Panntryck ???

Skriv svar
pfeldt
Gallringsobjekt

Panntryck ???

Inlägg av pfeldt »

Upptäkte en sak som jag tidigare inte tänkt på, den stora skillnaden på panntrycket vid 65C mot 80C. Vid 80C är det 1,5 bar och vid 60C 0,9 bar.

Är detta normalt med så mycket skillnad?

JO, jag vet att vatten expanderar när det blir varmt!! :D

Men som jag skrev är det normalt med så mycket skillnad? Eller beror det på ett felaktigt tryck i expantionskärlet?
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Normalt eller inte men jag har liknande värden. På annan plats i forumet har detta diskuterats och har man ett slutet kärl ska det i sej ha ett visst förtryck som ju då fungerar som en "luftkudde" och man kan förvänta sej tydliga skillnader beroende på pannvattentemperatur.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har precis likadant!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jussi
Ungskog

Inlägg av Jussi »

1,5 bar vid 80C? Skall trycket vara så högt jag har ca. 0,9 bar vid 85C
pckenj
Prima virke

Inlägg av pckenj »

Jag har ännu lägre. 0,6 bar vid 85 C. Inga problem
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har 1,0 bar vid 75 grader, sjunker tempen i pannan till 60 grader går trycket ner till 0,6.
Jag tror man ska ha 0,1 bar/meter så om översta radiatorn finns 8 meter upp från expansionskärlet så ska man alltså ha ungefär 0,8 bar.
Senast redigerad av wertok den tis 28 mar, 2006 09:30, redigerad totalt 1 gånger.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Ja!!!! Det är helt normalt..
Om man inte har öppet expansions system.
VV-Igenjör
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Tänk, jag visste inte förrän nyligen att det fanns en ventil på mitt slutna expansionskärl! (Tack pellets.info!) Om detta inte innehåller någon luft som kan komprimeras, kan jag tänka mig att man får stora svängningar i trycket, när vattnet expanderar. Har för mig att man ska ha mellan 0,5 och 1 bars tryck i kärlet.
Min kompressor pajade, så jag har inte kollat än. (Nog inte mycket luft i efter 21 år!) Vid 1,5 bars tryck öppnar min säkerhetsventil, så högre kan det inte bli.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Med mitt höga hus, med pannan i källaren och högsta elementet 11 meter ovanför, fick vi montera 2,5 bars säkerhetsventil istället. Det är max vad man får ha till min panna och expansionskärl.
2500 liter vatten utvidgar sig en del, så det skiljer ungefär 1 bar mellan kallt och hett.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Kolla förtrycket i expansionskärlet. :!: :!: :!:

Har hittills när jag kollade på nån tryckkärl som jag har kommit över ALDRIG funnit korrekt förtryck. :shock:
Det blir precis sådanna fenomen, detta har diskuterats tidigare här på forumet.
(Gäller pannanläggningar som vattenpump)

Skulle blir en intressant omröstning: När kollade du förtrycket i expansionskärlet sist ? Var den korrekt? Är den trasig?

Skullet tipsa på uttfallet: Aldrig 80-90%, 90-95%, 20-30% :wink: .
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Doc skrev:Kolla förtrycket i expansionskärlet. :!: :!: :!:

Har hittills när jag kollade på nån tryckkärl som jag har kommit över ALDRIG funnit korrekt förtryck. :shock:
Hur kollar man förtrycket? Det sitter väl nån gummiblåsa i expansionskärlet?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

wertok skrev:Jag har 1,0 bar vid 75 grader, sjunker tempen i pannan till 60 grader går trycket ner till 0,6.
Jag tror man ska ha 0,1 bar/meter så om översta radiatorn finns 8 meter upp från expansionskärlet så ska man alltså ha ungefär 0,8 bar.
Nja så här är det väl. I den översta(högsta) radiatorn skall man ha ett tryck på ca 04-05 bar när man har kallt vatten. För att få full systemfunktion.

Nere i kärlets blåsa (om man nu har exp.kärlet vid pannan) måste man då även ha höjdens tryck för att ha 04-05 i översta elementet. I ovan exempel blir det 8x0,1+0,4 = 1,2 bar i blåsan. Sedan tillkommer värmeutvecklingen som ökar trycket beroende på hur stort expantionskärl och hur många liter vatten man har i systemet. Och då gäller det att inte överstiga 1,5 bar så att inte säkerhetsventilerna löser ut. Alternativet är att höja gränsen på säkerhetsventilen om det är möjligt.
Finns formel på hur man räknar ut detta på
http://www.energifirman.com/
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Det blir precis sådanna fenomen, detta har diskuterats tidigare här på forumet.
(Gäller pannanläggningar som vattenpump)

Skulle blir en intressant omröstning: När kollade du förtrycket i expansionskärlet sist ? Var den korrekt? Är den trasig?

Skullet tipsa på uttfallet: Aldrig 80-90%, 90-95%, 20-30% :wink: .
När det gäller pannanläggningar hur vet du då att det är fel förtryck, eftersom förtrycket skall vara en faktor(0,1*höjdskillnaden i meter + 0,4) av höjdskillnaden mellan kärlet och högsta elementet.

Vid leverans av expantionskärl så brukar det vara ett leveranstryck om 1 bar för att det är enklare att släppa ut tryck än att blåsa i för då behövs kompressor. Eftersom varje installation i princip skall ha ett unikt förtryck.
Senast redigerad av MP den tis 28 mar, 2006 14:21, redigerad totalt 2 gång.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Barsk skrev:

Hur kollar man förtrycket? Det sitter väl nån gummiblåsa i expansionskärlet?
Ja om ditt expantionskärl är installerat enligt senare rekommendationer så skall du ha en avstängningsventil före expantionskärlet och mellan ventilen och kärlet en avtappningskran.

Du stänger ventilen och öppnar kranen så att kärlet blir trycklöst från systemet. Då kan du via blåsans tryckventil (brukar vara en bildäckventil) mäta trycket med en vanlig tryckmätare till bildäck.

Om du inte har avstängningsventi så får du släppa ut vatten i systemet tills det blir trycklöst. Sedan är det bara att mäta.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Kollade för tre månader sedan, men det är väl fusk, för det var då pannan installerades...

Hos mig sattes mycket riktigt ventil före och efter expansionskärlet. Vanligtvis öppet före och stängt efter. Vid kontroll tvärtom.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar