Montera Motdragslucka CTC 1100

Skriv svar
nospam
Frö

Montera Motdragslucka CTC 1100

Inlägg av nospam »

Var monterar jag motdragslucka på en CTC 1100 med insatsrör med kondenssamlare? Fick med följande motdragslucka när jag köpte Viking Bio, Se bilder nedan:

Bild
Bild
Bild
Bild
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

Koolman fixade en adapter till en KW draglucka som funkade för mig. Även Tigerholm har tagit fram en adapter för sin draglucka.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ta lös själva motdragsluckan från stosen o montera den på sotluckan på rökröret..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Ta lös själva motdragsluckan från stosen o montera den på sotluckan på rökröret..
Helt klart den enklaste och billigaste lösningen.

Skippa detta med adaprar (i ditt fall), de kostar bara en massa pengar för en enkel plåtbit med lite hål i......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nospam
Frö

Inlägg av nospam »

Är det klokt att använda sotluckan som redan finns och göra ett stort hål i den för dragluckan, eller skall jag såga till en ny plåtbit och göra hål i dragluckan för den?

Hur gör jag med gummipackningen som ligger mellan stotluckan och rökröret? den täcker idag hela sotluckan. Jag måste väl göra lika stort hål i den som i plåten?

Finns det risk att det blir mycket rökgser i pannrummet vid användandet av draglucka?

Mitt problem idag är att jag inte får tillräckligt med drag. Kommer dragluckan att innebära att jag kan köra med alla turbulatorer i?
(med alla turbulatorer i, blir det ganska mycket sot/partiklar på turbulatorerna)
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Jag har samma panna som dig och jag kör med alla turbulatorerna i och med en rökgastemperatur på 140 grader direkt efter pannan. Jag har gjort tester och om du monterar luckan så påverkar det skorstensdraget negativt. Jag monterade bort min och gjorde en fast plåt istället. Jag har kollat draget och det flukturerar inte nämnvärt och inget som påverkar förbränningen. Jag har bockat benen på turbulatorerna så de står upp lite ifrån tubrören detta förbättrar draget lite grann, då rökgaserna smiter förbi lättare och ingen aska fastnar i detta område.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar