Var monterar jag motdragslucka på en CTC 1100 med insatsrör med kondenssamlare? Fick med följande motdragslucka när jag köpte Viking Bio, Se bilder nedan:
Är det klokt att använda sotluckan som redan finns och göra ett stort hål i den för dragluckan, eller skall jag såga till en ny plåtbit och göra hål i dragluckan för den?
Hur gör jag med gummipackningen som ligger mellan stotluckan och rökröret? den täcker idag hela sotluckan. Jag måste väl göra lika stort hål i den som i plåten?
Finns det risk att det blir mycket rökgser i pannrummet vid användandet av draglucka?
Mitt problem idag är att jag inte får tillräckligt med drag. Kommer dragluckan att innebära att jag kan köra med alla turbulatorer i?
(med alla turbulatorer i, blir det ganska mycket sot/partiklar på turbulatorerna)
Hej!
Jag har samma panna som dig och jag kör med alla turbulatorerna i och med en rökgastemperatur på 140 grader direkt efter pannan. Jag har gjort tester och om du monterar luckan så påverkar det skorstensdraget negativt. Jag monterade bort min och gjorde en fast plåt istället. Jag har kollat draget och det flukturerar inte nämnvärt och inget som påverkar förbränningen. Jag har bockat benen på turbulatorerna så de står upp lite ifrån tubrören detta förbättrar draget lite grann, då rökgaserna smiter förbi lättare och ingen aska fastnar i detta område.
MVH
Ulf