Lägre förbrukning vid hög effekt

Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

MP skrev:
Karla1 skrev:Det jag menar är att förbränningsverkningsgraden inte ska blandas in i detta fall. Har du brännaren inställd efter ett instrument som visar låt oss säga 91-93% i verkningsgrad så förändras ju inte denna på grund av att han kör på 11 eller 20kW. Den är ju den samma om brännaren är rätt justerad.
Tyvärr Karla1 här tror jag att du är ute och cyklar rejält.
En högre effekt får du väl med mängden bränsle du matar in i brännaren kontra syre. Har du då en mindre mängd bränsle så får du en lägre effekt.
Men själva förbränningsverkningsgraden som jag menar kan ligga på lika nivå.
Som att jämföra en Ecotec brännare A3 15kW emot deras 300kW.

Hoppas du förstår mig nu då, annars vet jag ej hur jag ska förklara detta för dig hur jag menar.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Så för mig är det svårt att förstå att Karla1 och Logaritmen kan hävda att en brännare/panna har bättre verkningsgrad vid lågeffekt än vid högeffekt
Vart hävdar jag detta?
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Jag hävdar också i alla mina inlägg att jag vill ha Ackumulatortank till
pellest eldning för att brännaren skall brinna med full effekt under hela eldnings sykeln. Då går de åt mindre pellets enl era tidigare inlägg.
Jag håller fullständig med Karla1.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

logaritmen skrev:Bra!! Att ni förstår mig!
Nu gör vi ett till exempel.
En ved panna rymmer 100 Liter ved.
Björkved inehåller 1,4kw/Liter.
En 500 Liters Acktank kan lagra 30 kwh.
Nu kommer även verkningsgraden att tillkoma på pannnan.(Vi säger att den är 80%).

100*1,4*0,8=112kw ger pannan.
En 500 Liters tank lagrar 30kwh.
500Liter*3=1500 Liter Tank. Alla pannor är överdimensionerade till dom flesta villor. Man kan även säga att eldstadsvolymen är 50 Liter på pannan
så kan ni räkna själva.Det som står som märkeffekt på pannan kan man kan man strunta i.

Nu får ni tänka själva vad som händer när en pelletsbrännare blir installerad på en ganska vanlig olje/vedpanna när effekten på pelletsbrännaren sällan över går 20Kw... Det är fortfarande den effekt man tillför pannan som gäller. Inte den märk effekt som står på pannans skylt........

ING-B-Å
Jag förstår dig inte. Du verkar blanda om kW och kWh. Det tar väl åtminstone 4 timmar att bränna av 100 liter björkved även i en stor panna. Om vi antar att du menar att björkved innehåller 1.4 kWh/l så är det en medeleffekt på 35 kW som pannan bör klara att ta emot. Under vissa delar av eldningscykeln bör den klara mer än så.

Kollade precis rökgastemperaturen för min pann/brännarkombination och den går upp från 100 till 105 grader när brännaren ändrar effekten från 9.5 (standard) till 13.5 kW (sk. "turbo" när panntemperaturen inte går upp så fort som den brukar). Pannan har märkeffekten 30 kW för olja så enligt inlägg här på forumet så ligger vettig maxeffekt vid pelletseldning på cirka 18 kW.
BlueFlame sedan -05
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Blanda inte i hop Effekt och Energi.
Ackumulering betyder att man lagrar Energi från en tidsperiod till en annan. Exempelvis i en Ackumulatortank.

Effekten på pannan avgör hur snabbt man laddar Acktanken.

Effekt*Tid =Energi.
Det som lagras i vattnet i en Ackumulatortank är Kwh.

B-Å
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

logaritmen skrev:Jag hävdar också i alla mina inlägg att jag vill ha Ackumulatortank till
pellest eldning för att brännaren skall brinna med full effekt under hela eldnings sykeln. Då går de åt mindre pellets enl era tidigare inlägg.
Jag håller fullständig med Karla1.
Logaritmen jag får härmed ta tillbaka mitt påstående om att du anser att en brännare har mindre verkningsgrad vid hög effekt än vid låg.

Ser nu att jag har läst dina inlägg lite slarvigt, kanske på grund av att när du har citerat så syns det väldigt dåligt så jag har nog tagit vissa citat som dina egna inlägg.

För att förtydliga så har jag i mina inlägg inte skrivit något om att man måste/skall ha ackumulatortank för den har ju inte med förbränningsverkningsgraden att göra. Då är man ju inne på systemverkningsgrad.
Se ÄFAB:s test med ackumulatordrift mot pellets så hade man ju enbart ett fall som var optimerat där det var effektivare med ackumulator än att köra direktdrift. Och om jag minns rätt så hade man standardackumulatorer med 9 cm PUR.
Jag håller fullständig med Karla1.
Sedan får du väl återkomma om vad det är du håller med Karla1 om. För om jag förstått rätt så anser han att oberoende vilken effekt man kör en pelletsbrännare med, som är rätt inställd, så har man samma förbränningsverkningsgrad. Och det anser jag fortfarande är fel.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Detta verkar vara ett intressant ämne.

Att jag håller med Karla1 är följande.
Om vi mäter en förbränningsverkningsgrad på en pelletsbrännare, vi kan säga till 91% vid max effekt.Då skall förbränningsverkningsgraden inte bli sämre bara för att brännaren går ner på en lägre Effekt.Den skall fortfarande vara 91%.

Annars är brännaren fel justerad enl mig.

B-Å
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

logaritmen skrev: Tänk om du kunde få upp effekten till 35kw. Då skulle pellets förbrukningen bli ännu mindre (eller)??
Är du helt säker på att pannan och brännaren måste ha samma angiven effekt för att pellets förbrukningen skall bli högre??Det tror inte jag på??

Vi gör ett exempel. På en vanlig panna står det (Effekt 20kw).
Om vi nu säger att vi eldar med ved i denna panna så är det alltid eldstadsvolymen som kommer att avgöra effekten.

Ex. Eldstadsvolymen på pannan är ca:100 Liter som en vanlig panna ofta har. Björk ved innehåller ca:1,4kw/Liter.

1,4*100=140 kw. Man måste förstå detta!!!
Denna effekt får man inte vid pellets eldning.
Har man en pelletsbrännare som avger 18kw så har pannans märk effekt ingen som hällst betydelse.

Tillförd effekt är 18kw. Pannan fungerar bara som värme upptagande yta..
B-Å
logaritmen skrev: Nu gör vi ett till exempel.
En ved panna rymmer 100 Liter ved.
Björkved inehåller 1,4kw/Liter.
En 500 Liters Acktank kan lagra 30 kwh.
Nu kommer även verkningsgraden att tillkoma på pannnan.(Vi säger att den är 80%).

100*1,4*0,8=112kw ger pannan.
En 500 Liters tank lagrar 30kwh.
500Liter*3=1500 Liter Tank. Alla pannor är överdimensionerade till dom flesta villor. Man kan även säga att eldstadsvolymen är 50 Liter på pannan
så kan ni räkna själva.Det som står som märkeffekt på pannan kan man kan man strunta i.
B-Å
När ger veden 1.4 kW/liter? När hela ytan brinner eller i slutet när det bara är lite glöd kvar... Jag lovar att om du stoppar i 112 kW i din Solo Innova dimensionerad för 20 kW är enda effekten att du steker kråkor på taket. :twisted:
logaritmen skrev:Mycket märkligt!
Hur kan det komma sig att min Baxi Panna kan ladda 1500 Liter Acktank på ett i lägg med ved.

Eldstads volymen på pannan är 115 Liter.
Ett Vedträ som är 50cm lång och en decimeter brett = 5 Liter ved.
Enligt Energimyndigheten innehåller torr björkved 1.6 kWh/liter ved så du skulle klara dig med 70 liters vedinlägg för att värma dina acktankar om du har 80% verkningsgrad.... (1.6*70*0.8=90 kWh (där var och en av dina acktankar kan ta emot 30 kWh)).
logaritmen skrev:Blanda inte i hop Effekt och Energi.
Ackumulering betyder att man lagrar Energi från en tidsperiod till en annan. Exempelvis i en Ackumulatortank.

Effekten på pannan avgör hur snabbt man laddar Acktanken.

Effekt*Tid =Energi.
Det som lagras i vattnet i en Ackumulatortank är Kwh.

