Har personligen parallellkopplat mina solfångare och placerat dem i 55 graders lutning från horisontalen, temperaturdiff 10 grader mellan tillopp och retur.
Lutningen är jag fortfarande nöjd med eftersom jag inbillar mig att jag på så sätt optimerar solfångarna för den tid då värmebehovet är störst (sommartid blir det ju ändå överskott).
Om parallellkopplingen var en bra idé är jag dock mer tveksam till. Jag valde parallellkoppling för att få högt energiutbyte, nackdelen blir ju att levererad temperatur blir en smula lägre. Nackdelen för mig blir att solfångarna slutar arbeta redan på eftermiddagen, eftersom temperaturen i botten på tanken blivit så hög som det solfångarna kan leverera.
Sedan är jag fundersam om det verkligen finns någon orsak till att strypa flödet genom solfångarna, högre flöde (inom rimliga gränser) torde ju innebära lägre energiförluster (undantaget strömningsförluster). Å andra sidan kanske högre flöde innebär lägre temperatur, vilket skulle kunna innebära färre timmars användning/ dag. Hmmm...