Lägre förbrukning vid hög effekt

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av André »

Jomil skrev:
André skrev: Har nu testat köra brännaren på både 11 o 16 kW med co2 på 12,5% o jag har kört med stängd shunt o inget vv uttag..
Kan du upprepa försöken med samma resultat?
Lite lurigt att elda mot en acktank med tanke på skiktningen som kan va lite olika från gång till gång.

/Micke
Jag har kört 5 test på varje läge o tiden är det samma iof kan de kanske skillja måm 1/10 grad men inte några större skillnader..
Testade att köra brännaren på 18 kW oxå men de gick inte fortare än att köra med 16 kW så det borde gått åt mer då tiden är samma.. Min 3 åring lyckades komma förbi o tippa ut skålen som pelletsen låg i vilket gjorde att vikt mätningen ute blev då de åkte in en del under förråde.. :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Tänk vad ett litet h kan göra.
Ser detta nu. Gud vad jag är slarvig.

Klart att det skall vara Kwh.

Skärpning på Logaritmen
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag har ju inte ändrat någon ståndpunkt när det gäller förbränningsverkningsgraden, jag vill till dig säga som jag gjort till logaritmen i tidigare inlägg, kolla ÄFAB:s test läs igenom rapporten ordentligt och kom igen efter detta och förklara varför de kommit fram till sina siffror när det gäller förbränningsverkningsgraden.
När det gäller ackumulatortank så har den inget med förbränningsverkningsgraden att göra, då är vi inne på systemverkningsgrad.
ÄFAB:s testmiljö uppfyller ju kraven som du själv har framfört i tidigare inlägg för att man skall få tillräkligt bra och säkra resultat.
Har du gjort dina mätningar med samma förutsättningar? Kan för övrigt inte ha någon synpunkt på dina testmätningar.
Sedan vill jag att du tittar på energifirman.com förbränningslära och om rostrets betydelse för glödbädden och rostrets yta för tjockleken på glödbädden.

Klart att förbränningsverkningsgraden kan variera, den är ju alldrig konstant, då har du en jäkligt bra utrustning. Inte ens en lamdastyrning klarar detta 100%. Du får säga vad du vill men justerar du en brännare efter O2 och Co, Co2 och får en bra verkningsgrad så spelar inte effekten någon roll på förbränningsverkningsgraden. Verkningsgraden är alltid den samma oavsett kW. Dom flesta brännare utan dom senaste plc-styrningarna klarar inte att brinna bra på låg effekt på grund av att dom tappar luftöverkottet, och till följd en sämre verkningsgrad (man ser detta bra på ett mätinstrument). Därför är Pellxbrännaren som ett exempel bättre att köra på lite högre effekt hela tiden emot en acktank då den blir stabilare i själva förbränningen, då också en lägre förbrukning mot acktank som jag nämt i tidigare inlägg. Har du då en stabilare förbränning så håller den också verkningsgraden bättre.

Sedan har du ju Bequembrännaren som brinner med en modulerande effekt, samt med brännarkopp som kan hantera även finspånet på ett mycket bättre sätt och med underhållsfyr. Den fungerar bra emot en acktank även vid låg effekt på grund av just den modulerande förbränningen. Det gör att den inte tappar just luftöverskottet lika lätt, och kan då hålla en bra verkningsgrad och till följd en lägre förbrukning.
En jäkligt bra brännare ur min synpunkt, men nackdelen är underhållsfyren vid stilleståndstiderna mot en acktank samt sommarperioden. Under sommartiden samt vid långa stilleståndsperioder är då en Pellx bättre då den hanterar tändningen bra. Alltså tänder vid start och brinner sedan ut vid uppnådd panntemperatur. Värt att nämna är att dom få brännare som kan hantera en lägre effekt också får en högre verkningsgrad samt då också lägre rökgastemperatur.

Jag har heller alldrig hävdat att förbränningsverkningsgraden har med acktanken att göra, se tidigare innlägg där jag ställer samma fråga!
Det vet jag ej vart du fått ifrån.

Det är väl självklart att ÄFAB´s testutrustning visar ett bättre resultat än vad du får hemma i ditt eget pannrum, Glöm inte att jag nämde att André kan få ett ca värde på sina tester. Jag tror inte han har förutsättningarna att redovisa exakta resultatsiffror, inte ens ÄFAB, men deras är betydligt mer tillförlitliga.

Om jag litar på mina tester? Ja, jag har konstaterat att just för min förbrukning så har jag hittat rätt inställning och gång på brännaren.
Går säkert att optimera om jag hade förutsättningarna.

Jag tycker att det är bra att han gör dessa tester på sin anläggning då han kanske kan få en bättre förbrukning hemma hos sig, samt även kanske ge andra tips. Det jag ifrågasatte i från början var hur han gjorde sina uträkningar, hur han mäter.

Ha det!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:
Sedan har du ju Bequembrännaren som brinner med en modulerande effekt, samt med brännarkopp som kan hantera även finspånet på ett mycket bättre sätt och med underhållsfyr. Den fungerar bra emot en acktank även vid låg effekt på grund av just den modulerande förbränningen. Det gör att den inte tappar just luftöverskottet lika lätt, och kan då hålla en bra verkningsgrad och till följd en lägre förbrukning.
En jäkligt bra brännare ur min synpunkt, men nackdelen är underhållsfyren vid stilleståndstiderna mot en acktank samt sommarperioden. Under sommartiden samt vid långa stilleståndsperioder är då en Pellx bättre då den hanterar tändningen bra. Alltså tänder vid start och brinner sedan ut vid uppnådd panntemperatur.

Ha det!
Bequemen går ju köra med både underhållsglöd o kallstart via panntemp/acktankstemp.. Jag kör då kallstart sommarhalv året.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Har inte läst alla inlägg, men här refereras till ÄFABs test av olika brännares verkningsgrad vid låg/hög belastning. Inte säker på att ni pratar om samma test, men för några år sedan kom ÄFAB fram till att verkningsgraden för i stort sett alla brännare är radikalt lägre vid ett lågt effektuttag (ca 5kW) än ett högt effektuttag (motsv. brännarens fulleffekt). Då mätte de imatad pelletmängd och uttagen effekt ur pannan (varmvattenflöde och temp). Det har många av någon anledning tolkat som att brännare inte ska gå på lågeffekt. Det som rapporten egentligen säger är att brännarna är dåliga på att starta och stoppa! Vilket ju inte är någon nyhet. Däremot säger rapporten ingenting om huruvida vissa brännares lågeffektläge förbättrar situationen eller inte, eftersom de inte har testat något annat än brännarnas maxeffektläge (det kan man se om man analyserar graferna lite, hur ofta de startar och stoppar ger en fingervisning om vilken effekt de ger ut). Tex PellX som har automatisk effektreglering (i två steg) har använts med enbart full effekt. Min åsikt i frågan är att det är självklart att förbränningsverkningsgraden blir sämre om man kör en brännare optimerad för 20 kW på 10kW, men hur mycket sämre är det ingen som vet (iallafall inte ÄFAB). Det är också självklart att antalet start och stopp blir mindre, vilket i sin tur höjer verkningsgraden (Det har ÄFAB visat klart och tydligt att start/stopp är katastrofalt för verkningsgraden). Så tills någon med en bra testrigg kan testa vilket som påverkar resultatet mest, så tänker jag köra min PellX på hel och halveffekt. Har man sedan ackumulatortank så blir ju antalet start och stopp försumbart och påverkar knappast totalverkningsgraden längre.
Skriv svar