B-Å
Jotack det sambandet använder jag dagligen men jag försöker bara förstå din räkning. :?
BlueFlame sedan -05
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

logaritmen skrev: Tänk om du kunde få upp effekten till 35kw. Då skulle pellets förbrukningen bli ännu mindre (eller)??
Är du helt säker på att pannan och brännaren måste ha samma angiven effekt för att pellets förbrukningen skall bli högre??Det tror inte jag på??

Vi gör ett exempel. På en vanlig panna står det (Effekt 20kw).
Om vi nu säger att vi eldar med ved i denna panna så är det alltid eldstadsvolymen som kommer att avgöra effekten.

Ex. Eldstadsvolymen på pannan är ca:100 Liter som en vanlig panna ofta har. Björk ved innehåller ca:1,4kw/Liter.

1,4*100=140 kw. Man måste förstå detta!!!
Denna effekt får man inte vid pellets eldning.
Har man en pelletsbrännare som avger 18kw så har pannans märk effekt ingen som hällst betydelse.

Tillförd effekt är 18kw. Pannan fungerar bara som värme upptagande yta..
B-Å
Nja, märkeffekten skall ju spegla vad pannan kan ta upp.
logaritmen skrev: Nu gör vi ett till exempel.
En ved panna rymmer 100 Liter ved.
Björkved inehåller 1,4kw/Liter.
En 500 Liters Acktank kan lagra 30 kwh.
Nu kommer även verkningsgraden att tillkoma på pannnan.(Vi säger att den är 80%).

100*1,4*0,8=112kw ger pannan.
En 500 Liters tank lagrar 30kwh.
500Liter*3=1500 Liter Tank. Alla pannor är överdimensionerade till dom flesta villor. Man kan även säga att eldstadsvolymen är 50 Liter på pannan
så kan ni räkna själva.Det som står som märkeffekt på pannan kan man kan man strunta i.
B-Å
När ger veden 1.4 kW/liter? När hela ytan brinner eller i slutet när det bara är lite glöd kvar... Jag lovar att om du stoppar i 112 kW i din Solo Innova dimensionerad för 20 kW är enda effekten att du steker kråkor på taket. :twisted:
logaritmen skrev:Mycket märkligt!
Hur kan det komma sig att min Baxi Panna kan ladda 1500 Liter Acktank på ett i lägg med ved.

Eldstads volymen på pannan är 115 Liter.
Ett Vedträ som är 50cm lång och en decimeter brett = 5 Liter ved.
Enligt Energimyndigheten innehåller torr björkved 1.6 kWh/liter ved så du skulle klara dig med 70 liters vedinlägg för att värma dina acktankar om du har 80% verkningsgrad.... (1.6*70*0.8=90 kWh (där var och en av dina acktankar kan ta emot 30 kWh)).
logaritmen skrev:Blanda inte i hop Effekt och Energi.
Ackumulering betyder att man lagrar Energi från en tidsperiod till en annan. Exempelvis i en Ackumulatortank.

Effekten på pannan avgör hur snabbt man laddar Acktanken.

Effekt*Tid =Energi.
Det som lagras i vattnet i en Ackumulatortank är Kwh.

B-Å
Jotack det sambandet använder jag dagligen men jag försöker bara förstå din räkning. :?
BlueFlame sedan -05
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

logaritmen skrev:Detta verkar vara ett intressant ämne.

Att jag håller med Karla1 är följande.
Om vi mäter en förbränningsverkningsgrad på en pelletsbrännare, vi kan säga till 91% vid max effekt.Då skall förbränningsverkningsgraden inte bli sämre bara för att brännaren går ner på en lägre Effekt.Den skall fortfarande vara 91%.

Annars är brännaren fel justerad enl mig.

B-Å
Skulle du inte kunna ta och läsa ÄFAB:s test på pelletsbrännare och sedan förklara för mig varför de anger olika förbränningsverkningsgrader vid låg resp hög last. Jag har ju gjort ett utdrag från testen i ett tidigare inlägg i denna tråd på brännare Bequem. Varenda brännare i testen uppvisar ju liknande resultat.

Här är det nog helt klart att du tänker fel.
I så fall skulle ju konklutionen vara att alla pelletsbrännarmärke skull
ha "riktig" variabel effekt och körning mot acktank vore helt onödig.
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Re: Lägre förbrukning vid hög effekt

Inlägg av Jomil »

André skrev:Har nu testat köra brännaren på både 11 o 16 kW med co2 på 12,5% o jag har kört med stängd shunt o inget vv uttag..

Det gick prick 1 kg mer pellets att värma 500l acktanken från 35 till 77 grader med brännaren på 11 kW mot 16 kW o det tog nästan dubbelt så lång tid..
Kollade förbrukningen från att pannan va 80 grader o laddomaten startade...
Det gick 5,5 kg med 11 kW o 4,5 kg pellets vid 16 kW så det gör en ökad förbrukning på 22% med att köra med låg effekt.. :shock: :? :?:
Rökgastempen låg på 125 grader vid 11 kW o 152 grader på 16 kW..
Så uträkningar av verkningsgrad då men räknar på co2 o rökgastemp stämmer inte som det verkar.. :?
Kan va många som är lurade på verkningsgraden om det är så här..

Har även tätat pannan ordentligt innan ja kollade så det är inget tjuvdrag nånstans nu.. 8)
Kan du upprepa försöken med samma resultat?
Lite lurigt att elda mot en acktank med tanke på skiktningen som kan va lite olika från gång till gång.

/Micke
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Ok Mitt räknesätt är väl lite förenktat,jag skulle visa på ett enkelt sätt ungefär tankegången Effekt på panna samt dim av tank.

Naturligt vis skall man räkna på andra förluster också.
Rör förluster,Strålningsförluster,förluster vid uppstart osv.
Samt husets förbrukning under eldningen.

Men som sagt var, pannan är jag hel nöjd med ,samt att på sommar tid
stämmer i alla fall mitt räknesätt.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

MP!
Om vi säger att vi ska justera en Pellx brännare i två effektnivåer. Alltså högeffekt och lågeffekt som denna brännare kan hantera.

Panntemperaturen är från start ca 30grader då vi börjar med högeffekten på ca 17- 20kW (exp.mätvärdet tas vid 73grader). Man justerar den så att mätvärden samt verkningsgraden är ok! När brännaren sedan går ner på lågeffekt vid, låt oss säga 75graders panntemperatur justerar du brännaren efter en lägre luft och bränslemängd som ger en lägre effekt på brännaren ca 12- 14kW(exp. mätvärde tas vid 80grader). Här justeras då också mätvärden samt verkningsgraden. Med mitt Testo325 så får jag lika bra verkningsgrad på förbränningen som vid hög eller lågeffekt. Klart att det kan skilja någon procent, men ligger du runt 90- 93% är det ok för denna brännare. Men, jag vill tillägga att i övergången mellan hög och lågeffekten varierar verkningsgraden och dom övriga mätvärdena till brännaren har stabiliserats. Jag kan ju även ta bort en bygel och enbart köra den i ett effektläge, då gör du ju endast en justering med mätinstrumentet. Effekten beror ju på mängden kol och syre du blandar, förbränningsverkningsgraden får du ju vid opptimalt "stämda" värden.
Sedan beror det väl på vilken brännare du har, styrning mm hur förbränningscyklen ser ut på mätinstrumentet, hur tät och bra är pannan, samt hur passar skorsten mm mera ihop. Lamdastyrning.

Kör man denna brännare emot en panna med stor vattenmängd, eldstad eller en acktank så ska den köras med högeffekt hela tiden för att få en lägre förbrukning. Som sagt det beror på vilken anläggning du har, jag får en lägre förbrukning med hög och lågeffekten i min panna eftersom den har en mindre vattenmängd, har testat detta flera gånger så jag vet.

Tänk som vid vedeldning, har du en panna med lågeffekt så får du ju också elda mera för att tankarna ska bli varma. Det finns en begränsning vid pelletseldning, som enligt min erfarenhet är att en acktank bör inte vara större än 500- 750 liter för en normal villa med en brännare monterad på 15- 25kW. Har du för stor volym så tjänar du inte på detta i längden, förbrukningen av pellets ökar.



Är min förklaring godkänd?
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

logaritmen skrev:Blanda inte i hop Effekt och Energi.
Ackumulering betyder att man lagrar Energi från en tidsperiod till en annan. Exempelvis i en Ackumulatortank.

Effekten på pannan avgör hur snabbt man laddar Acktanken.

Effekt*Tid =Energi.
Det som lagras i vattnet i en Ackumulatortank är Kwh.

B-Å
det är väl precis vad du gör.
logaritmen skrev: Nu gör vi ett till exempel.
En ved panna rymmer 100 Liter ved.
Björkved inehåller 1,4kw/Liter.
En 500 Liters Acktank kan lagra 30 kwh.
Nu kommer även verkningsgraden att tillkoma på pannnan.(Vi säger att den är 80%).

100*1,4*0,8=112kw ger pannan.
En 500 Liters tank lagrar 30kwh.
500Liter*3=1500 Liter Tank. Alla pannor är överdimensionerade till dom flesta villor. Man kan även säga att eldstadsvolymen är 50 Liter på pannan
så kan ni räkna själva.Det som står som märkeffekt på pannan kan man kan man strunta i.
B-Å
B-Å
Björkved inehåller 1,4kw/Liter (effekt/liter :?: ). Ska vara 1,4 kWh/liter (energi/liter).
100*1,4*0,8=112kw ger pannan (effekt då tar det bara 48 min att ladda 1500 l vatten :?: ) Ska vara 112 kWh (energi).
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Karla1 skrev:MP!
Om vi säger att vi ska justera en Pellx brännare i två effektnivåer. Alltså högeffekt och lågeffekt som denna brännare kan hantera.

Panntemperaturen är från start ca 30grader då vi börjar med högeffekten på ca 17- 20kW (exp.mätvärdet tas vid 73grader). Man justerar den så att mätvärden samt verkningsgraden är ok! När brännaren sedan går ner på lågeffekt vid, låt oss säga 75graders panntemperatur justerar du brännaren efter en lägre luft och bränslemängd som ger en lägre effekt på brännaren ca 12- 14kW(exp. mätvärde tas vid 80grader). Här justeras då också mätvärden samt verkningsgraden. Med mitt Testo325 så får jag lika bra verkningsgrad på förbränningen som vid hög eller lågeffekt. Klart att det kan skilja någon procent, men ligger du runt 90- 93% är det ok för denna brännare. Men, jag vill tillägga att i övergången mellan hög och lågeffekten varierar verkningsgraden och dom övriga mätvärdena till brännaren har stabiliserats. Jag kan ju även ta bort en bygel och enbart köra den i ett effektläge, då gör du ju endast en justering med mätinstrumentet. Effekten beror ju på mängden kol och syre du blandar, förbränningsverkningsgraden får du ju vid opptimalt "stämda" värden.
Sedan beror det väl på vilken brännare du har, styrning mm hur förbränningscyklen ser ut på mätinstrumentet, hur tät och bra är pannan, samt hur passar skorsten mm mera ihop. Lamdastyrning.

Kör man denna brännare emot en panna med stor vattenmängd, eldstad eller en acktank så ska den köras med högeffekt hela tiden för att få en lägre förbrukning. Som sagt det beror på vilken anläggning du har, jag får en lägre förbrukning med hög och lågeffekten i min panna eftersom den har en mindre vattenmängd, har testat detta flera gånger så jag vet.

Tänk som vid vedeldning, har du en panna med lågeffekt så får du ju också elda mera för att tankarna ska bli varma. Det finns en begränsning vid pelletseldning, som enligt min erfarenhet är att en acktank bör inte vara större än 500- 750 liter för en normal villa med en brännare monterad på 15- 25kW. Har du för stor volym så tjänar du inte på detta i längden, förbrukningen av pellets ökar.



Är min förklaring godkänd?
Jag har ju inte ändrat någon ståndpunkt när det gäller förbränningsverkningsgraden, jag vill till dig säga som jag gjort till logaritmen i tidigare inlägg, kolla ÄFAB:s test läs igenom rapporten ordentligt och kom igen efter detta och förklara varför de kommit fram till sina siffror när det gäller förbränningsverkningsgraden.
När det gäller ackumulatortank så har den inget med förbränningsverkningsgraden att göra, då är vi inne på systemverkningsgrad.
ÄFAB:s testmiljö uppfyller ju kraven som du själv har framfört i tidigare inlägg för att man skall få tillräkligt bra och säkra resultat.
Har du gjort dina mätningar med samma förutsättningar? Kan för övrigt inte ha någon synpunkt på dina testmätningar.
Sedan vill jag att du tittar på energifirman.com förbränningslära och om rostrets betydelse för glödbädden och rostrets yta för tjockleken på glödbädden.
Skriv svar