ABSO skrev:
Fortfarande ingen som kommenterat ÄFABs rapport jag länkat till ovan...)
...visst kännar jag till ovannämnd rapport, utifrån den bestämde jag mig
för ackumulatortank! Det är bara att läsa deras slutsatser:
Optimerad ackumulatorkoppling ändå bäst
Om man lägger till att ackumulatordriften, som innebär färre starter och stopp, rimligtvis borde ge
både en bättre tillgänglighet och mindre driftstörningar, samtidigt som slitaget på brännare och tändelement
minskar, borde detta tillsammans ge en längre teknisk livslängd på produkten. Detta menar vi
att mer än väl överbryggar nackdelarna med en något sämre verkningsgrad.
Vår slutsats är därför att optimerad ackumulatorkoppling är att föredra. I synnerhet eftersom miljöresultaten samtidigt också förbättras och en 750 liters ackumulatorvolym samtidigt öppnar dörren för en kombination med solvärme sommartid.
Min Econom är installerad med optimering, shunten sitter på tanken, temperatursensor sitter på tanken, och cirk. pumpen styrs av pannans PLC .
Även om resultater går inte att överföra så var pellets + tank även hos Äfab inte alls alltid sämst ur systemverkningsgradsynpunkt.
Förlusterna i deras tester kom ffa från pannan vid stillestånd. Och det är där du har fel. Pannor är konstruerad för att överföra värma, de har stor värmeväxlande ytor för att tar värme från rökgaserna. Vid stillestånd vädres denna värme ut till kråkorna. Bra om pannan har bara en liten vattenvolym.
Se Äfab: Förlust panna: 4 kwh/dygn tank 3 kwh/dygn. Visst addera man de förluster när man har panna och tank. Men endå är förluster i pannan större. Har man nu elpatronen på sommartid i en sånt panna blir förlusterna i alla fall större än att bara värma tanken.
Förresten har just den tank de använde i Äfab´s test.
Vad det gäller stillestånds förluster på Ecomen har jag tyvärr inga uppgifter, den är i alla fall ordentlig isolerad...
För mig är i alla fall de förluster som inte går genom skorstenen ganska relativa då mitt pannrum sitter mitt i huset.
Mindre slitage, mindre krångel, mindre driftstop övervägar stort.