Fredde skrev:
Till pellets tillkomer ju dock kostnad för sotning 2-3 gånger per år. Brandbesiktning vart 3:e år. Sen måste du vara hemma då bulkförrådet ska fyllas, 2 gånger per år. Till detta har du ju också den normala skötseln av anläggningen 10-20 minuter var 14:e dag. Sen lever ju pannan inte i all oändlighet. Gamla pannor klarade ju 30 år men om dagens pannor funkar som allting annat nytt så får vi nog vara glad om de håller i 15-20 år idag. Efter det har du på nytt 80.000 som ska investeras.
Jo, det är klart. Det är kostnader som tillkommer och som något drar ner pelletsvinsten, men inte så mycket.. Men vem vet vad som gäller om 15-20 år? Med monopolmarknaden som gäller för fjärrvärme vet man ju inte vad som kan hända. Det är väl just monopolmarknaden som är största abret för min del... Dessutom får vi inte in fjärrvärme till vårt område förrän 2008 och det är NU jag behöver en ny lösning.
Jag är inte emot fjärrvärme i sig, det är en lysande lösning för många. Dessutom som nån skrev så är det ju konverteringsbidrag till fjärrvärme också. Det är en fördel jag inte räknat in i min jämförelse!
Fredde skrev:
Men visst, du tjänar på pellets mot fjärrvärme. Men ska du bygga nytt och ska räkna in kvadratmeterkostnaden som tillkommer för pannrummer och bulkförrådet + skorsten så är vinsten (om det äns är vinst) minimal mot fjärrvärme och bergvärme. Så frågan är ju om pelletsen har någon framtid? (Ja, lite provocerade skriviet men det alltid kul med en diskution).
För nyproduktion lönar det sig inte med vare sig av dessa alternativ. Elpanna, effektiv isolering och effektiv återvinning av värmen från ventilation o.dyl verkar vara vad dom kör med. Det är vi med gamla hus som får dras med dessa lösningar.
Fredde skrev:
Angående kostnaden att gå ur verkar ju den horribel. Ok, om man måste binda sig för ett antal år då det kostar en hel del att dra fram fjärrvärmen till bostaden. Men efter det måste det ju vara gratis.
Jag kollade upp detta noga, och som jag skrev ovan så är det
INTE så. 5 års bindning, sen kan man gå ur med 3 mån uppsägning. Inga kostnader. Ber om ursäkt för den felaktigheten!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.