Låg rökgastemperatur

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Låg rökgastemperatur

Inlägg av gurra »

Har en Värmebaronen Triomax och har installerat pelletsbrännaren i veddelen enligt rekomendation från Värmebaronen.

Rökgaserna kommer bara upp till 110 grader vid full effekt! Jag undrar var värmen tar vägen? Ska jag testa att ta bort all keramik i pannan? Både i veddelen och i askdelen? Vad har keramiken för funktion? Kan pannan ta skada av att man tar bort den?

Eller kan det vara så att min verkningsgrad är rejält hög? ;)

Vid första uppstarten var panntempen 52 grader. Det tog 52 minuter, från att brännaren angav att den körde på full effekt, till att höja den till 84 grader. Jag tycker det låter bra iaf.

Andra uppstarten körde jag modulerande. Då var panntempen 71 grader. Denna gång tog det 16 minuter på låg effekt till 80 grader, och 5 minuter på hög effekt från 80 till 84 grader.

Hur höjer jag rökgastempen? Jag kan inte montera brännaren i askluckan, blir för när golvet. Ska jag testa att ta ut keramiken och om jag gör det, kan jag på nåt sätt skada pannan eller är keramiken bara som skydd när man eldar med ved?

Villrådig...
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är väl alltid positivt att man kan behålla så mycket värme som möjligt, men dina temperaturer låter onekligen mycket låga.
Det är inte termometern som spökar?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Har kokat den. Visade 95 grader.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Träffar den verkligen rökgaserna där den sitter...?

mvh
Abbe
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Det bör den göra. Den korsar rökröret, går rakt igenom, innan dragluckan.

Kanska ska testa om den visar olika om jag skjuter in den längst in och längst ut.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Du kan också behöva vinkla den. Rökgaserna kan smita "vid sidan" om du förstår vad jag menar. Enklaste sättet att kolla rökgaser borde vara med en stektermometer med lång givare eller en "lyx"termometer med lång givare...Du kan kolla vart det är som varmast i pipan, antecknar skillnaden mot vad din rökgastermometer visar, kolla igen efter en tid när pannan sotat att differansen stämmer mot tidigare mätning & sen vet du vilka tempraturer som verkligen gäller!

mvh
Abbe
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Eeh, kom på en sak.

Innan jag tog bort oljebrännaren testade jag att starta den. Då gick tempen upp till över 200 grader. Så den borde ju stämma då eller?
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Skriv svar