Optimalt inställda solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Ivar
Prima virke

Optimalt inställda solfångare

Inlägg av Ivar »

Lite nyfiken på hur andra ställt in sina solfångare där man efter eget tycke haft möjlighet att optimera.

Har personligen parallellkopplat mina solfångare och placerat dem i 55 graders lutning från horisontalen, temperaturdiff 10 grader mellan tillopp och retur.

Lutningen är jag fortfarande nöjd med eftersom jag inbillar mig att jag på så sätt optimerar solfångarna för den tid då värmebehovet är störst (sommartid blir det ju ändå överskott).

Om parallellkopplingen var en bra idé är jag dock mer tveksam till. Jag valde parallellkoppling för att få högt energiutbyte, nackdelen blir ju att levererad temperatur blir en smula lägre. Nackdelen för mig blir att solfångarna slutar arbeta redan på eftermiddagen, eftersom temperaturen i botten på tanken blivit så hög som det solfångarna kan leverera.

Sedan är jag fundersam om det verkligen finns någon orsak till att strypa flödet genom solfångarna, högre flöde (inom rimliga gränser) torde ju innebära lägre energiförluster (undantaget strömningsförluster). Å andra sidan kanske högre flöde innebär lägre temperatur, vilket skulle kunna innebära färre timmars användning/ dag. Hmmm... :?
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Optimalt inställda solfångare

Inlägg av Sfinx »

Ivar skrev: Om parallellkopplingen var en bra idé är jag dock mer tveksam till. Jag valde parallellkoppling för att få högt energiutbyte, nackdelen blir ju att levererad temperatur blir en smula lägre. Nackdelen för mig blir att solfångarna slutar arbeta redan på eftermiddagen, eftersom temperaturen i botten på tanken blivit så hög som det solfångarna kan leverera.

Sedan är jag fundersam om det verkligen finns någon orsak till att strypa flödet genom solfångarna, högre flöde (inom rimliga gränser) torde ju innebära lägre energiförluster (undantaget strömningsförluster). Å andra sidan kanske högre flöde innebär lägre temperatur, vilket skulle kunna innebära färre timmars användning/ dag. Hmmm... :?
Just det Hmmmmm
Om du har parallellkopplat med samma pumpflöde får du ändå samma tempdiff. Samma solfångareffekt och samma flöde MÅSTE ge samma tempdiff annars fungerar solfångarna inte.
Det om du har samma pump flöde. . Men om du har dubbla flödet med parallellkoppling får du halva tempdiffen. Men att då strypa flödet är som att seriekoppla igen
Är det inte tryckfallet över solfångarnas som ställer till det?
Det är flödesberoende. Stort flöde =>högt tryckfall=> kraftig pump.
Vad har du för flöde från pump(arna) och över solfångarna?
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

4st inteli heat i serie 45graders lutning ,på sommaren kan jag all producerad KW ösa ut i en pol ,max 10 graders diff (högt flöde) oftast mindre , så kan jag behålla skikningen i tanken
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Sfinx skrev: Samma solfångareffekt och samma flöde MÅSTE ge samma tempdiff annars fungerar solfångarna inte.
Helt sant, har aldrig tänkt på detta förut! :oops: Förbryllande att Borö detaljerat beskriver skillnaderna med parallell och seriekoppling på sin hemsida, när de samtidigt anger att man oavsett inkopplingsalternativ skall ha 10-15 grader tempdiff.

Dessvärre vet jag inte det exakta flödet, annat än att diffen är 10 grader.
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

En enkel flödesgivare med ca 10% mätnoggranhet kostar inte många hundralappar. Eftersom flödet ofta är konstant vet du sen hur mycket effekt solfångaren ger med ledning av tempdiffen.
Om det är vatten: 4.2 kw per grad och liter i sekunden.
Eller 70 w per grad och minutliter. Exempel
5 minutliter och 10 grader => 70x5x10=3500 w
OBS det spelar ingen roll vid vilken temp du får ut effekten.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sfinx skrev:En enkel flödesgivare med ca 10% mätnoggranhet kostar inte många hundralappar. Eftersom flödet ofta är konstant vet du sen hur mycket effekt solfångaren ger med ledning av tempdiffen.
Om det är vatten: 4.2 kw per grad och liter i sekunden.
Eller 70 w per grad och minutliter. Exempel
5 minutliter och 10 grader => 70x5x10=3500 w
OBS det spelar ingen roll vid vilken temp du får ut effekten.
Nu är det ju aldrig "bara" vatten i ett solsystem utan någon typ av frostskydd.

Hur ser "siffervärdena" ut då?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Flödesmätning

Inlägg av Sfinx »

Info här:
http://www.flowcontrol.se/index2.html
under injusteringsventiler setter inline.

Formeln är
Specifika värmecapaciviteten kJ/KG C x massflödet kg/s x temdiff C.
=KJ/s =Kw
Använder du en 30% propylenglykollösning är
enligt http://www.engineeringtoolbox.com/propy ... d_363.html
det en faktor 0.96 mot vanligt vatten. Dvs effekten är 4 % mindre.
Obs att den visar för mycket flöde med glykol blandning.
Gano
Gallringsobjekt

Inlägg av Gano »

Ivar skrev:Lite nyfiken på hur andra ställt in sina solfångare där man efter eget tycke haft möjlighet att optimera.

Har personligen parallellkopplat mina solfångare och placerat dem i 55 graders lutning från horisontalen, temperaturdiff 10 grader mellan tillopp och retur.
Tja, finge man välja fritt hade jag satt mina vertikalt, eventuellt med ett litet kepstak eller någon grads överlutning, hade då kunnat välja en större yta utan att få överhettningsbekymmer på sommaren och samtidigt fått en bra årstäckning. På sommaren råder det ju ingen brist på sol som bekant.

En vertikal placering kräver bara 4% större yta än 45-60 grader lutning.

Jag gjorde det enkelt för mej, seriekopplade moduler. In i ena änden och ut i andra. Får dock betala för det genom lägre flöde, 2-2,5 l/min. Var dock närmast paranoid vad gäller isoleringen, rören är enormt välisolerade och gå nästan enbart genom uppvärmda utrymmen i huset.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
snillet
Pannrumstomte!

Taklutningen

Inlägg av snillet »

Mina 4boröpaneler ligger i takets lutning, 27grader, vädersträcket är närapå exakt sydväst. (kommer inte ihåg gradtalet även fast jag kollat det..).

Dom är seriekopplade 2 och 2.

Idag hade jag som mest en tempdiff på 14 grader vid 5l/min flöde. (Hemma magsjuk, men man måste ju passa på å kolla när man e hemma :wink: ).

Det här med effekten e lite lurigt, för skall vi prata systemverkningsgrad vill man ju helst ha det som passar tanksystemet också. Vanligen innebär det att man vill ha så stor differens som möjligt men ändå få ut maximalt med effekt.....

Helt plötsligt blir det komplicerat :mrgreen:

Ställer jag mitt flöde högre så får jag mindre tempdiff och troligen mycket sämre utbyte vår/höst då det innebär att pumparna stannar tidigare på eftermiddagen utan att ha värmt tanken speciellt mycket jämfört med nu.

Har provat.

Mitt i sommaren räcker ju utbytet till mer än väl ändå så att öka flödet för ett bättre utbyte mitt i sommaren känns inte som ett "måste" tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Helt klart ett knepigt ämne. Har läst någon teori om att man skall ströva efter höga flöden och små temperaturdifferenser, för att på så sätt minska värmeförlusterna.

Har provat med olika inställningar precis som du, Snillet, men har inte lyckats bli klok på resultatet... :roll:
Skriv svar