Econom pannan i full drift

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tomas Andersson skrev:Om vi har dom samma förhållandena men med en tank på 500 liter tar det 38 minuter att gå ifrån 80 till 60 grader.
Vilket som är bättre vet jag inte om man har tonåringar kan det vara bra om vattnet tar slut nån gång.
Om man är sist av 4 personer att dusch tycker man nog om alternativet med tanken är bättre.
Det gäller ju då att man börjar och duscha när acktanken precis är ny laddad.

Min erfarenhet är dock att så inte är fallet, det brukar nästan vara så att när man skall ta sin dusch eller det där varma goa badet efter en jobbig dag. Då ligger tanken precis över start tempen för brännaren och man för vänta en stund för uppvärmning eller duscha/bada lite kallare än man tänkt sig. Ren erfarenhet har talat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

igenkänning

Inlägg av snillet »

Känner igen de där jag också :-)

Har starka tankar på att montera en knapp med liknande funktion som värmepumparnas "extra varmvatten" funktion. Som startar brännaren när man trycker på knappen, sen får den gå en stund innan man börjar tappa.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: igenkänning

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Har starka tankar på att montera en knapp med liknande funktion som värmepumparnas "extra varmvatten" funktion. Som startar brännaren när man trycker på knappen, sen får den gå en stund innan man börjar tappa.
Direkt träff, en sådan funktion har legat och värkt i bakhuvudet en längre tid.

En knapp att trycka på i badrummet så går brännaren en viss tid oavsett temp i acktanken var tanken.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Välkommen Tomas, börja bli en riktig Econom club här, lite motvikt till alla Biona entusiaster :wink:
snillet
Pannrumstomte!

bara bra ju

Inlägg av snillet »

Det är ju bara bra med intresserade människor :D.

Motvikter behövs ju men med bara motvikter skulle vi nog inte ens HA pellets 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Ovannämda varmvattenproblem är säkert beroende på tanken, kör som sagt nu med enbart elpatron och har 47 grader i tanktoppen. Det räcker att fyller bubbelbadkaret, och har hittills inte duschat kallt, vid pelletsdrift kommer tempen väl aldrig sjunker så lågt. :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Doc skrev:Ovannämda varmvattenproblem är säkert beroende på tanken, kör som sagt nu med enbart elpatron och har 47 grader i tanktoppen. Det räcker att fyller bubbelbadkaret, och har hittills inte duschat kallt, vid pelletsdrift kommer tempen väl aldrig sjunker så lågt. :D
Du kanske inte har en hustru som klassar allt under 50 grader som kallt badvatten........
Moderator
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jo, det där känner jag igen.

Tanken ger ju "duschvatten" som man inte fryser i när den är runt 45-50 grader men sambons definition på temperaturen är inte samma som min.
Åker hiss till vardags.
Roger
Fröträd

Hej MatsH

Inlägg av Roger »

Kul att det fungerar med din nya panna

Kommer du lägga ut någon dokumentation om ditt pannbyte på hemsidan?

Mvh / Roger Åhs från Gävle
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tomas, en snålspolande dusch drar 7 liter / minut.

Du skriver, "Pannan är kopplad till skorstenen och dit har vi alltid ett läckage, samt att en panna är svårisolerad, vilket ger läckande värme som följd."

Men ur en panna som värmer en acktank kan du å andra sidan sällan tillgodogöra dig all energi ens med återvinningskoppel. (Nu verkar ni som kör Economen över huvud taget inte bry er om att optimera tankkopplingen. Fortfarande ingen som kommenterat ÄFABs rapport jag länkat till ovan...)

Dessutom, under sommarhalvåret måste du för varvattenproduktionen värma både pannans vatten och tankens vatten. Jag har svårt att tänka mig att läckage från panna+koppel+rörledningar+tank (massa + 550 liter H2O + större kylande yta) skulle vara mindre än läckage från integrerad panna (massa + 140 liter H2O).

Och apropå att ha värmeväxlare / beredare i acktanken, vad säger ni om det här resonemanget?
http://energifirman.com/forumtest.php?id=8
(Genom att ta ut varmvatten på insidan av tanken rör man om vattnet i tanken och får därigenom ut betydligt mindre energi.)
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

ABSO skrev:
Fortfarande ingen som kommenterat ÄFABs rapport jag länkat till ovan...)
...visst kännar jag till ovannämnd rapport, utifrån den bestämde jag mig för ackumulatortank! Det är bara att läsa deras slutsatser:
Optimerad ackumulatorkoppling ändå bäst
Om man lägger till att ackumulatordriften, som innebär färre starter och stopp, rimligtvis borde ge
både en bättre tillgänglighet och mindre driftstörningar, samtidigt som slitaget på brännare och tändelement
minskar, borde detta tillsammans ge en längre teknisk livslängd på produkten. Detta menar vi
att mer än väl överbryggar nackdelarna med en något sämre verkningsgrad.
Vår slutsats är därför att optimerad ackumulatorkoppling är att föredra
. I synnerhet eftersom miljöresultaten samtidigt också förbättras och en 750 liters ackumulatorvolym samtidigt öppnar dörren för en kombination med solvärme sommartid.
Min Econom är installerad med optimering, shunten sitter på tanken, temperatursensor sitter på tanken, och cirk. pumpen styrs av pannans PLC .
Även om resultater går inte att överföra så var pellets + tank även hos Äfab inte alls alltid sämst ur systemverkningsgradsynpunkt.
Förlusterna i deras tester kom ffa från pannan vid stillestånd. Och det är där du har fel. Pannor är konstruerad för att överföra värma, de har stor värmeväxlande ytor för att tar värme från rökgaserna. Vid stillestånd vädres denna värme ut till kråkorna. Bra om pannan har bara en liten vattenvolym.
Se Äfab: Förlust panna: 4 kwh/dygn tank 3 kwh/dygn. Visst addera man de förluster när man har panna och tank. Men endå är förluster i pannan större. Har man nu elpatronen på sommartid i en sånt panna blir förlusterna i alla fall större än att bara värma tanken.
Förresten har just den tank de använde i Äfab´s test.
Vad det gäller stillestånds förluster på Ecomen har jag tyvärr inga uppgifter, den är i alla fall ordentlig isolerad...
För mig är i alla fall de förluster som inte går genom skorstenen ganska relativa då mitt pannrum sitter mitt i huset.
Mindre slitage, mindre krångel, mindre driftstop övervägar stort. :)
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Doc, rapporten är bra på många sätt men tyärr aningen svårgenomtränglig, du kan inte ta den som argument för att investera i en tank då "slutsatserna" är skrivna med vänterhanden. "Fördelarna" de nämner är diffusa och dåligt underbyggda ("BORDE GE mindre driftstörningar och minskat slitage"), och den absolut viktigaste parametern, det vill säga investeringens lönsamhet, tas inte upp.

De 4 kw i förluster du talar om är dels inte för en integrerad pelletspanna utan för en kombipanna med 200 liter vatten och dels inkluderar det strålningsförluster genom skorsstenen, du stänger spjället när du kör el.

Det intressanta med rapporten är ju att en tankkoppling energieffektivitetsmässigt faktiskt aldrig är speciellt mycket bättre än ingen tank alls. (Snarare tvärtom, samt att installationen är mycket vansklig, posta gärna en schematisk skiss av hur din installation ser ut med givare och pumpar.) Sammanfattningsvis går det aldrig att motivera kostnaden för en tank. Så mycket slitage och krångel har du inte på en modern pelletspanna.

Ett stort problem med panntilverkarna är att få av dem tänker i termerna av system. Istället för att erbjuda kunderna en optimerad och komplett systemlösning så tar de fram "världens bästa panna", som sedan när den hamnar i ett system tyvärr inte blir prisvärd. :?
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Konstig hur man läsa samma text och kan drar ganska olika slutsatser andå.
Jag hävdar att det med slitage är ändå väldigt viktig. Läser man på olika forum är t ex just det med slitna tändelement som ställer till med frequventa problem. Och 15 start/stop är ju en stor skillnad mot 2 per dygn. Blir ca. 3000 start och stop per eldningsperiod gentemot 400. Om inte ger mer slitage... :o
Inte konstig om brännardelar dör av uttröttning 3000 ggr upp till flera hundra grader, sen nedsvalning och upp igen...
Och jag söker ett system som är förlitlig och bara går och går. Lönsamheten kan inte bara räknas i kronor och öre, sitter vid driftstörning i en kall kåk, då har investeringen i ett värmesystem inte varit lönsamt hur billigt den än var.
Förresten vill och ska jag har Solfångare och då måste jag har tank, punkt slut. :D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur som haver om acktanken´s vara icke vara...
Men alla dom nya automatiska pannorna kräver acktank (de ä ju konstigt om de vore så dåligt) + om man vill ha sol/vedeldnings möjligheter...

Doc: Ja tror de ä en bra panna economen...(den ä ju tillverkad i norrland) :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Doc, jag skrev aldrig att det inte blir mindre slitage. Vad jag menar är att slitaget omöjligt blir så mycket mindre att det motiverar kostnaden för tanken. Och kall kåk på grund av driftstörningar lär du inte få i första taget så länge du har elpatron som backup.

Utgångspunkten för mitt resonemang är inte att acktankar är dåliga utan istället att ett pelletssystem där tank krävs sällan är prisvärt. Econompannan är säkert en mycket bra panna, men priset för pannan och för den tank osv. som pannan kräver blir totalt för högt i jämförelse.

Mitt tips till Ecotec är att ta fram en komplett och optimerad paketlösning med Econompanna, 500 liter välisolerad acktank, laddning, plattvärmeväxlare, patron och shuntstyrning. Paketera detta tillsammans med en idiotsäker moteringsanvisning och prissätt för strax under 50000 så kan det bli ett prisvärt alternativ till exempelvis Thermia.

André, lönsamheten i solfångare är i dagsläget tyvärr tveksam. Pellets och ved och är i högsta grad lönsamt och kan man använda bägge så är det förstås högintressant. Men då kommer vi till problemet med acktankens volym; optimal volym för pellets är 500-750 liter, optimal volym för ved 4 ggr mer. För pellets är inte acktank nödvändigt och för ved är den det, så det optimala torde vara att dimensionera tanken efter ved och inte använda den för pellets.
Skriv svar