Motorstyrd växelventil

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

apersson850 skrev:PLC är detsamma som industriellt styrsystem.

En Mitsubishi FX1N-14MT tillsammans med en FX2N-8AD.
Klarar fram/back på tre motorer, samt har tillräckligt med ingångar för att kunna ta in givare för ev. ändlägen på ventilerna, om det behövs. Beror på vilka motorer man använder.

Analogtillsatsen har 8 kanaler in. Kan mäta spänningar eller temperaturer (termoelement). Föredrar man resistansgivare (Pt1000) går det också att ordna. Tyvärr ligger listpriset runt 8000+moms.

Om man inte bryr sig om termoelementgivarna, utan håller sig till resistansgivare, kan man även tänka sig en logikmodul som exempelvis Mitsubishi Alpha2 AL2-24MR-D. Där blir några in- och utgångar över till annat som kan behövas. Den har den goda egenskapen att kosta betydligt lindrigare 2100+moms. Enbart reläutgångar, så några stegmotorer eller sånt kommer inte på fråga. Men det behöver man ju inte använda heller.
Det är lite knåp att göra ett vettigt interface för Pt1000, men det går.

Jag har inte själv använt Alpha2, men är tämligen övertygad om att den har kapacitet nog för den önskade funktionen. Sen finns det massor med andra fabrikat, men det känns som att det är onödigt att börja räkna upp alternativ i det här forumet.

Titta häroch vingla sedan vidare till styrsystem och styrenheter, så hittar du nog det jag beskrivit.
Finns det prislistor på nätet?

Hur kraftfull är Clas i sjön:s reläersättare i föhållande till dessa?
36-1755 Reläersättare ZEN fabrikat OMRON.
MP
Energiprofet!

Re: Motorstyrd växelventil

Inlägg av MP »

Wodda skrev:Kan någon ge mig förslag på en motorstyrd växelventil som kan jobba med 2 tempgivare. Funktionen skall vara OM A (inkommande vatten) är varmare än B (vatten runt Resp slinga) så ändra riktning på vattnet. Jag har nämligen tänkt jobba med 3 solslingor så jag behöver dubbla styrningar.
Vad jag kan se så har ingen svarat på frågan om motorstyrd växelventil.

Var kan man köpa sådana.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Motorstyrd växelventil

Inlägg av Sfinx »

MP skrev:
Wodda skrev:Kan någon ge mig förslag på en motorstyrd växelventil som kan jobba med 2 tempgivare. Funktionen skall vara OM A (inkommande vatten) är varmare än B (vatten runt Resp slinga) så ändra riktning på vattnet. Jag har nämligen tänkt jobba med 3 solslingor så jag behöver dubbla styrningar.
Vad jag kan se så har ingen svarat på frågan om motorstyrd växelventil.

Var kan man köpa sådana.
Läs mer här.
www.esbe.se
Speciellt pdf här
http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1575
Serie 60 med 2 lägen verkar vara vad du letar efter.

Men jag måste fråga villket är problemet som du skall lösa?
Det är få solfångaranläggningar som trycker på så mycket styrning och de flesta fungerar bra ändå.
Det kanske går att lösa problemet enklare?
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu ska jag försöka göra en lång tankegång kort.
Tanken (750l) är en tekniktank låt säga 4 slingorstank, denna är ihopkopplad med 2 extratankar (750l). Till detta finns en vedpanna inkopplad med laddomat 21 och laddomat 5030(se lösning på termoventilers hemsida "dokument" 5030 med sol). 5030 matar in redan laddat vatten från extra tankar i mittens övredel. Återladdningen sker i temp intervallet 30-50. med andra ord så vill jag inte ha min lägsta slinga i detta område eftersom den kan jobba med temp under 50. Lösning 3 slingor. kan jag använda en växelventil =nej. eftersom den då blir antingen 55 eller 61 grader på mitten slingan vilket gör att under den svåra tiden har jag endast möjlighet att ladda med bottenslingan. Och om jag samtidigt med detta använder varm vatten så svalnar det i toppen. Problemet ligger i att jag kan ha kallt i toppen och varmt längst ner med så liten skillnad att skiftning tar mycket lång tid. och till råga på allt så förs det eventuella varmvattnet som är på väg upp över till tank 2.
Min tanke har varit att luska ut "vrida ur" varenda watt jag kan ur solen därför har jag letat efter en snabb(under 15 sek) vridande ventil. För har du inte en radiation sensor som väntar in rätt temp från panelen kan du lätt få in fel temp på fel ställe. speciellt som dom flesta motorer vrider på 2 min. Har dock gått in på funderingen som behandlades i en annan tråd med att förvärma radiator returen för att kunna utnyttja solen i en så låg temperatur som möjligt, vilket ger en oändligt stor tank med 25 gradigt vatten. Detta i sin tur gör att jag inte behöver bry mig så mycket om att styra in på vissa nivåer. Med den tekniken kan jag med lätthet säga att uppvärmningen sköts av solen så långt det går och om det skulle bli överskott så lagrar jag det i mina 2250l oavsett om pannan går eller ej.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar