Lägre förbrukning vid hög effekt

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av André »

Har nu testat köra brännaren på både 11 o 16 kW med co2 på 12,5% o jag har kört med stängd shunt o inget vv uttag..

Det gick prick 1 kg mer pellets att värma 500l acktanken från 35 till 77 grader med brännaren på 11 kW mot 16 kW o det tog nästan dubbelt så lång tid..
Kollade förbrukningen från att pannan va 80 grader o laddomaten startade...
Det gick 5,5 kg med 11 kW o 4,5 kg pellets vid 16 kW så det gör en ökad förbrukning på 22% med att köra med låg effekt.. :shock: :? :?:
Rökgastempen låg på 125 grader vid 11 kW o 152 grader på 16 kW..
Så uträkningar av verkningsgrad då men räknar på co2 o rökgastemp stämmer inte som det verkar.. :?
Kan va många som är lurade på verkningsgraden om det är så här..

Har även tätat pannan ordentligt innan ja kollade så det är inget tjuvdrag nånstans nu.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Så slutledingen blir att stänga av en lågenergilägen? Eller ställa in dem likadant som högeffektläget? En förlust på 22% är en hel del som man gärna vil undvika.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja iaf om man kör mot acktank..
Men jag kan tänka mej att de beror på typ av panna oxå.. Jag har en panna med grov rökkanal så en med trånga tuber kanske resultatet blir anorlunda.. :roll:
Jag som varit förespråkare för lägre effekt o långa gångtider sen är det tvärtom.. :oops:
Så ännu en sak som gör att man blir lite fundersam vad man ska tro om testerna som äfab, stem m.fl skriver hur det ska vara.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av Karla1 »

André skrev:Har nu testat köra brännaren på både 11 o 16 kW med co2 på 12,5% o jag har kört med stängd shunt o inget vv uttag..

Det gick prick 1 kg mer pellets att värma 500l acktanken från 35 till 77 grader med brännaren på 11 kW mot 16 kW o det tog nästan dubbelt så lång tid..
Kollade förbrukningen från att pannan va 80 grader o laddomaten startade...
Det gick 5,5 kg med 11 kW o 4,5 kg pellets vid 16 kW så det gör en ökad förbrukning på 22% med att köra med låg effekt.. :shock: :? :?:
Rökgastempen låg på 125 grader vid 11 kW o 152 grader på 16 kW..
Så uträkningar av verkningsgrad då men räknar på co2 o rökgastemp stämmer inte som det verkar.. :?
Kan va många som är lurade på verkningsgraden om det är så här..

Har även tätat pannan ordentligt innan ja kollade så det är inget tjuvdrag nånstans nu.. 8)

Vilken verkningsgrad är det du menar?
Är det förbränningsverkningsgraden i brännaren?
Det ger väl själv efter vilken kW du ställer in på brännaren hur fort du kör upp tempern i tanken. Har du låg effekt så tar det ju längre tid och förbrukningen blir större, men du har fortfarande hög verkningsgrad i förbränningen.
Sedan har du ju verkningsgraden på pannan som är en helt annan femma, den är ju lika vad du än har för kW på brännaren.
PeterG
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 10:39

Inlägg av PeterG »

Jag har också "lekt" lite med mina två lägsta effektlägen på Janfire.
Har med stängd shunt kollat förbrukning och tid på dessa lägen.
Sedan har jag använt dessa värden (kg/min) vid normal körning.
Jag kör med ca20 graders hysteres och utan ack-tank.

Med min brännare i min panna så ser det ut så här:
Över noll grader:
Läge låg (1): relativt lång brinntid, relativt lång stilla-tid
Läge hög: (2) relativt kort brinntid,relativt lång stilla-tid

Under noll grader:
Läge låg (1): lååång brinntid, relativt kort stilla-tid
Läge hög (2): relativt lång brinntid,relativt kort stilla-tid

Självklart eller hur! Nu till förbrukningen:
Förbrukning: Ju varmare det är ute ju mer tjänar jag på att köra på läge "hög"!
När det är kallt så är det tvärtom.

När det är varmt ute liknar mitt system ett system med ack-tank = långa stilla-tider, så det stämmer ju bra med vad André skriver.
När det är kallt så har jag nytta av de lååånga brinntiderna då detta ger väldigt få cykler/dygn trots att stilla-tiden är kort.

Blev detta begripligt?!
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det jag menar är att förbränningsverkningsgraden inte ska blandas in i detta fall. Har du brännaren inställd efter ett instrument som visar låt oss säga 91-93% i verkningsgrad så förändras ju inte denna på grund av att han kör på 11 eller 20kW. Den är ju den samma om brännaren är rätt justerad.
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Det är väl den totala verkningsgraden som är det intressanta.
Jag tror inte det går att få samma totalverkningsgrad hela vägen från 4-20kW.
Vilket också Andre´s tester visar. Bästa totalverkninggraden borde man få när man ligger i nära pannans maximala effektuttag. Modulerad effekt kanske inte är så bra trots allt ?
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

PeterG skrev:Med min brännare i min panna så ser det ut så här:
Över noll grader:
Läge låg (1): relativt lång brinntid, relativt lång stilla-tid
Läge hög: (2) relativt kort brinntid,relativt lång stilla-tid

Under noll grader:
Läge låg (1): lååång brinntid, relativt kort stilla-tid
Läge hög (2): relativt lång brinntid,relativt kort stilla-tid

Självklart eller hur! Nu till förbrukningen:
Förbrukning: Ju varmare det är ute ju mer tjänar jag på att köra på läge "hög"!
När det är kallt så är det tvärtom.
Det skulle vara kul och få mer exakta gångtider på de olika lägena för att kunna bedöma verkningsgraden bättre. Låge att passa på i natt som kanske blir den sista kalla natten på ett tag?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av Karla1 »

André skrev:Har nu testat köra brännaren på både 11 o 16 kW med co2 på 12,5% o jag har kört med stängd shunt o inget vv uttag..

