jag att 85% årsverkninggrad är optimistiskt.
Inte enligt ÄFAB som testat ett antal moderna pelletspannor. Se här (kolla upp Thermia Biomatic20+):
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Fredde skrev: Till pellets tillkomer ju dock kostnad för sotning 2-3 gånger per år. Brandbesiktning vart 3:e år. Sen måste du vara hemma då bulkförrådet ska fyllas, 2 gånger per år. Till detta har du ju också den normala skötseln av anläggningen 10-20 minuter var 14:e dag. Sen lever ju pannan inte i all oändlighet. Gamla pannor klarade ju 30 år men om dagens pannor funkar som allting annat nytt så får vi nog vara glad om de håller i 15-20 år idag. Efter det har du på nytt 80.000 som ska investeras.
Jo, det är klart. Det är kostnader som tillkommer och som något drar ner pelletsvinsten, men inte så mycket.. Men vem vet vad som gäller om 15-20 år? Med monopolmarknaden som gäller för fjärrvärme vet man ju inte vad som kan hända. Det är väl just monopolmarknaden som är största abret för min del... Dessutom får vi inte in fjärrvärme till vårt område förrän 2008 och det är NU jag behöver en ny lösning.

Jag är inte emot fjärrvärme i sig, det är en lysande lösning för många. Dessutom som nån skrev så är det ju konverteringsbidrag till fjärrvärme också. Det är en fördel jag inte räknat in i min jämförelse!
Fredde skrev: Men visst, du tjänar på pellets mot fjärrvärme. Men ska du bygga nytt och ska räkna in kvadratmeterkostnaden som tillkommer för pannrummer och bulkförrådet + skorsten så är vinsten (om det äns är vinst) minimal mot fjärrvärme och bergvärme. Så frågan är ju om pelletsen har någon framtid? (Ja, lite provocerade skriviet men det alltid kul med en diskution).
För nyproduktion lönar det sig inte med vare sig av dessa alternativ. Elpanna, effektiv isolering och effektiv återvinning av värmen från ventilation o.dyl verkar vara vad dom kör med. Det är vi med gamla hus som får dras med dessa lösningar.
Fredde skrev: Angående kostnaden att gå ur verkar ju den horribel. Ok, om man måste binda sig för ett antal år då det kostar en hel del att dra fram fjärrvärmen till bostaden. Men efter det måste det ju vara gratis.
Jag kollade upp detta noga, och som jag skrev ovan så är det INTE så. 5 års bindning, sen kan man gå ur med 3 mån uppsägning. Inga kostnader. Ber om ursäkt för den felaktigheten!
PerS
Gallringsobjekt

Inlägg av PerS »

Hej!

Jo, jag har läst den och det är sant att pannorna numer klarar årsverkningsgrader på 85% och mer. Men det kräver att brännaren är optimalt inställd mot det bränsle man använder just för tillfället. De pannor som har en styrutrustning som gör att pannan själv anpassar sig till bränslet kostar i allmänhet mer än de ca 55 000:- du angav i jämförelsen med fjärrvärme. Att göra en manuell injustering den dagen man byter till ett bränsle med lite andra data kostar enl en annan tråd i detta forum någonstans mellan 1000-1500 kr.

Jag skulle därför inte kalkylera med 85% årsverkningsgrad i praktiskt drift.

Hälsningar och hoppas du blir nöjd vad du än väljer!

Per
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

PerS skrev:Hej!

Jo, jag har läst den och det är sant att pannorna numer klarar årsverkningsgrader på 85% och mer. Men det kräver att brännaren är optimalt inställd mot det bränsle man använder just för tillfället. De pannor som har en styrutrustning som gör att pannan själv anpassar sig till bränslet kostar i allmänhet mer än de ca 55 000:- du angav i jämförelsen med fjärrvärme. Att göra en manuell injustering den dagen man byter till ett bränsle med lite andra data kostar enl en annan tråd i detta forum någonstans mellan 1000-1500 kr.

Jag skulle därför inte kalkylera med 85% årsverkningsgrad i praktiskt drift.

Hälsningar och hoppas du blir nöjd vad du än väljer!

Per
Jag har frågat mina potentiella leverantörer om det är Ok om jag får låna ett rökgasinstrument då jag t.ex byter pelletssort osv - och det har dom gått med på! Så med det för handen så hoppas jag kunna hålla hög verkningsgrad i pannan, även om den faktiska kanske blir något lägre än 85% till o från.

Om jag blir nöjd med mitt val får du fråga om nåt år :P
Som sagt har jag bara pellets eller bergvärme att välja mellan. Fjärrvärmen är alltför fjärran för att kunna hinnas med.
ralphot
Späd planta

Inlägg av ralphot »

Karla1 skrev:
Har ditt hus två plan med källare?
Vilken kommun bor du i?
Hur stor är din uppvärmda boyta? exkl. uppvärmd Biyta
Byggår?
Antal personer som bor i fastigheten?
Ja, två plan med källare
Ale kommun (Surte)
140 m2 samt 70 m2 källare med 80" hemmabio i gillestugan - mmmmm ;-)
Byggår 1956 ombyggd 1975
Vi bor två här, nästan pensionärer (64 resp 63)
Pigga som 17! :)
Senast redigerad av ralphot den ons 05 apr, 2006 20:35, redigerad totalt 2 gång.
ralphot
Späd planta

Inlägg av ralphot »

bax skrev:

Jag är lite tveksam till fjärrvärmen dels på priset, räknade på det och förtjänsten blir ca 24% mot 49% för pellets. Tror inte att pellets kommer att beskattas på samma sätt som olja och el (och fjärrvärme också för den delen) eftersom myndigheterna önskar att man använder förnyelsebara bränslen.

Sedan verkar det tveksamt om fjärrvärmen kommer hit, det kommer bara under förutsättning att tillräckligt antal anmäler sig i vårt område. Det kan dröja länge och då rinner våra pengar bort. Den 1 okt i år ökar vårt kWh-pris från 58 öre till ca en krona!

Så jag måste handla nu!
PerS
Gallringsobjekt

Inlägg av PerS »

Allan skrev:Ni som säger att ni skulle ansluta er till fjärrvärme, utan större betänkligheter, är det inte beroende på vad det kostar?
I likhet med GoForIt Pellets ogillar jag tanken på att vara utlämnad till en leverantör.
Givetvis skulle jag inte välja fjärrvärme till vilket pris som helst, men precis som 99% av alla som skriver på detta forum (inkl jag själv) tror sig veta (100% säkra kan vi ju faktiskt inte vara) att pellets är totalekonmiskt bättre (över en längre tid) än en värmepump tror jag att fjärrvärme är bättre totalekonomiskt (eller i alla fall lika bra) som pellets.

Angående de prisökningar på fjärrvärme som nämnts finns det säkert energibolag som har en konstig prispolitik men då är det bara att hoppas att kunderna säger upp sina avtal och övergår till annan uppvärmningsform.

Vårhälsningar

Per
Skriv svar