Är detta normalt med så mycket skillnad?
JO, jag vet att vatten expanderar när det blir varmt!!

Men som jag skrev är det normalt med så mycket skillnad? Eller beror det på ett felaktigt tryck i expantionskärlet?
Hur kollar man förtrycket? Det sitter väl nån gummiblåsa i expansionskärlet?Doc skrev:Kolla förtrycket i expansionskärlet.![]()
![]()
![]()
Har hittills när jag kollade på nån tryckkärl som jag har kommit över ALDRIG funnit korrekt förtryck.
Nja så här är det väl. I den översta(högsta) radiatorn skall man ha ett tryck på ca 04-05 bar när man har kallt vatten. För att få full systemfunktion.wertok skrev:Jag har 1,0 bar vid 75 grader, sjunker tempen i pannan till 60 grader går trycket ner till 0,6.
Jag tror man ska ha 0,1 bar/meter så om översta radiatorn finns 8 meter upp från expansionskärlet så ska man alltså ha ungefär 0,8 bar.
När det gäller pannanläggningar hur vet du då att det är fel förtryck, eftersom förtrycket skall vara en faktor(0,1*höjdskillnaden i meter + 0,4) av höjdskillnaden mellan kärlet och högsta elementet.Doc skrev:Kolla förtrycket i expansionskärlet.![]()
![]()
![]()
Har hittills när jag kollade på nån tryckkärl som jag har kommit över ALDRIG funnit korrekt förtryck.
Det blir precis sådanna fenomen, detta har diskuterats tidigare här på forumet.
(Gäller pannanläggningar som vattenpump)
Skulle blir en intressant omröstning: När kollade du förtrycket i expansionskärlet sist ? Var den korrekt? Är den trasig?
Skullet tipsa på uttfallet: Aldrig 80-90%, 90-95%, 20-30%.
Ja om ditt expantionskärl är installerat enligt senare rekommendationer så skall du ha en avstängningsventil före expantionskärlet och mellan ventilen och kärlet en avtappningskran.Barsk skrev:Hur kollar man förtrycket? Det sitter väl nån gummiblåsa i expansionskärlet?Doc skrev:Kolla förtrycket i expansionskärlet.![]()
![]()
![]()