Det gick prick 1 kg mer pellets att värma 500l acktanken från 35 till 77 grader med brännaren på 11 kW mot 16 kW o det tog nästan dubbelt så lång tid..
Kollade förbrukningen från att pannan va 80 grader o laddomaten startade...
Det gick 5,5 kg med 11 kW o 4,5 kg pellets vid 16 kW så det gör en ökad förbrukning på 22% med att köra med låg effekt.. :shock: :? :?:
Rökgastempen låg på 125 grader vid 11 kW o 152 grader på 16 kW..
Så uträkningar av verkningsgrad då men räknar på co2 o rökgastemp stämmer inte som det verkar.. :?
Kan va många som är lurade på verkningsgraden om det är så här..


Har även tätat pannan ordentligt innan ja kollade så det är inget tjuvdrag nånstans nu.. 8)
Det jag reagerade på var detta som han skriver... (röd markering)
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Re: Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av olle67 »

Karla1 skrev:

Det ger väl själv efter vilken kW du ställer in på brännaren hur fort du kör upp tempern i tanken. Har du låg effekt så tar det ju längre tid och förbrukningen blir större, men du har fortfarande hög verkningsgrad i förbränningen.
Karla1 skrev:
Det jag menar är att förbränningsverkningsgraden inte ska blandas in i detta fall. Har du brännaren inställd efter ett instrument som visar låt oss säga 91-93% i verkningsgrad så förändras ju inte denna på grund av att han kör på 11 eller 20kW. Den är ju den samma om brännaren är rätt justerad.
:?
Jag tycker du säger mot dig själv när du skriver att du har samma verkningsgrad, men ändå högre förbrukning vid lågeffekt läget.
Har man samma verkningsgrad så är ju även förbrukningen den samma.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag tycker du säger mot dig själv när du skriver att du har samma verkningsgrad, men ändå högre förbrukning vid lågeffekt läget.
Har man samma verkningsgrad så är ju även förbrukningen den samma.
Två saker:
1). Andre sa inte att han hade samma verkningsgrad bara samma CO2-tal, rökgastempen varierade om jag förstod Andre rätt (eller?)
2). Även om man har samma förbränningsverkningsgrad så kan man få olika förbrukning, detta eftersom man måste även ta hänsyn till förlusterna under stopptiden, vilka är andra än under körning (vet dock ej hur mycket det skiljer).

Huset ska ju värmas hela dagen även om det inte brinner i pannan... så Andre; Kollade du hur lång hela cykeln blev? Med hög effekt innebär det ju att man måste starta brännaren tidigare för nästa cykel. Alltså inte nödvändigtvis en lägre verkningsgrad. Fast 1Kg(22%) låter onekligen mycket med stängd shunt.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Karla1 skrev:Det jag menar är att förbränningsverkningsgraden inte ska blandas in i detta fall. Har du brännaren inställd efter ett instrument som visar låt oss säga 91-93% i verkningsgrad så förändras ju inte denna på grund av att han kör på 11 eller 20kW. Den är ju den samma om brännaren är rätt justerad.
Tyvärr Karla1 här tror jag att du är ute och cyklar rejält.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

André skrev:Ja iaf om man kör mot acktank..
Men jag kan tänka mej att de beror på typ av panna oxå.. Jag har en panna med grov rökkanal så en med trånga tuber kanske resultatet blir anorlunda.. :roll:
Jag som varit förespråkare för lägre effekt o långa gångtider sen är det tvärtom.. :oops:
Så ännu en sak som gör att man blir lite fundersam vad man ska tro om testerna som äfab, stem m.fl skriver hur det ska vara.. :?
André! Jag har svårt att hålla med dig om att testerna rekommenderar att man skall köra på låg effekt. Kan du peka på någon test som rekommenderar detta, för jag har då inte hittat någon sådan generell rekommendation, utan det måste vara ett fall med speciella förutsättningar.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Lager skrev
2). Även om man har samma förbränningsverkningsgrad så kan man få olika förbrukning, detta eftersom man måste även ta hänsyn till förlusterna under stopptiden, vilka är andra än under körning (vet dock ej hur mycket det skiljer).
Nä, här tycker jag att du blandar äpplen och päron rätt friskt.

Det André har gjort är ju att han har fått olika förbrukning på de två fallen för att värma upp exakt lika mycket vatten till exakt samma temperatur.
Förutsättningarna under stopptiden är ju desamma och då blir ju förlusterna under stopptiden exakt de samma.

Så olika förbrukning i detta fall ger olika, summa (förbränningsverkningsgrad+pannverkningsgrad). OBS! Det är inte enbart förbränningsverkningsgraden som André har mätt!

Det jag tror du är inne på är anläggningsverkningsgraden. Men för att kunna räkna på den så måste man veta kör respektive stopptiderna.

Men din slutsats om att det är mindre än 22% är helt rätt.
Senast redigerad av MP den sön 26 mar, 2006 03:14, redigerad totalt 1 gånger.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av MP »

André skrev..
Så uträkningar av verkningsgrad då men räknar på co2 o rökgastemp stämmer inte som det verkar.. :?
Kan va många som är lurade på verkningsgraden om det är så här..
Uträkningen av färbränningsverkningsgraden kan du ju inte räkna med att få den att stämma med din uträkning 22% via mätningen av pelletsförbrukningen.
Detta eftersom mätningen av pelletsförbrukningen är ju både förbränningsverkningsgraden och pannverkningsgraden.
Skriv svar